Sabtu, 17 Januari 2009

kITA DaLam KeLAs MaNa

mereka ini dalam KELOMPOK MANA
Seharian bersama rakan - rakan
jemaah yang bertudung labuh.berkupiah putih :
ini pandangan saya.
biar apa label sekali : kita seharusnya adil pada diri
Hari ini secara sedar ataupun tidak kita berhadapan dengan ramai kawan2 yang mahu menjadi setiap ruang mampu dimanafaatkan sebaiknya
berdasarkan dari pertemuan dengan ramai rakan dalam ' gang baca2 '
BUKU YANG DIKAITKAN DENGAN PEMBINAAN KEROHANIAH SEMAKIN LARIS
ramai kita semakin mencari diri.
dalam proses itu kita membentuk
KELOMPOK DEMI KELOMPOK.
KELOMPOK JUBAH
KELOMPOK SERBAN
KELOMPOK KUBIAH PUTIH
KELOMPOK JANGGUT SEJEMPUT
KELOMPOK JANGGUT PANJANG
dihujungnya kita semuanya sama
MENCARI + MEMBERI DAN MERIMA
dalam proses mencari ini.terkadangnya , kita alpa -
SEAKAN AKAN KEMARUT dengan kelebihan KELOMPOK kita...
dan pastinya di HUJUNGnya....
OK - KAU BUKAN KELOMPOK KAMI PERGI MAIN JAUH - JAUH

Moral untuk kita : Diantara kemarukan dan sengketaan beginilah gamaknya membuatkan SENANG2 israel semakin seronok dengan kerjanya.....
kita bertelingkah hanya pada asas tidak pada dasar.
kita bersengketa hanya sekadar berlainan warna bendera
DAN ITU LAH KITA.
Yang tentunya KIBLAT masih sama..

13 ulasan:

Tirana berkata...

Jinggo...

Bercerita tentang kelompok ini..saya memang ada pengalaman yang membuatkan hati saya cukup hiba bila mengenangkannya... Hanya kerana saya ini seorang surirumah, pernah saya terpinggir dalam satu majlis yang rata-rata ahlinya orang yang bekerja. Tidak dipandang walaupun dengan sebelah mata.. Yang lagi menghibakan saya..golongan tersebut mengaku mereka alim dan memakai tudung labuh sedangkan saya seorang surirumah yang memakai baju kurung dan bertudung biasa (tapi still menepati ciri2 pakaian yang menutup aurat).Akhirnya saya membawa diri di satu sudut di mana akhirnya saya bertemu dengan kawan yang sama macam saya.. Pipit kena berkawan dengan pipit..sebab enggang tidak sudi mendekati..Itulah kita...dalam kelompok yang kecil begitu pun sudah nampak tidak boleh bersatu..Jadi jangan salahkan orang lain jika kita semakin lemah..Bersatu teguh..bercerai roboh..

- jinggo - berkata...

Puan Tirana : saya sudah jenuh dengan label kelompok ni.Sakit dan hina rasanya bila kita nampak seakan2 tidak serentak dari luaran...

Itu saya yang cukup saya tekan dalam kos SOFT SKILL saya pada mahasiswa / siswi dikolej. Saya rasanyakan keadaan semakin menebal ( maaf saya minta maaf dahulu ) kelompok2 yg menzahirkan diri secara total + totok kepada Islam. Dari pemikiran dan luaran...

Kesukaran untuk menerima kelebihan orang lain yang ( mungkin ) tidak berjubah.tidak berkupiah.tidak berjangkut dan tidak berANA ENTE....ini dah jadi BUDAYA yang tidak ada siapa pun nak ubah...

Saya berpandangan positf pada semua kelompok...sekadar diajak berkongsi pada ini BUDAYA yang tidak sihat dan tepat dengan keperluan hari ini.....

Teringat satu rencana : Hamas dan Fatah berkongsi satu SAF dan KIBLAT...sehabis solat...ada yg tersungkur di SAF dan KIBLAT yg sama

IdzaRis berkata...

aduh..kesian pn. tirana...
tak adil kalau kira bezakan org..sebab disisiNya,kita kan sama saja..

jane berkata...

salam jinggo,

kadang2 jubah dan tudung aje yg panjang.

- jinggo - berkata...

sebab disisiNya,kita kan sama saja.......Puan Izaris : tu yg harus kita fikirkan dan letakkan dihadapan.Kita sama aja..

diSisiNya hanya akan ada satu pakaian sahaja......

- jinggo - berkata...

Puan Jane : semasa di Mekah - kita hanya ada pakaian.Dalam kubur pun satu pakaian...

atas dunia : terlalu banyak pakaian....

akhirnya : kita jadikan ruang ini untuk berfikir.

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo.

Kita mesti sedar dan saling mneyedarkan yang ALLAH MEMANDANG KEPADA HATI tidak kepada tudung dan serban, tidak kepada jubah dan janggut.

Ingat, kenapa Rasulallah melarang sang lelaki memakai pakaian yang melabuh sehingga tertutup buku lali?

Tidak lain dan tidak bukan untuk mengelakkan RIAK, pada masa itu hanya orang kaya yang mampu beli kain panjang maka pakaian labuh adalah melambang status!

Jadi sahih, pakaian akan menjadikan kita riak mungkin tanpa kita sedari atau memang sedar. TUDUNG dan JUBAH juga mungkin membawa penyakit kepada hati iaitu RIAK. Dari situlah lahirnya 'kelompok'

ujie berkata...

-keliru-

- jinggo - berkata...

Tuan Mounth : satu pandangan yang menarik.saya faham...tapi ujie macam keliru...

dimana dan bagaimana sekalipun kita masih SATU KIBLAT....sebagaimana kata tuan : saya akui kebenaran.

