Sabtu, 31 Disember 2011

LELAKI INI.

2011 dah semakin ke hujung.
tentunya kita ada cerita berita yang tersendiri
ada yang boleh dikongsikan
ada yang kita simpan sendiri
CERITA SAYA
cerita sama
seorang pejuang
TENTUNYA ADA HARGA YANG PERLU DIBAYAR
apa yg mahalnya pada saya 2011
saya kehilangan peluang
saya kehilangan ruang.
PADA ANAK2 YANG MUNGKIN MEREKA TIDAK FAHAM
kehilangan peluang untuk berkasihsayang
kehilangan peluang untuk berkongsicerita
kehilangan peluang untuk melihat tumbesaran mereka
HANYA DISEBABKAN
satu cerita yang belum sempurna pembikinannya
TANPA MAHU MELETAKAN KESILAPAN DIMANA2
semuga 2012.
semua kembali bertaut.

Selasa, 27 Disember 2011

KEPUTUSAN YANG SALAH.

Seorang wartawan menemuramah

seorang CEO sebuah bank luar negara

“Tuan, apa rahsia kejayaan anda?”

“Tiga perkataan sahaja”

jawabnya....

“Apa itu tuan?

”“Keputusan yang tepat!”

“Bagaimana anda membuat keputusan yang tepat?”

“Satu perkataan sahaja”

“Apa itu tuan?”

“Pengalaman”

“Dan bagaimana anda mendapatkan pengalaman?”

“Tiga perkataan sahaja juga”

“Apa itu tuan?”

“Keputusan yang salah…

Ahad, 18 Disember 2011

PENGALAMAN BARU CERITA LAMA




faizal ismail menyerikan cerita

CERITA YANG TAK DIDENDANGKAN

alam sekitar dan ceritanya

hari ini pihak kerajaan
meneruskan komitmen
KITA RAIKAN.
hari kitar semula kebangsaan.

Sabtu, 17 Disember 2011

ANUGERAH HIDUP


Hari ini sebelum engkau berpikir untuk mengucapkan kata-kata kasar,
Ingatlah akan seseorang yang tidak bisa berbicara.
Sebelum engkau mengeluh mengenai cita rasa makananmu,
Ingatlah akan seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
Sebelum engkau mengeluh tentang suami atau isterimu,
Ingatlah akan seseorang yang menangis kepada Tuhan meminta pasangan hidup.
Hari ini sebelum engkau mengeluh tentang hidupmu,
Ingatlah akan seseorang yang begitu cepat pergi ke surga.
Sebelum engkau mengeluh tentang anak-anakmu,
Ingatlah akan seseorang yang begitu mengaharapkan
kehadiran seorang anak, tetapi tidak mendapatnya.
Sebelum engkau bertengkar karena rumahmu yang kotor,
dan tidak ada yang membersihkan atau menyapu lantai,
Ingatlah akan orang gelandangan yang tinggal di jalanan.
Dan ketika engkau lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu,
Ingatlah akan para penganguran, mereka yang menginginkan pekerjaanmu.
Sebelum engkau menuding atau menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahwa tidak ada seorang pun yang
tidak berdosa dan kita harus menghadap pengadilan Tuhan.
Dan ketika beban hidup tampaknya akan menjatuhkanmu,
Pasanglah senyuman di wajahmu dan berterima kasihlah
pada Tuhan kerana engkau masih hidup dan ada di dunia ini.
Hidup adalah anugerah, jalanilah,
nikmatilah, rayakan dan isilah itu.

NIKMATILAH SETIAP SAAT
DALAM HIDUPMU,

KERANA MUNGKIN ITU
TIDAK AKAN TERULANG LAGI!

Rabu, 14 Disember 2011

TAKUTNYA.

TAKUT
adalah nikmat
manusia takut
KEMISKINAN
KRTIKAN
KEUZURAN KESIHATAN
KEHILANGAN KASIH SAYANG
KEHILANGAN KEBEBASAN
USIA YANG TUA
KEMATIAN.
kita takut.
kita proses ketakutan kita didalam minda kita
minda kita terus berurusan dengan
TINDAKAN KITA
maka kita takut

DARI JINGGO
takut
Melayu kehilangan hak di bumi kita ini.

Rabu, 7 Disember 2011

HADIAH UNTUK KITA


Optimisme adalah memandang hidup ini sebagai persembahan terbaik.
Tidak ada sesuatu yang terjadi begitu saja dan mengalir sia-sia. Pasti ada tujuan.
Pasti ada maksud. Mungkin anda pernah mengalami pengalaman buruk yang tak menyenangkan, maka keburukan itu hanya kerana anda
melihat dari salah satu sudut mata yg berkaitan wang saja.


Bila anda berani menengok ke sisi yang lain, anda akan menemukan pemandangan yang jauh berbeda. Anda tidak harus menjadi orang tersenyum
terus atau menampakkan wajah yang ceria.

Optimisme terletak di dalam hati,
bukan hanya terpampang di muka.

Jadilah optimis, kerana hidup ini
terlalu rumit untuk

dipandang dengan
mengerutkan alis dan muka.


Setiap tetes air yang keluar dari mata air tahu mereka mengalir menuju ke laut. Meskipun melalui anak sungai, belokan, kawasan kali keruh, danau dan muara, mereka yakin perjalanan mereka bukan tanpa tujuan. Bahkan, ketika menunggu di muara, setiap tetes air tahu, suatu saat panas dan angin akan membawa mereka ke pucuk-pucuk gunung. Menjadi awan dan menurunkan hujan. Sebahagian menyuburkan rumput,
sebagian tertakung dalam sumur-sumur atau telaga. Sebagian kembali ke laut. Adakah sesuatu yang sia-sia dari setiap tetes air yang anda temui?

Masalah Adalah Hadiah.

