Isnin, 20 April 2009

cinta + remaja dan masa depan

sibuk2 kita berceramah - dia sempat menulis surat cinta. senarai JANTAN2 yang bersama
ini fokusnya.....
mungkin ini satu lagi pengalaman baru
SEORANG REMAJA - 12 TAHUN
CANTIK SECARA FIZIKAL
berpenyakit
CGU SAYA berpenyakit YANG SAYA RIMAS
sakitnya
PANTANG TENGOK LELAKI DAHI LICIN.
hobinya adalah bercinta
diatas semua yang ditulis dalam buku notanya
kalaulah remaja ini
ANAK2 KITA
ADIK2 KITA
SUKA SAKAT KITA
apa yg mahu kita katakan - bila seluruh perhatian kepada JANTAN2 yang setaraf dengan dirinya.bila buku nota yang sepatutnya digunakan untuk tujuan lain - dan dia menggunakan untuk tujuan lain. fokusnya 100 % pada JANTAN2....
kita kembali kepada fitrah kita manusia.
fitrah kita sebagai seorang guru.
APA LAGI KUASA YANG KITA ADA KALAU ADA PELAJAR @ ORANG YANG SOMBONG.
sombong bahawa
TINDAKAN AKU BETUL.
dari jinggo
Sister Z - biarkan apa pun berlaku pada cerita sebelum ini.itu sekadar cerita - hari ini - semua cgu2 menharapkan perubahan.MakAyah Sister Z dah jumpa cgu.Tangisan seorang ibu yang anaknya sudah jauh - dan jauh dan terus jauh.......
KALAULAH INI ANAK2 KITA
APA TINDAKAN KITA.

20 ulasan:

ONE ZABA berkata...

fikiran kita sebagai org tua masih ditakuk lama. kita masih beranggapan yang perkara-perkara sebegitu tak akan berlaku. kita masih juga beranggapan yang anak-anak kita sentiasa menjaga kesopanan dan kesusilaan. tapi kita lupa, baik di luar mahupun di dalam rumah banyak unsur-unsur negetif yang kuat mempengaruhi anak-anak. apabila sesuatu yg tidak dijangka berlaku maka terloncat-loncatlah kita. mulalah nak salahkan semua yg ada di sekeliling.

Tirana berkata...

Berbalik kepada prinsip parenting...love and limit...

jane berkata...

haha,

cikgu jinggo, dH BESA TENGOK NIH....bebudak sekarang, kekecik dah advance!!

Mak Su berkata...

apa tindakan jinggo?

- jinggo - berkata...

cgu one

kalaulah itu anak2 kita......
macamana.
saya yakin semua tu mesti ada permulaannya...
dan kalaulh ini dikatakan sebagai satu penyakit ' lonely vacum ' - bahaya.
bila orang yg berada dalam kelompok ini sentiasa menyerah diri dan apa jua perancangan kepada orang lain.......

pastinya : ada permulaannya....

- jinggo - berkata...

puan tirana

love and limit
apa tu...
mesti ada yang boleh kita kongsikan....

- jinggo - berkata...

cgu jane

kes ni berbeza....
selain tu...
dah mula balik malam.
bercampur mat rempit....
silap2 - dara pun dah tak ada kut........

yang berbezanya lagi
dia macam seronok menjadi orang yg macam tu..............
sombong !

- jinggo - berkata...

mak su

tindakan saya.
semua cara dah digunakan.
satu cara lagi.
...........................
kena re-install budak ni disatu program latihan lain.
jiwanya dah mati.keras.......

™سوفي berkata...

salam cikgu,

hope semakin bersemangat walau cabaran semakin besar.

amanah tu cikgu.
~kejayaan paling besar Yahudi~

addyaholix berkata...

budak-budak sekarang makin advance. semua yang orang dewasa buat, diorang pon nak. itu bukan lagi sesuatu yang pelik. dah jadi perkara biasa. mungkin tugas kita untuk ubah!

oh ya. saya jumpa ikram di pesta buku. ada juga tanya tentang kamu =)

- jinggo - berkata...

sri - ayat yg hujung tu tak tahan.....

semuga Allah memberi kekuatan dan hidayahnya..
kerana mungkin ada sesuatu yang harus dilihat.
dia sendiri tidak mahu di zahirkan macam tu.....

- jinggo - berkata...

addy

ikram - kami semakin jauh.apa kita kita jumpa dia......
pasal budak2 sekarang - yahudi dah menang !
apa peranan kita....

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Kalau tanya pada saya soalan ni - off coz saya frust sgt. Tahun ni saya ada tangkap anak murid yang perempuan. Pasal kes surat cinta ni. Dah tau dia salah, dia minta maaf. Dalam seminggu dua lepas tu saya jumpa dia kat luar sekolah, naik motor dan tunggu geng2 lelaki kat tepi jalan.. Memang frust sangat..

Tapi bergantung juga pada anak2 ni juga. Yang jenis brutal dan kuat pegangan hidup oklah.. Yang mudah hanyut ni payah..

- jinggo - berkata...

cgucat

kita kecewa orang yg SOMBONG - bila ada orang bercakap soal perubahan diri - dia pekakkan telinga..
AKU SAHAJA YG BETUL..
dah terus terusan hidup dalam zon yg tidak rasanya paling betul.....

arryani berkata...

Budak-budak skrg memang mcm nih. Yang lebih teruk dari ni pun ada. Jadi tanggungjawab kitalah untuk membentuk atau memberikan garisan agar dorang terus pada landasan yg sepatutnya...

Mungkin...

Izzati berkata...

assalamualaikum...
pd pendapat sy,anak2 spt ni klau berlembut sudah xberkesan lg krn sdh sampai tahap yg agak teruk.mybe ibubapa patut mggunakam ketegasan dan mnekankan kerohanian ke dalam diri ank2 spt ni agr dpt mngatasinya.

mountdweller berkata...

Salam jinggo.

Pokok terbentuk dari benih dan tunas. Kalau tunas tidak dijaga, akan rosak semasa membesar. Bila besar, memang pokok sudah rosak.

Jadi jagalah baik dengan baja dan siraman juga makhluk perusak bermula dari benih dan tunas.

- jinggo - berkata...

puan aryani

cerita ni dah ditapis
sebenarnya lebih teruk dari apa yg kita sangkakan..
apa puncanya
ada puncanya.....

takut nak bercakap banyak pasal anak orang - cuma kita jadikan perbandingan - kasih sayang - ada yg terlopong disitu....

- jinggo - berkata...

izzati

selamat berkenalan.
itu yg saya sedang fikirkan - sistem autokratik harus digunakan..
macamana.
re - install.
jauhkan diri dari persekitaran.
pusat pemulihan mungkin satu pilihan...
selain.
terlalu jauh dengan agama...
dekatkan....
hatinya rosak.

- jinggo - berkata...

tuan.

benih yang baik
buah yg baik...
kita bercakap berdasarkan kita juga berfamili....
semuga cerita ini menjadi iktibar besar kepada kita...

semak SMS anak2
semak buku nota anak2....

Eco Kid Adventure on Facebook