Selasa, 30 Jun 2009

bina jambatan disini




seorang pemuda menyusuri lebuhraya seorang diri
datang pada suatu petang , sejuk dan kelabu
jurang dilalui - luas terbentang dalam dan luas
melalui air pasang surut yang muram
pemuda itu menyeberanginya didalam kesamaran cahaya
ia menoleh sebaik sahaja berjaya menyeberanginya
lalu membina jambatan untuk merentasi air pasang surut
Orang Muda - kata seorang penziarah
Kamu membuang tenaga dengan membina disini
perjalanan kamu akan tamat dengan berakhirnya hari ini
kamu tidak mungkin melalui jalan ini lagi
kamu telah berjaya melepasi jurang , dalam dan lebar
MENGAPA MEMBINA JAMBATAN DISINI !
sahabat - didalam perjalanan yang saya lalui : kata anak muda itu
terdapat pengikut selepas saya dikemudian hari.
ada kaki2 yang melintasi jalan ini
DAN SAYA MEMBINA JAMBATAN UNTUKNYA.

sumber : u can win - shiv kera

kita kadang2 macam tu.......

Elatkan berdendam - Maafkan.
kita pernah dengar
SAYA MAAFKAN TAPI TIDAK AKAN MELUPAKAN.
kenapa macam tu.
apabila seseorang tidak mahu memaafkan , dia sebenarnya mengunci pintu yang satu hari nanti mungkin perlu dibuka.bila dia menyimpan dendam dan memendam perasaan.
SIAPA YANG PALING KITA SAKITI
DIRI SENDIRI.
memang tidak berbaloi menyimpan dendam , juga tidak dapat diterima akal jika terhantuk beberapa kali.
Pepatah ada menyatakan
ANDA MENIPU SAYA SEKALI.MALULAH ANDA.
ANDA TIPU SAYA DUA KALI - MALULAH SAYA.
menurut John Kennedy
Maafkan orang lain tetapi jangan lupa namanya
ini sekadar untuk memberitahu diri kita jangan ditipu kali kedua.

kita fikirkan

Itu mungkin sebahagian cerita yang ada sekeliling kita.
memaafkan orang bukan sesuatu yang datang dengan mudah.
kerana ini persoalan hati dan karektor
sejauhmana betul dan salahnya
AKU MAAFKAN KAMU
TAPI TIDAK AKAN MELUPAKAN.......

Isnin, 29 Jun 2009

teruknya budak tu.....

kita yang warnakan mereka
Hari ini satu pandangan yang amat2 menarik.
BUDAK BULI BUDAK
ini mungkin cerita lama yang kembali dihangatkan.
saya kembali kepada buku
MENANGANI PERGOLAKAN JIWA REMAJA
Dr Muhadamad Said Ramadan Al-Butiy
mereka sebenarnya SAKIT.Remaja sebenarnya sentiasa berada dalam tuntutan tabiat kemanusian dan nalurinya. hari ini bila berlaku itu dan ini kita terlalu PANTAS menuduh REMAJA ini bermasalah.
Remaja adalah kelompok bukan berpenyakit tetapi mereka dijangkiti penyakit dari golongan lain.
JADI , SIAPA DAN GOLONGON MANA SEBENARNYA YANG TERLEBIH DAHULU BERPENYAKIT ( BERMASALAH )
Dikatakan : yang berpenyakit @ bermasalah ialah masyarakat dan lingkungan tempat golongoan remaja ini tumbuh dan membesar - apa yg berlalu seakan PANTULAN dari keadaan masyarakat itu sendiri. Mereka dijangkiti penyakit disebabkan persekitaran setempat.

kata jinggo
Itu adalah asas kepada semua pemasalahan yang harus kita rungkaikan -
kita boleh menyatakan puncanya itu dan ini :
tapi asasnya pemasalahan remaja adalah pantulan dari pemasalahan persekitaran.
dengan apa yang berlaku hari ini - jangan harap dihujungnya kita akan berjaya menyelesaikan kemelut yg semakin meruncing. untuk ubah remaja hari ini ubah sistem masyarakat kita.
saya menulis berdasarkan pengalaman sebagai aktivis sosial - keinginan untuk membantu masyarakat setempat untuk keluar dari kemelut ini kadang2 - sepi.program percuma pun belum tentu masyarakat di bukit beruntung @ bukit sentosa nak datang.

lu fikirlah.......