Bila anda menganggap masalah sebagai beban, anda mungkin akan menghindarinya atau menjauhinya. Bila anda menganggap masalah sebagai halangan, anda mungkin akan menghadapinya. Namun, masalah adalah hadiah yang dapat anda terima dengan suka cita. Dengan pandangan tajam, anda melihat kejayaan di balik setiap masalah.

Masalah adalah anak tangga menuju kekuatan yang lebih tinggi. Maka, hadapi dan ubahlah menjadi kekuatan untuk kejayaan anda. Tanpa masalah, anda tak layak memasuki jalur kejayaan. Bahkan hidup ini pun masalah, kerana itu terimalah sebagai hadiah.
Hadiah terbesar yang dapat diberikan oleh ibu helang pada anak-anaknya bukanlah serpihan-serpihan makanan pagi. Bukan pula, dakapan hangat di malam-malam yang dingin. Namun, ketika mereka melempar anak-anak itu dari tempat yang tinggi.

Detik pertama anak-anak helang itu menganggap induk mereka sungguh keterlaluan, menjerit ketakutan, matilah aku. Beberapa ketika kemudian, bukan kematian yang mereka terima, namun kesejatian diri sebagai helang, iaitu terbang. Bila anda tak berani mengatasi masalah, anda tak kan menjadi seseorang yang sejati.

Pengucapan awam...



SAYA DAN PENGUCAPAN AWAM.
sama seperti orang lain
MEMANG KITA TIDAK NORMAL
bila dikatakan tidak ada perasaan
gabra bila dihadap dengan situasi yang sama
BERCAKAP DIKHALAYAK.
berdasarkan kajian di US.
ketakutan terbesar manusia berasaskan
kali pertama hadiri temuduga
kali pertama berjumpa bakal mak mentua
seterusnya pengucapan awam
ADA KAJI SEDIKIT JUGA DI US.
sanggup mati dari memberikan pengucapan awam.
saya bukan pakar dalam bidang ini.
tentunya latihan demi latihan
kesilapan demi kesilapan.
JAWAPANNYA
latihan berasaskan skill ada.

Selasa, 6 Disember 2011

mulakan.............

suka nak kongsi sedikit bahan
MENGENAI PERUBAHAN DIRI
musuh utamanya adalah
DIRI SENDIRI
bila.
terlambat menyedari kegagalan
tidak puas hati dengan diri sendiri
mengalahkan orang lain
mencari kejayaan melalui jalan mudah
takut dikritik.
KERANA ITU
ingat 3M.
mula melalui diri sendiri
mulakan sekarang
mula dari yang kecil.

Jumaat, 2 Disember 2011

MAJLIS ILMU

Majlis Kuliah Sultan Azlan

dua orang penting dalam cerita
sudut pidato UM sekitar tahun 70 an

ditempat yang sama
orang sama di Sudut Pidato
yang dibuka semula.

MAJLIS ILMU
kadang2 kita ada cerita yang berbeza
bila kita kaitkan dengan ilmu.
SATU BAHAN DIPETIK
kita belajar berasaskan

3 B

orang bodoh

orang bodoh bila peluang datang.
diabaikan diatas tafsiran
ilmu ini tidak penting pada aku.
alasan demi alasan untuk menolak peluang


orang baik

mendengar.diam.
nampak macam belajar
tapi jiwanya tidak disertakan bersama.
diam adalah satu cerita malang kepada mana2 proses pembelajaran.


orang bijak

mendengar.bertanya
mencari peluang2 untuk penambahbaikan diri.

KESIMPULAN

kesempatan berada dan duduk
di perkampungan ilmu merupakan
satu penambahbaikkan pada saya sendiri
KEMUDAHAN MENDAPAT ILMU
melalui pelaksaan aktiviti .
yang penting
KITA NAK @ TAK NAK.
itu yang membezakan
DIHUJUNG SEMULANYA
adalah perkongsikan.
mungkin lambakan cerita2 ilmu
akan disalin dalam bentuk perkongsian
di media latihan.


Rabu, 30 November 2011

itu lah lelaki kita.

ADAKAH pada zaman remaja anda sering dimomokkan dengan tanggapan tiada siapa yang akan 'berkenan' dengan anda dan apabila berada di kalangan khalayak, anda berprasangka tiada seorang pun perasan dengan kehadiran anda?
Mungkin juga anda sering berasa keseorangan dan berasa rendah diri disebabkan kekurangan dari segi fizikal berbanding rakan-rakan lain.Sebenarnya, bukan semua daripada kita dilahirkan istimewa dengan memiliki wajah yang mempesona.

Namun, sekiranya difikirkan lebih mendalam, mungkin bagus dilahirkan 'kurang sempurna' dari segi penampilan wajah agar tidak terasa riak dengan kecantikan yang dianugerah Tuhan.

Siapa kata insan yang tidak dianugerahkan dengan raut wajah yang kurang sempurna tidak boleh menambat hati orang lain?

Apa yang pasti, setiap insan di bumi ini memiliki keistimewaan masing-masing.Sesungguhnya tarikan kecantikan itu satu perkara yang subjektif.

Cantik pada mata anda, mungkin tidak pada mata orang lain.

Banyak kajian menunjukkan biarpun golongan lelaki dikatakan makhluk yang akan tertarik dengan kecantikan fizikal, namun bukan semata-mata itu saja yang memikat hati mereka.Ini dibuktikan apabila ramai pasangan yang berkahwin dengan pasangan mereka yang sama cantik tetapi akhirnya bercerai dan sebaliknya berlaku.

Rahsia di sebalik kata orang bijak dahulu kala ialah dalam setiap perhubungan, ia bukan bagaimana cara anda kelihatan (kecantikan) tapi bagaimana lelaki itu rasa terhadap anda, itu yang penting.

