Rabu, 8 April 2009

sakitnya menjadi orang kalah


kita pernah kalah
kalah dalam permainanan guli
kalah dalam peperiksaan
kalah dalam percintaan
BAGAIMANA PERASAAN MENJADI ORANG KALAH
kenapa KALAH.
merujukan kepada sebuah buku
SEBELUM MASUK PERTANDINGAN - TENTU KITA ADA..
TUJUAN
( orang tidak waras sahaja masuk pertandingan tidak ada tujuan )
STRATEGI
( bagaimana untuk menang )
TINDAKAN
( segalanya kepada kita adalah tindakan )
KEPUTUSAN.
( ini hasilnya )
BAGAIMANA KALAU KALAH.
apa yang perlu diubah.
kembali melihat bagaimana cara2 untuk menang.
DALAM KONTEK HARI INI.
dua situasi yang menarik untuk jadi perbandingan.Bukit Gantang.Bukit Selambau.Batang Ai dan Stadium kat Kelantan.
Ada orang Menang
Ada orang Kalah.
kita melihat kepada satu pakej keseluruhan bagaimana untuk menang.dan saya yakin : asasnya adalah NIAT untuk masuk pertandingan - tentunya NIAT nak menang.Bagaimana untuk Menang adalah persoalan.
untuk yang Menang - tak Menang Semua
untuk yang Kalah - tak Kalah semua.

12 ulasan:

~ a m a ~ berkata...

salam..
dr potongan hadith,,
''innamala'maa lu binniat..''

niat merupakan asas kpd sume bnd yg kita nk lakukan. sebab tu selalu dgr ustat2 slalu suro kita betulkn niat bila dtg majlis ilmu, or dlm apa2 pkara skalipun. sbb sy pcaya, apa yg kita niat itulah ''aim or objective'' kita dan seterusnya sbg 'guideline' dlm action kita untuk mdpt sesuatu yg kita nak..

dalam konteks menang kalah dalam pertandingan plak, kita kena la setkan kat otak kita bhwa menang kalah adat pertandingan. sbb bukanlah dikira satu pertandingan kalo xde yag menang or takde yang kalah..tol x? heehe..

hurm,,
memandangkan kalah menang ni perkara biasa dlm khdupan..sy ada 1kata2 utk kita fikirkan bersama..

'' bukanlah bermakna anda seorang yang gagal jika anda kalah, dan anda juga tidak semestinya seorang yang benar2 berjaya jika anda menang.. ''

kata2 hukama'-
'' berfikir sejenak lebih baik dr ibadah seribu tahun.. ''

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Perit kerana kekalahan adalah azam di masa hadapan.

Kekalahan adalah kerana faktor strategi dan juga faktor sekeliling.

siti_m berkata...

memang sakit kalau kalah bila kemenangan yang diharapkan. dalam apa jua pertandingan semua mengharap kemenangan tapi kita kena sedar jugak dengan sapa kita bertanding... kadang2 elok kutip pengalaman dulu supaya menjadi lebih kuat dalam pertandingan yang akan datang. tak semua yang bertanding terus menang

- jinggo - berkata...

- ama -

bangganya cgu dengan ama sekarang....
semakin hebat
semakin mantap...
ini baik dan untungnya duduk dan berguru dan orang3 hebat di PLKN....

tapi awas.
jangan tersalah catur untuk hari2 seterusnya

- jinggo - berkata...

tuan

saya mungkin diantara jutaan kita yang mengamati dan meniliti sahaja apa jua perkembangan ' pertandingan ' memang - kalah yg zahir pada hari ini.

saya setuju pada pandangan tuan....
stategi.....

- jinggo - berkata...

cgu ct ma

saya suka ayat hujung...
yang memang tak selalu memang
yang kalah tak selalunya kalah...
persoalannya
kenapa menang
kenapa kalah......

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Kalah pun bagus, menang pun bagus..

- jinggo - berkata...

cgu catz

semuanya akan berkongsi cerita yg sama di kubur.....
semua akan dipersoalkan

ONE ZABA berkata...

selagi tiada kesedaran..selagi itu le alami kekalahan.

mungkin kita boleh menang. tapi adakah kemenangan itu mendatangkan kepuasan.

- jinggo - berkata...

cgu one

mendalamnya madsud.
kalah hari ini mungkin pengalaman..
kalah lagi esok...
kalah lagi esonnya...
macam mana tu...

ada sesuatu untuk direnung semula

Marzalina berkata...

adatlah kalah menang..dah nama pun pertandingan..kalau tak ada kalah atau kalau tak ada menang..bukan pertandingan namanya..monopoli namanya..hehe

- jinggo - berkata...

intan...

kalah - memang tu adat dalam pertandingan.
yang membezakan - kadang2 yang kalah tak boleh terima kekalahan......
kot manapun - dia tetap nak menang....macam WWE...he

Eco Kid Adventure on Facebook