Kata Dr. Hill (penulis buku Think & Grow Rich),
takut dikritik adalah perasaan takut yang paling merbahaya di antara ketakutan yang lain
(takut sakit, takut mati, takut miskin..).
Enam Asas Ketakutan Manusia
Takut di Kritik
Takut diserang penyakit
Takut di timpa kemiskinan
Takut untuk menempuh hari tua
Takut kehilangan orang tersayang
Takut mati...
Ini kerana, ketakutan yang lain itu tidaklah memberikan kegagalan yang amat besar, tapi jika takut dikritik, segala-galanya akan tidak mendatangkan hasil atau dalam erti kata yang lain, impian yang dibina akan musnah dan matlamat yang ditetapkan pasti tak akan tercapai.
untuk itu.
apa lagi yang kita adakah.
kerana hidup ini : kita tidak mampu menjadikan orang lain macam kita.
kita tidak suka menkritik orang
boleh kah kita menhalang orang lain menkritik kita.
untuk itu.
BELAJAR UNTUK TIDAK MUDAH MENCARI SALAH ORANG LAIN.
satu jari kepada orang lain bermakna yang lain kepada diri sendiri.

Ahad, 28 Jun 2009

kenapa cgu rohaya menangis



Kenapa Cgu Rohaya menangis.
tidak lain tidak bukan kerana harapan dan keinginan : Apa lagi yang mahu dikatakan -
seorang guru apa lagi yang ' mereka ' mahu...
KECEMERLANGAN
yang bermula dari perubahan sikap
dan cgu2 ada pilihan.
samada mahu mengambil komitmen ini
ATAU
sekadar membiarkan hari2 berlaku - macam biasa.
Hari ini dihadapan saya.Satu lagi Misi Sukar.
ANAK2 YANG RATA2 TIDAK BERMOTIVASI LANGSUNG
IMEJ DIRI YANG amat2 NEGATIF
( sebilangannya ada anak2 pendatang indonesia )
APA LAGI YANG BOLEH HARAPKAN.
dan hari ini.
KITA TELAH BERSAMA.
mengolah itu dan ini - menggunakan pendekatan itu dan ini.
KESIMPULAN JINGGO
bagaimana dengan anak2 yang lahir dan dibesarkan dalam satu keadaan yang tidak banyak membantu mereka. berdasarkan Teori Maslow - makayah mereka mungkin berada di peringkat paling bawah. apa lagi yang boleh diharapkan dari makayah yang datang dari kelompok begitu ( bukan semua ).
bila mesyuarat PIBG - cgu2 yang lagi ramai dari makayah
bagaimana dengan anak2.
100 % kepada cgu dan sekolah.
DAN HARI INI.
diharapkan ini bukan kesedaran sementara.
terima kasih untuk semua : kaunselor latifah , cgu rohaya , cgu disiplin , dan cgu yang amat2 komited + guru besar yang sporting.