Panduan-panduan ini mungkin boleh menjadikan anda seorang wanita yang dapat menambat hati lelaki:

Beri perhatian penuh

Golongan lelaki sukakan wanita yang sering memberi perhatian penuh kepadanya, mendengar cita-cita dan impiannya, keraguannya, hatinya dan selalu memberinya keyakinan.

Anda penghibur yang baik

Ramai di kalangan wanita yang kehilangan cinta mereka kerana membawa terlalu banyak akses bagasi beremosi selain ada agenda yang tersembunyi dan perengus. Jadilah individu yang menyenangkan pandangan pasangan anda dan melembutkan jiwanya.

Boleh memasak biarpun sedikit

Memang benar, memikat lelaki menerusi perutnya. Ambil kelas memasak atau bertanyakan kepada ahli keluarga mengenai hidangan masakan kegemarannya.

Boleh masuk dalam semua keadaan

Sekiranya anda boleh menyesuaikan diri dalam setiap kegemarannya, mempunyai bakat dan boleh pula bergaul dengan semua orang termasuk rakan-rakan si dia tanpa masalah, ini lebih bagus. Menjadi seorang rakan kongsi kepada si dia bukannya seperti tunggul yang tiada berfungsi.

Jadi seorang yang 'pandai'

Lelaki sebenarnya sukakan wanita yang cerdik dan pandai menguruskan diri dan adakalanya mereka akan kagum dengan anda namun janganlah anda berlagak, meninggikan diri dan sering bercakap besar dengan kebolehan anda itu.

Jadi diri anda sendiri dan jangan jadi orang lain ketika bersama golongan ini serta anda perlu baik dengan semua insan penting bagi dirinya seperti ibunya, adiknya, kawan-kawan dan sebagainya. Sekiranya anda seorang perempuan, jadilah seorang perempuan yang feminin dan bukannya maskulin.

Cari persamaan

Persamaan itu menimbulkan tarikan. Apabila anda berjaya menampakkan diri anda sebagai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya, ini akan menjadikan si dia tertarik untuk mendekati dan mengenali anda dengan lebih mendalam.

Hampir dengannya

Orang yang paling hampir dengan kita, selalu berada dekat dengan kita, adakah kita mudah melupakannya? Mungkin tidak. Selain persamaan, ahli psikologi menjelaskan bahawa kita mudah tertarik dengan orang yang berada dekat atau hampir dengan kita. Jadi, usahakanlah agar anda selalu berada hampir dengannya.

Selasa, 29 November 2011

JANGAN PUTUS HARAP.


Alkisah, ada seorang pemuda yang hidup sebatang kara.
Pendidikan rendah, hidup dari bekerja sebagai buruh milik
tuan tanah yang kaya raya.

Pada suatu ketika, si pemuda merasa jenuh dengan kehidupannya. Dia tidak mengerti, untuk apa sebenarnya hidup di dunia ini. Setiap hari bekerja di ladang orang demi sesuap nasi. Hanya sekadar melewati hari untuk menunggu kapan akan mati. Pemuda itu merasa hampa, putus asa, dan tidak memiliki erti.

"Daripada tidak tahu hidup untuk apa dan hanya menunggu mati, lebih baik aku mengakhiri saja kehidupan ini," katanya dalam hati.
Disiapkannya seutas tali dan dia berniat
menggantung diri di sebatang pohon.


Pohon yang dituju, saat melihat gelagat seperti itu,
tiba-tiba menyapa lembut.

"Anak muda yang tampan dan baik hati, tolong jangan menggantung diri di dahanku yang telah berumur ini. Sayang, bila dia patah. Padahal setiap pagi ada banyak burung yang hinggap di situ, bernyanyi riang untuk menghibur siapapun yang berada di sekitar sini."


Dengan bersungut-sungut, si pemuda pergi melanjutkan memilih pohon yang lain, tidak jauh dari situ. Saat bersiap-siap, kembali terdengar suara lirih si pohon,

"Hai anak muda. Kamu lihat di atas sini, ada sarang helang yang sedang dikerjakan oleh begitu banyak lebah dengan tekun dan rajin. Jika kamu mau bunuh diri, silakan pindah ke tempat lain. Kasihanilah lebah dan manusia yang telah bekerja keras tetapi tidak dapat menikmati hasilnya."


Sekali lagi, tanpa menjawab sepatah kata pun, si pemuda berjalan mencari pohon yang lain. Kata yang didengarpun tidak jauh berbeda,

"Anak muda, kerana rindangnya daunku, banyak dimanfaatkan oleh manusia dan hewan untuk sekadar beristirahat atau berteduh di bawah dedaunanku.
Tolong jangan mati di sini."


Setelah pohon yang ketiga kalinya, si pemuda termenung dan berpikir,
"Bahkan sebatang pohonpun begitu menghargai kehidupan ini. Mereka menyayangi dirinya sendiri agar tidak patah, tidak terusik, dan tetap rindang untuk bisa melindungi alam dan bermanfaat bagi makhluk lain".


Segera timbul kesadaran baru. "Aku manusia; masih muda, kuat, dan sehat. Tidak pantas aku melenyapkan kehidupanku sendiri. Mulai sekarang, aku harus punya cita-cita dan akan bekerja dengan baik untuk bisa pula bermanfaat bagi makhluk lain".
Si pemuda pun pulang ke rumahnya dengan penuh semangat dan perasaan lega.

FIKIRKAN BEGINI


Kalau kita mengisi kehidupan ini dengan menggerutu, mengeluh, dan pesimis, tentu kita menjalani hidup ini (dengan) terasa terbeban dan saat tidak mampu lagi menahan akan memungkinkan kita mengambil jalan pintas yaitu bunuh diri.
Sebaliknya, kalau kita mampu menyEdari sebenarnya kehidupan ini begitu indah dan menggairahkan, tentu kita akan menghargai kehidupan ini. Kita akan mengisi kehidupan kita, setiap hari penuh dengan optimisme, penuh harapan dan cita-cita yang diperjuangkan, serta mampu bergaul dengan manusia-manusia lainnya.