- jinggo - berkata...

ujie...apa yg keliru.N3 ke pasal komen tuan mounth.

rasanya pandangan tuan tu kena dilihat dari keterbukaan pemikiran kita.

SITI KHADIJAH berkata...

BACALAH WAHAI UMAT ISLAM....DAN INSAF LAH....
ni adalah benar... sila baca sehingga habis... dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh...


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
ini adalah surat wasiat dari penjaga makam

Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad Maeine (Saudi Arabia).




pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di

makam Rasulullah SAW.



selepas membaca lalu

hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi

didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada

hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal

dunia di zaman ini tiada seorang pun yang

matinya dalam keadaan beriman.



(a)isteri tidak mendengar kata suami.

(b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa

(c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat

kebajikan.Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu menyedarkan kepada orang Islam ini supaya membuat kebajikan, kerana hari penghabisan(Qiamat) akan tiba di mana bintang akan terbit dari langit, sesudah itu matahari akan turun di atas kepala.

PESANAN HAMBA INI

(a) berselawat - untuk junjungan Nabi kita

Muhammad SAW.

(b) bertaubatlah - dengan segera sementara

Pintu Taubat masih terbuka.

(c) Bersembahyanglah

(d) berzakat - jangan ditinggalkan.

(e) Menunaikan Fardhu haji - bila

berkemampuan.

(f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu

bapa.


UNTUK MAKLUMAN



1.
seorang saudagar dari bombay telah menerima surat ini dan beliau telah mencatak sebanyak 20 salinan dan mengirimkan kepada orang lain, dia kemudiannya dianugerahi Allah dengan mendapat keuntungan yang besar dalam perniagaannya.


2.
seorang hamba Allah telah menerima surat ini tetapi tidak mengendahkannya dan menganggap wasiat ini palsu, maka selang beberapa hari kemudian anaknya meninggal dunia.


3.
Pada tahun 1977 Tun Dato Mustapha bekas Ketua Menteri Sabah menerima wasiat ini kemudian mengarahkan setiausahanya mencetak sebanyak 20 salinan dan menghantarnya kepada orang lain, maka selang beberapa hari kemudian dia telah mendapat hadiah dari kebajikan masyarakat di malaysia timur.


4.
tan sri ghazali jawi, bekas menteri besar perak secara tidak langsung dipecat dari jawatannya kerana apabila beliau menerima wasiat ini beliau terlupa mencetak 20 salinan untuk disebarkan kepada orang lain tetapi beliau telah menyedari kesilapannya lalu beliau mencetak semula wasiat ini dan mengirimkannya kepada orang lain, beberapa hari kemudian beliau telah dilantik menteri Kabinet Perdana Menteri.

5.
Zulfikar Ali Bhuno telah menerima surat wasiat ini dan tidak percaya akan kebenarannya juga menganggap palsu lalu membuangnya ke dalam tong sampah. seminggu kemudian beliau telah dijatuhkan hukuman pancung sampai mati.



6. di Terengganu, seorang pekerja bengkel kenderaan telah menerima wasiat ini dari pengirim yang tidak dikenali yang datangnya dari Perak lalu beliau membuat sebanyak 20 salinan seperti yang dituntut.Alhamdulillah dia dianugerahkan oleh Allah seorang gadis berakhlak mulia seperti yang dituntut oleh Islam.baginya anugerah ini paling agung dan tidak ada tandingannya.



7. Di Terengganu juga, seorang hamba Allah telah menerima surat ini dari orang yang tidak
dikenali tetapi beliau tidak mengendahkannya dengan mengatakan ianya bohong belaka dan sengaja mengada-adakan untuk menakutkan orang yang membacanya.Beberapa hari kemudian dia telah mendapat penyakit ganjil dan penderitaanya amat menyedihkan.setelah tiga minggu mendapat rawatan rapi di hospital, penyatkitnya sukar juga diubati oleh doktor.Akhirnya beliau teringat akan wasiat ini dan mengedarkannya kepada orang lain.Semingu kemudian barulah beliau beransur sembuh sehingga sekarang.






Banyak lagi contoh-contoh orang yang menerima wasiat ini tetapi tidak mempercayainya dan tidak mengedarkannya atau menyampaikan kepada orang lain.dimana mereka mendapat malapetaka.setelah kejadian yang menggembirakan dan menyakinkan ini anda jangan lupa menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa 96 jam dari masa anda menerimanya.


InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu

dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. ISNYAALLAH.


PERHATIAN


setelah membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan dianugerahkan sesuatu nikmat atau hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.

kata sheikh ahmad lagi. jika apa yang hamba katakan ini tidak benar, biarlah hamba mati dalam kekufuran dan hamba tidak mendapat perlindungan dan syafaat Rasulullah SAW naaauzubillah. oleh itu hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepada orang lain.


insyaAllah dalam masa 2 minggu anda akan berolah kebahagiaan dan ingatlah lakukan ini dengan hati yang ikhlas dan janganlah diabaikan atau dibiarkan

TLG SEBAR KAN KPD UMAT ISLAM.... SEBAR KAN 20 WASIAT NI KPD UMAT ISLAM...

- jinggo - berkata...

kathy : ni nak buat N3 ke nak komen...apa2 pun satu komen yg matang dari ' studnt ' 18 tahun...

SITI KHADIJAH berkata...

pada asalnya...

kita tetap berdiri 'berlatarkan' agama yg sama walaupun dari rumpun yg berbeza..hormatilah pendirian dan cara hidup org lain manakala kita kekallah sbg kita yang asal.

p/s : yang penting adalah ONENESS/UNITY AS A MUSLIM. right?

Eco Kid Adventure on Facebook