Jumaat, 26 Jun 2009

inilah kita......


bagaimana nak kenal orang berdasarkan kod peribadi. penting sangat ke.
penting untuk memudahkan perhubungan sosial .
orang yang berjalan laju
kemahuannya kita akanseolah2 ada sesuatu yang di kejarnya.tidak sabar mencapai matlamat.gemar persaingan.keras kemahuan.tahu apa yg dia tahu dan sukar untuk di halang kemahuannya.kalau kita cuba halang di tolak tepi.
orang berjalan perlahan
masa tidak penting ( dan mahu orang ikut rentaknya ).padanya masa tidak penting.cuba menguasai orang lain.mementing diri sendiri
Berjalan bahu jatuh ( mata memandang jalan )
orang yang kecewa dengan dirinya dan kehidupan.bersikap negetif pada kehidupan.pasif.amat pasif dan menjadi beban kepada orang lain.
orang yang berjalan tegak memandang hadapan
jelas tengtang matlamat.apa yang menganggu akan di tolak tepi.orang spt ini akan meminta banyak pengorbanan....

MENGENAI PAKAIAN

kadang2 terfikirkan kenapa benda2 macam ni semakin menjadi perhatian – sebab menurut satu kajian di USA dah ada training mengangkat pipi ( madsudnya bila pipi terangkat , mata jadi kecil : itu dikatakan senyuman yang paling ikhlas….).

dan di negara kita tidak ketinggalan – Perlis dah buah seminar mulut , Terengganu dah buat seminar senyum sokmo.

Orang yang ‘ suka pakaian berjenama (walaupun bundle )
Melayan keperluan orang lain dengan baik.Perancangan yang teliti @ hati2.Orang yang simple
seluar jeans , tshirt
Suka pada keseronokkanMoody ( ikut mood ) - Suka memberontak - Tidak suka di kongkong
Orang suka suka dengan pakaian seragam ( termasuk Rela )
Pandai berkerjasama dengan orang lain -Penganut fahaman tradisional ( hati2 kawan bercinta dengan org begini )
Orang yang berani berpakaian / lain daripada yang lain.
Banyak tenaga dalam / emosi - Berjiwa seni - Sangat mengutamakan kebebasan - Jiwa sensitive @ terbuka @ berterus terang.
Barang bersepah dalam kereta , bilik , pejabat
Tidak suka peraturan - Tidak suka tanggungjawab -Tidak suka benda remeh temeh
Orang yang sangat pengemas @ pembersih
suka pada peraturan .Sifat degil .Tak padai menyesuaikan diri – mahu orang lain ikut peraturannya
Orang yang banyak kasut
Suka memuaskan diri sendiri
Bawa kereta perlahan
Tidak pandai menyesuaikan keadaan.Takut mencuba benda baru – suka menurut perintah ( pasif )Kurang inisiatif - Takut pada kegagalan. Tdk berani ambil risiko – tidak suka buat keputusan.
Bawa kereta laju.
Agresif - Tidak suka peraturan - Tidak suka bertolak ansur.

kita fikirkan
Penting ke ilmu ni?
PENTING. Sains ( 90 % sains tidak membelakangkan Islam cuma di nafikan oleh orientalis barat ) – kelancaran hidup kita tidak boleh kita nafikan ada kaitan dengan semua ilmu di atas.
( DENGAN TIDAK MEMBELAKANGKAN KETENTUAN ALLAH ).
untuk itu fikir2kan lah

Khamis, 25 Jun 2009

kita bersedekah ajalah.....

Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan.
Diruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka. ''Tolonglah Encik ,saya lapar ,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.
'Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu .
Dalam hatinya berkata ''Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku.'
' Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.
Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian, isterinya yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain.
Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan, tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan.
Mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan. Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis, si isteri menangkup muka sambil menangis
.Si isteri mengadu, si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis .
Suami yang baru itu menjawab dengan tenang : ''Demi ALLAH ,akulah pengemis yang dihalau dan ditengking itu .
RASULULLAH S.A.W Bersabda: ''Sedekah itu dapat menutup 70ribu kejahatan''.Anas Malik pula meriwayatkan bahawa NABI MUHAMMAD S.A.W ada bersabda yang bermaksud ;
''Barang siapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dia dengan kekayaanmu. Barang siapa yang mempunyai ilmu, maka sedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga bersedekahlah dengan tenaganya''.
dari jinggo
hidup kita memang macam tu.hari ini kita diatas siapa yg tahu besok kita dimana.
sebab itu saya memujuk diri dan kawan2 - nikmat yang diberikan kepada kita ada ujian dariNya.terkadang kita terlupa - kita terleka.
saya nak berkongsi kerana ini juga sedekah dari saya untuk kawan2.
sumber : blog isu hangat