Maka, jangan melayani perasaan negatif. Usir segera. Biasakan memelihara pikiran positif, sikap positif, dan tindakan positif.
Dengan demikian kita akan menjalani kehidupan
ini penuh dengan syukur, semangat, dan sukses luar biasa
!

Isnin, 28 November 2011

kongsi buku...........

ceritanya begini
KERAP SEKALI BERJUMPA
dan ditanya
CIKGU BAGAIMANA UNTUK
MENINGKATKAN KUALITI DIRI.
melalui keyakinan diri.
ramai yang tidak yakin.
kita rendahkan diri.
sehinggakan kita menutup
semua potensi diri.
takut.malu.
DARI SEBUAH BUKU DIKONGSIKAN
BEBERAPA TIPS UNTUK
MENAIKKAN KEYAKINAN DIRI.
biasakan duduk dihadapan
bersuara dimana2 ada peluang
berkomunikasi - dan beranikan tengok mata.
berjalan laju 25 % dari kebiasan
TERSENYUM.

mari kita praktiskan
mulakan
duduk dihadapan
tukar postur badan - tegak dan laju
bersuara - jadilah orang pertama mengeluarkan suara
tersenyumlah.

Ahad, 27 November 2011

MAKA ITULAH MANUSIA KITA...

MENGENDALI MANUSIA
bukan semudahnya
kerana kita memang berbeza.
DEWASANYA KITA MENJADIKAN
KITA BERBEZA

psikologi
sosiologi
fasiologi

KITA BERBEZA
tapi yang samanya
semua manusia mahu
EMOSINYA
HARGA DIRI

diletakkan ditempat yang betul
BERDASARKAN
ilmu yang dikongsikan oleh mr dale carnigie
pakar dalam bidang kemanusian
ceritanya mudah
UNTUK MENGUASAI MANUSIA
belai emosinya
naikkan harga diri nya.

itu yg dikisahkan..

KUALA LUMPUR: Lelaki berusia yang berkahwin dengan wanita muda dinasihatkan menjalani pemeriksaan kesihatan dan kaunseling seksual daripada pakar.Pakar Perunding Kanan Perubatan Keluarga (Kesihatan Lelaki), Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Profesor Madya Dr Shaiful Bahari Ismail berkata, ini penting kerana mereka perlu tahu tahap kesihatan, terutama jantung, tekanan darah dan paras gula dalam darah.“Ada kalanya lelaki lanjut usia akan berdepan risiko jantung akibat terlalu gembira ketika bersama pasangan pada malam pertama.

DARI JINGGO

saya yakin dan percaya
cinta hanya akan bermula dengan
satu perkataan
CARING
mungkin cinta yg didasari dengan
pengalaman
kematangan
ITU YANG MEMBEZAKAN
bila perempuan mula dikatakan
tak kisah paras rupa
tak kisah kedudukan dunia

YANG DIKISAHKAN
sejauh mana perkahwinan ini
selamat dari segi emosinya.

Selasa, 15 November 2011

NILAI KITA BERBEZA

Ada tiga tin Coca-cola dihasilkan dari satu kilang yang sama.
Mereka diletakkan di tiga bakul yang berbeza.

Bila sudah sampai masanya, ketiga-tiga tin coca-cola dinaikkan ke dalam lori yang sama dan dihantar ke destinasi masing-masing mengikut pesanan.Tin yang pertama diturunkan di minimarket biasa dan dipamerkan di rak bersama tin coca-cola yang lain dan diletak harga RM1.50.Tin yang kedua diturunkan di sebuah pasaraya besar ternama dan di masukkan ke dalam peti sejuk dan diletakkan harga RM2.00.

Tin yang ketiga dihantar ke sebuah hotel bertaraf lima bintang yang sangat mewah.Tin coca-cola ini ditempatkan di dalam rak atau dalam peti sejuk.Tin ini akan dikeluarkan apabila ada pesanan dari pelanggan.Dan jika ada pelanggan yang memesan coca-cola,air dari tin ini dimasukkan ke dalam gelas kristal ang bercampur dengan ketul-ketulan ais. Ia disediakan dengan cermat dan berhati-hati dan disajikan kepada pelanggan dengan sopan.

Harganya ialah RM15.00

mengapa air tin coca-cola ini memiliki harga yang berbeza sedangkan mereka dihasilkan dari kilang yang sama dan dihantar dengan lori yang sama malah ketiga-tiganya mempunyai rasa yang sama?

Persekitaran Mencerminkan Harga Anda!

Apabila anda berada di persekitaran yang boleh mengeluarkan terbaik dari diri anda,maka anda akan jadi cemerlang.Tapi jika anda berada di persekitaran yang meng’kecil’kan diri anda, maka anda akan jadi ‘kecil’.

Orang yang sama,bakat yang sama,kemampuan yang sama + persekitaran yang berbeza = NILAI YANG BERBEZA.

Isnin, 14 November 2011

ORANG GAGAL


ORANG YANG TAKUT GAGAL
biasanya akan senang menjadi
penonton
pengkritik

YANG HANDAL DIBANGKU SIMPANAN
sedangkan dia sendiri tidak melakukan apa2.
jika kawan2 nya gagal
DIA AKAN MENGEJEK HABIS HABISAN
pengkritik yang paling lantang
datang dari orang yang
KECEWA DAN IRIHATI
dengan kejayaan orang lain
kekecewaan yang berpanjang membuatkan
dirinya semakin takut gagal untuk mencuba.
AKHIRNYA IA BENAR2 GAGAL
sebab takut gagal
merujuk pada buku
don't be afraid
DARI SATU BUKU LAIN
u can win - shane kiera.
PENGKRITIK
asasnya
adalah
CEMBURU
JAHIL


Khamis, 10 November 2011

KITA MEMANG BERBEZA


Falsafah 5 jari dalam kehidupan sosial manusia

1. Ada yang gempal, ibu jari yang selalu berkata baik dan menyanjung.
2. Ada telunjuk yang suka menunjuk dan memerintah.
3. Ada si panjang, jari tengah yang sombong dan suka menghasut jari telunjuk.
4. Ada jari manis yang selalu menjadi tauladan, baik, dan sabar sehingga diberi hadiah cincin.
5. Ada kelingking yang lemah dan penurut serta pemaaf (waktu kecil kalau kita berbaik dengan musuh kita selalunya saling sentuh jari kelingking).

Dengan perbezaan positif dan negatif yang dimiliki masing-masing jari, mereka bersatu untuk mencapai tujuan (menulis, memegang, menolong anggota yang lain,melakukan pekerjaan dan sebagainya).

Kita selalu dengar pepatah satu jari telunjuk di tujukan kepada orang lain tetapi 4 jari menunjuk kepada diri kita sendiri.

Jadi, semasa kita menghalakan 1 jari telunjuk kepada orang lain dengan memaki. Maka secara tidak langsung kita 4x lipat ganda memaki diri kita sendiri.

Kita diciptakan dengan segala perbezaan yang kita miliki dengan tujuan untuk bersatu, saling menyayangi, saling menolong, saling membantu, saling mengisi, bukan untuk saling menuduh, menunjuk, merosak,menfitnah bahkan membunuh.

Rabu, 9 November 2011

pilih lah.........

Ada 5 perkara berlaku serentak.

1.Air mendidih kat dapur.
2.Air paip melimpah kat bilik air
3.Bayi menangis.
4.Telefon berbunyi.
5. Ada orang ketuk pintu.

Kalau anda diberi pilihan, apakah perkara yang anda
akan 'settle' kan terlebih dahulu?
Anda dikehendaki untuk susun perkara
1 ~ 5 tersebut mengikut kepentingan dan keutamaan yang anda fikirkan.
Semua perkara tersebut mestilah diselesaikan.

Susunlah ikut perkara yang anda rasa lebih penting untuk diselesaikan dahulu. Bayangkan anda sedang mengalami keadaan seperti itu sekarang.
Fikirkan dan timbangkan, apakah perkara yang anda akan selesaikan


Fikir... Fikir... Fikir... Fikir... Fikir...

OK, dah habis fikir dan buat keputusan?
Nak tahu apakah fakta terselindung disebalik jawapan yang anda berikan?

Baik, mari kita semak jawapan anda...
apakah ciri/sifat/perkara yang anda utama dan
pentingkan dalam memilih pasangan anda.


* Kalau anda memilih untuk menutup air mendidih :
menandakan anda mementingkan keselamatan dan kebolehan
'si dia' untuk membimbing anda.


* Kalau anda memilih untuk menutup pili air yang melimpah di bilik air :
menandakan anda mementingkan kekayaan,wang ringgit dan harta.


Kalau anda memilih untuk memujuk bayi yang menangis :
menandakan anda mementingkan cinta dan kasih sayang.


Kalau anda memilih untuk mengangkat telefon yang sedang berbunyi :
menandakan anda mementingkan akhlak,budi bahasa dan perlakuan pasangan anda.



* Kalau anda memilih untuk membuka pintu :
menandakan anda mementingkan rupa paras, fizikal luaran dan personaliti pasangan anda.

Sabtu, 5 November 2011

manusia memang macam tu...........


Kembali merujuk
SETELAH MELIHAT DAN MEMBACA
cerita2 orang yang berbual
di media terbuka
di media sosial
SATU PERKARA YANG MENARIK
cerita politik di media massa
kepada orang2 politik
dimana2 haluan pun.
dihujung kepuasannya.
ADALAH
mempengaruhi orang lain
satu cara untuk mempengaruhi
ADALAH KECANTIKAN SOSIAL
disebalik banyak faktor2 lain
faktor kekayaan
faktor kepintaraan
faktor kuasa
faktor kecantikan
faktor glamor
INI DIKAITKAN DENGAN
pengaruh terbina.
kalau kita tidak ada semua faktor diatas
SATU YANG KITA ADA
mulut + telinga.
terpengaruhnya manusia
berasaskan
KETERAMPILAN SOSIAL
dan kemampuan untuk tahu
SEMUA MANUSIA
sentiasa mahu
dianggap
BETUL
PENTING.

Jumaat, 4 November 2011

JANGAN MARAH

CERITANYA BEGINI
2 situasi yang berbeza
orang sedang marah
orang sedang berkasih
DUA KEADAAN BERBEZA.
keduanya mencipta jarak - hatinya
orang marah
berkomunikasi seakan berteriak
walaupun dekat.
orang berkasih
jauhnya jaraknya
tapi kehalusan komunikasinya.
( ada kala ketikanya bahasa badan sahaja )
APA BEZANYA
jarakkan hati.
orang marah menjarakkan hati
orang berkasih mendekatkan hati.

INI SOAL HUKUM BIOLOGI
MARAH MESTI TINGGIKAN SUARA
SEMAKIN MARAH SEMAKIN TINGGI SUARA
dimana kesannya
TERINGAT SATU CERITA
seorang pemuda - pemarah mendatangi seorang
ahli sufi bertanya
bagaimana harus ku salurkan kemarahan ku ni
dan apakah kesan kemarahannya
BEGINI LAH
setiap kali kamu marah
ambil paku
dan ketukkan kedinding.
MAKA BEGITULAH SETERUSNYA
sehinggalah dia berjaya
mengawal marahnya
dan dia mendatangi ahli sufi kembali
dan bertanya mengenai kesan
KEMARAHANNYA
kamu lihat paku yang kamu ketukkan itu
cabut dan lihat kesanya pada dinding tersebut
ADA KESANKAN.
maka begitulah kita dalam
hubungan bersama.

Khamis, 3 November 2011

KAMU CURANG.


DALAM apa jua masalah, isteri tidak boleh menduakan suami dan berlaku curang dengan suami.
"Apa jua masalah berbincanglah dengan cara baik. Jika berdua sudah tidak mampu untuk menyelesaikan cara baik panggil ahli keluarga lain untuk membantu,'' ujar penceramah bebas, Datuk Siti Nor Bahyah Mahmood.
Menurut beliau, sudah menjadi lumrah, manusia tidak pernah sempurna. Namun ia bukan faktor yang perlu dijadikan penyebab kepada si isteri untuk berlaku curang kepada suami.
"Biar apa pun alasan sama ada diabaikan, kurang kasih sayang mahupun kesepian ia bukan alasan yang membolehkan seseorang wanita itu berlaku curang.

DARI JINGGO


cerita klasik yang sudah
berlaku bertahun2
KECURANGAN
dari sudut mana pun
hukum sosial tidak membenarkan
TAPI ITULAH BERLAKU
kenapa.
KITA LIHAT DARI SUDUT AKADEMIK
kenapa lelaki berpaling arah
( sebab saya lelaki - sudut pandangan seorang lelaki )
DARI BANYAK BAHAN
YANG DIBACA
berdasarkan juga pengalaman sendiri
KOMUNIKASI ADALAH ASAS
panjang pendeknya
suka dukanya
mana2 perhubungan sosial
kemahuan besar manusia adalah
PENGHARGAAN
dimana2 kita mahu
3 P
penerimaan
persetujuan
penghargaan
SEMENTELAHAN LELAKI
satu entiti yang dibentuk dari sistem nilai
sejak dari zaman batu + gua.
MAHU DITERIMA
MAHU DIHARGAI
yang menghubung keduanya adalah
KOMUNIKASI
ada pandangan yang menyatakan
kita berhubung macam kita melabur saham
pelaburan yang tentu dihujungnya untung
dalam konteks kita - keuntungan emosi
BAGAIMANA MAHU MENERUSKAN HUBUNGAN
kalau ada kerugian emosi
KITA FIKIRKAN.
dikala kita bersama rugi
dikala itu jugalah
ADA ORANG LAIN YG MENJADIKAN
KITA UNTUNG.
akan berlakulah
KECURANGAN.
dari satu sudut.

Selasa, 25 Oktober 2011

sedarlah..........

JANGAN
menyangka bahawa orang lain sepatutnya baik hati dan bersimpati
SEDARLAH
bahawa kebanyakan dari mereka sibuk
dan menumpukan perhatian kepada diri sendiri.
sakit hati dan tersinggung tidak berfaedah
JANGAN
sangka keletihan anda akan hilang
jika anda tidak cuba lupakan
SEDARLAH
bahawa sekiranya berlaku sesuatu yg tidak betul pada diri
kita ataupun cari hidup kita.
satu2nyas cara untuk merasa letih gembira ialah
dengan berusaha memperbaikinya.
JANGAN
menyangka bahawa dengan bersungut atau mengadu atau merintih
akan dapat meringankan beban anda
SEDARLAH
bahawa sikap tersebut tidak akan dapat memperbaiki
yang salah,tetapi mungkin menyebabkan
orang lain semakin tidak sabar dengan anda
JANGAN
menyangka anda dapat bertahan
sehingga anda jatuh
SEDARLAH
bahawa anda terntu tidak akan pulih lebih cepat
selamat dan berkesan dengan menemui
doktor anda dan mematuhi nasihatnya serta
memanjatkan doa
TETAPI
jangan menyangka bahawa sebarang doktor boleh menyembuh
anda secara mendadak , sekira anda berkeras mahu melakukan
sesuatu yg bodoh dan sia2.
SEDARLAH
betapa anda akan merasa lebih sihat , betapa anda tidak
lagi keletihan dengan memilih
perkata2 yg penting dan mengenepikan yang remeh
JANGAN
menyangka bahawa keletihan adalah semata2
apa yang anda rasakan
SEDARLAH
kita adalah
apa yang kita fikirkan.

Ahad, 16 Oktober 2011

Penat lah


Alkisah, seorang pembuat jam tangan berkata kepada jam yang sedang dibuatnya. "Hai jam, apakah kamu sanggup untuk berdetik paling tidak 31,104,000 kali selama setahun?"
"Ha?," kata jam terperanjat, "Mana sanggup saya?"
"Bagaimana kalau 86,400 kali dalam sehari?" tanya si pembuat jam.
"Lapan puluh enam ribu empat ratus kali? Dengan jarum yang ramping-ramping seperti ini?" jawab jam penuh keraguan.
"Bagaimana kalau 3,600 kali dalam satu jam?" cadang si pembuat jam.
"Dalam satu jam harus berdetik 3,600 kali? Banyak sekali itu" tetap saja jam ragu-ragu dengan kemampuan dirinya.
Tukang jam dengan penuh kesabaran kemudian berkata lagi kepada si jam. "Kalau begitu, sanggupkah kamu berdetik satu kali setiap detik?"
"Oh, kalau begitu, aku sanggup!" kata jam dengan penuh semangat.
Maka, setelah selesai dibuat, jam itu berdetik satu kali setiap detik. Tanpa terasa, detik demi detik terus berlalu dan jam itu sungguh luar biasa kerana ternyata selama satu tahun penuh dia telah berdetik tanpa henti. Dan itu bererti ia telah berdetik sebanyak 31,104,000 kali.


Moral :

Ada kalanya kita ragu-ragu dengan segala tugas pekerjaan yang begitu terasa berat. Namun sebenarnya kalau kita sudah menjalankannya, kita ternyata mampu. Bahkan yang kita anggap mustahil untuk dilakukan sekalipun.

Jumaat, 14 Oktober 2011

SAYA SUNYI.........

Kajian menyatakan
KESUNYIAN MERUPAKAN
PENYAKIT TERSEMBUNYI
hari ini 1 daripada 10 orang dewasa
kesunyian
ini dikaitkan dengan kurang berinteraksi
dan bersosial berisko tinggi untuk
mendapat penyakit nyanyuk.
DARI JINGGO
kurang berurusan dengan orang lain.
kenapa jadi macam tu
mungkin fakta ini menarik untuk dikongsikan
SATU KECELAKAAN
besar dalam hidup manusia bilamana
kita tidak dipedulikan
dimana mulanya
TENTUNYA
bermula dari kita tidak
mempedulikan orang lain.
amat diyakini dengan perubahan
persekitaran hari ini berurusan dengan
orang lain memerlukan kemahiran
yang bukan sedikit.
ini dikaitkan dengan satu fakta akademik
yang cukup menarik.
KITA BERSOSIAL
MACAM KITA MELABUR SAHAM
orang melabur semua nak untung
( keuntungan emosi )
kadang kesilapan dan kegagalan
kita menjadikan orang lain untung
menjadikan kita tidak dipedulikan.
KITA FIKIRKAN.

Khamis, 13 Oktober 2011

aku lupa rupanya.........

Kadang aku lupa bagaimana cara menangis
Kadang aku lupa bagaimana cara tersenyum
Kadang aku lupa bagaimana cara berkonsentrasi
Kadang aku lupa dengan indahnya persahabatan
Kadang aku lupa bagaimana cara mengeluh
Kadang aku lupa bagaimana cara mencintai
Kadang aku lupa bahwa cukup Allah sebagai pelindungku
Kadang aku lupa bagaimana cara meminta tolong
Kadang aku lupa kemana aku harus pergi
Kadang aku lupa bahwa aku tidak boleh takut
kecuali kepada Allah
DARI JINGGO
kadang2 aku pun lupa
yang aku tidak bersendiri disini.

Pada suatu hari ada seorang gadis buta yg
sangat membenci dirinya sendiri.
Kerana kebutaannya itu. Tidak hanya terhadap dirinya sendiri,
tetapi dia juga membenci semua orang kecuali kekasihnya.
Kekasihnya selalu ada disampingnya untuk
menemani dan menghiburnya.
Dia berkata akan menikahi gadisnya itu kalau gadisnya itu sudah boleh melihat dunia.
Suatu hari, ada seseorang yang mendermakan
sepasang mata kepada gadisnya itu
Yang akhirnya dia boleh melihat semua hal,
termasuk kekasih gadisnya itu .
Kekasihnya bertanya kepada gadisnya itu
” Sayangggg … sekarang kamu sudah bisa melihat dunia.
Apakah engkau mau menikah denganku?”
Gadis itu terkejut melihat bahwa kekasihnya itu ternyata buta.
Dan dia menolak untuk menikahi kekasihnya
itu yg selama ini sudah
sangat setia sekali mendampingi hidupnya
selama si gadis itu buta matanya.
Dan akhirnya kekasihnya itu pergi dengan menitiskan air mata,
dan kemudian menuliskan sepucuk surat
singkat kepada gadisnya itu,
“Sayangku, tolong engkau
jaga baik-baik ke-2
mata yg telah aku berikan kepadamu.”
KITA FIKIRKAN BEGINI
Kisah di atas memperlihatkan bagaimana
Fikiran manusia berubah saat status dalam hidupnya berubah.
Hanya sedikit orang yang ingat
bagaimana keadaan hidup sebelumnya
lebih sedikit lagi yang ingat terhadap
siapa harus berterima kasih
DAN LAGI
Hari ini sebelum engkau berpikir untuk mengucapkan kata- kata kasar
Ingatlah akan seseorang yang tidak bisa berbicara.
Sebelum engkau mengeluh mengenai cita rasa makananmu,
Ingatlah akan seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
Sebelum engkau mengeluh tentang suamimu,
ingatlah akan seseorang yang menangis kepada Tuhan
untuk meminta penyembuhan sehingga suaminya
TIDAK LUMPUH seumur hidup.
Hari ini sebelum engkau mengeluh tentang hidupmu,
Ingatlah akan seseorang yang begitu cepat pergi
ke alam kubur dengan masih menyertakan kemiskinannya.
Sebelum engkau mengeluh tentang anak-anakmu
Ingatlah akan seseorang yang begitu
mengharapkan kehadiran seorang anak,
tetapi tidak mendapatnya.
Dan ketika engkau lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu
Ingatlah akan para penganguran, orang cacat
dan mereka yang menginginkan pekerjaanmu.
Dan ketika beban hidup seakan menjatuhkanmu,
pasanglah senyuman di wajahmu dan berterima kasihlah pada
Tuhan karena engkau masih hidup dan ada di dunia ini.
Hidup adalah anugerah, syukurilah, jalanilah,
nikmatilah dan isilah hidup ini
dengan sesuatu yg bermanfaat untuk umat manusia.

Rabu, 12 Oktober 2011

DIA PEKAK......


Sekelompok kodok sedang berjalan-jalan melintasi hutan,dan dua di antara kodok tersebut jatuh kedalam sebuah lubang. Semua kodok-kodok yang lain mengelilingi lubang tersebut. Ketika melihat betapa dalamnya lubang tersebut,mereka berkata pada kedua kodok tersebut bahwa mereka lebih baik mati. Kedua kodok tersebut tak menghiraukan komentar itu dan mencuba melompat keluar dari lubang itu dengan segala kemampuan yang ada. Kodok yang lainnya tetap mengatakan agar mereka berhenti melompat dan lebih baik mati.

Akhirnya, salah satu dari kodok yang ada di lubang itu mendengarkan kata-kata kodok yang lain dan menyerah. Dia terjatuh dan mati. Sedang kodok yang satunya tetap meneruskan untuk melompat sedapat mungkin. Sekali lagi kerumunan kodok-kodok tersebut berteriak padanya agar berhenti berusaha dan mati saja. Dia bahkan berusaha lebih kuat dan akhirnya berhasil.

Ketika dia sampai diatas, ada kodok yang bertanya, "Apa kau tidak mendengar teriakan kami?". Lalu kodok itu (dengan membaca gerakan bibir kodok yang lain) menjelaskan bahawa ia pekak. Akhirnya kodok2 tesebut sedar bahawa saat di bawah tadi kodok pekak itu menganggap mereka telah memberikan semangat kepadanya.

Renungan

Kekuatan hidup dan mati ada di lidah. Kekuatan kata-kata yang diberikan pada seseorang yang sedang "jatuh" justeru dapat membuat orang tersebut bangkit dan membantu mereka dalam menjalani hari-hari.
Kata-kata buruk yang diberikan pada seseorang yang sedang "jatuh" dapat membunuh mereka. Hati hatilah dengan apa yang akan diucapkan. Suarakan 'kata-kata kehidupan' kepada mereka yang sedang menjauh dari jalur hidupnya. Kadang-kadang memang sulit dimengerti bahwa 'kata-kata kehidupan' itu dapat membuat kita berfikir dan melangkah jauh dari
yang kita perkirakan.

Semua orang dapat mengeluarkan 'kata-kata kehidupan' untuk membuat rakan dan teman atau bahkan kepada yang tidak kenal sekalipun untuk membuatnya bangkit darikeputus-asaanya, kejatuhannya, ataupun kemalangannya.

perubahan..........

SEMUA DAH BERUBAH
kem sudah pindah ke Sg Merab
rumah juga sudah pindah ke PJ
BLOG SUDAH BERUBAH
ORANGNYA
mungkin saya sendiri sudah mahu berpindah.
ada kala ketikanya
memikir mengenai kebajikan orang lain
pada sebahagian dari kerjaya
PERUBAHAN
memikirkan untuk diri sendiir
keluarga sendiri
LEBIHANNYA
mungkin untuk persekitaran.
YANG TAK BERUBAH
seorang bapa kepada anak2
yang pasti kami menyalami bakal menyelami
beberapa kesulitan dari
PERUBAHAN INI.

Selasa, 11 Oktober 2011

KITA MAHUKAN..........

MANUSIA HARI INI
dikatakan terperangkap dalam
3 K
kesibukan
kesuntukan
kesunyian
INI MENJADIKAN MANUSIA
HARI INI SEAKAN BERADA
DALAM KELOMPOKNYA SENDIRI.
Sedang kan ini berlawanan dengan fitrah manusia
itu sendiri.
Sebagai mahluk sosial
kita perlukan
KAWAN
tentunya proses berkawan hari ini
TIDAK SEMUDAHNYA
fitrah manusia mahukan
3 P
penerimaan
persetujuan
penghargaan
INI SATU SKILL
satu kefahaman.
Dimana manusia memang itu yg dimahukan
dalan konteks hubungan sosial
kita memang mahu diterima seadanya
kita memang mahu disetujui
sudah menjadi fitrah manusia
MAHU DIHARGAI
prosesnya bukan mudah.
Ini melibatkan latihan untuk menerima
YANG KITA MAHLUK YANG
SENTIASA BERBEZA.

Isnin, 10 Oktober 2011

kedai kopi............

KUALA LUMPUR: Kira-kira 60,000 pelajar berusia antara 12 hingga 18 tahun di negara ini dikesan menghabiskan sekurang-kurangnya empat jam sehari melayari internet terutama laman sosial Facebook (FB).
Ketagihan terhadap internet terutama FB itu menyebabkan pelajar terbabit kerap menipu, mencuri, antisosial dan berubah menjadi seorang yang pemarah sekiranya keinginan mereka tidak dapat dipenuhi.
Sekiranya ketagihan laman sosial itu tidak diatasi, ia akan menyebabkan pelbagai impak negatif termasuk gejala ponteng sekolah dan perbuatan jenayah serta antisosial.
Mohd Fadzil Che Din, Pengarah Institut Sosial Malaysia
Selain itu, golongan itu dikatakan mudah menghidapi penyakit seperti pening, masalah penglihatan dan sakit perut berikutan tindakan mereka mengurangkan masa tidur dan rehat yang mencukupi.

FB DAN KITA DAN DIRI SENDIRI
ini cerita hari ini
tidak ada FB mungkin kita akan dikatakan
KETINGGALAN ZAMAN
macam 2 ada
YANG BAIKNYA
YANG TAK BAIKNYA
ini merupakan ' kedai kopi ' versi baru
kita berurusan .
Kita bercerita
kita ' jual ' cerita kita
kita ' jual ' bisnes kita.
CERITANYA MUDAH
kita mahu berada ditempat yang betul
YANG TAK BAIKNYA
dalam proses mahu meletakkan diri
ditermpat yang betul
ada ketikanya kita tersasar sesama.
DALAM KEINGINAN
untuk merasa diri dihargai
kita ' jual ' diri dalam keadaan yang tidak sempurna.
Agar kita diterima.
Agar kita dihargai.
( dan tentunya ini fitrah manusia ).
KITA CURANGI
DIRI SENDIRI
kita kaburkan siapa diri kita
kita kaburkan untuk alasan yang sama
MAHU DIANGGAP BETUL DAN PENTING.
Kita sebar dan terab ketidakbetulan emosi
kita dipertontonkan dikhalayak ramai
TAPI JANGAN LUPA
ini juga merupakan Laman untuk mencari
penambahbaikan diri
YANG TERBAIK.
KESIMPULAN
semuanya ditangan kita.

Eco Kid Adventure on Facebook