inilah kita....kawan2 kita

Semalaman bersama rakan - rakan
jemaah yang bertudung labuh.berkupiah putih
ini pandangan saya.
biar apa label sekali : kita seharusnya adil pada diri kita dan orang lain
Hari ini secara sedar ataupun tidak kita berhadapan dengan ramai kawan2 yang mahu menjadi setiap ruang mampu dimanafaatkan sebaiknya
berdasarkan dari pertemuan dengan ramai rakan dalam ' gang baca2 '
BUKU YANG DIKAITKAN DENGAN PEMBINAAN KEROHANIAH SEMAKIN LARIS
ramai kita semakin mencari diri.
dalam proses itu kita membentuk
KELOMPOK DEMI KELOMPOK.
KELOMPOK JUBAH
KELOMPOK TUDUNG LILIT
KELOMPOK ' SIS '
KELOMPOK SERBAN
KELOMPOK KUBIAH PUTIH
KELOMPOK JANGGUT SEJEMPUT
KELOMPOK JANGGUT PANJANG
CAMPUR LAGI
gang PAS
gang JIM
gang ABIM
gang UMNO
dan Gang Staz..
dihujungnya kita semuanya sama
MENCARI + MEMBERI DAN MENERIMA
dalam proses mencari ini.terkadangnya , kita ghairah
SEAKAN AKAN KEMARUK dengan kelebihan KELOMPOK kita...
dan pastinya di HUJUNGnya....
OK - KAU BUKAN KELOMPOK KAMI PERGI MAIN JAUH - JAUH

SAYA FIKIRKAN BEGINI
Diantara kemarukan dan sengketaan beginilah gamaknya membuatkan SENANG2 israel semakin seronok dengan kerjanya.....
kita bertelingkah hanya pada asas tidak pada dasar.
kita bersengketa hanya sekadar berlainan warna bendera DAN LABEL
DAN ITU LAH KITA.
Yang tentunya KIBLAT masih sama..

Rabu, 24 Jun 2009

siapa musuh kita pulak....

Apakah musuh utama pohon?
Ketika manusia mulai pandai melebur biji besi menjadi batang besi, lalu menempa dan membentuk lempengan, kemudian mengasahnya menjadi sebilah mata kapak yang tajam; ketika itulah pohon-pohon di dunia mulai risau akan nasib mereka.
Pohon-pohon melihat semakin hari semakin banyak kerosakan yang dilakukan oleh manusia dengan kapak-kapaknya.
Apa jadinya bila dunia tanpa hutan yang lebat?
Apa jadinya bila dunia tanpa pohon. Namun pohon tak mampu berbuat apa2. Pohon hanya boleh menitikkan airmata dan geram saat memandang satu-per-satu pohon lain bertumbangan akibat dikapak.Kerosakan pohon sudah sedemikian dashyatnya.
Kini hanya tertinggal sebatang pohon di hutan itu yang merintih,
“Oh,mengapa manusia menciptakan kapak yang digunakan untuk menebangi pohon-pohon?
Sungguh kejam kapak itu.
Rintihan itu terdengar oleh seorang penebang yang menjawabnya sambil tertawa-tawa, “Ha..ha..wahai pohon lihatlah, sebilah mata kapak ini takkan boleh melukaimu begitu parah bila tak dilengkapi dengan
pegangan yang terbuat dari kayu yang kuat.
Sedarkah kau bahwa kayu itu berasal dari pohon- yaitu dirimu sendiri!”
APAKAH MORAL CERITA INI

kita sering menyalahkan itu dan ini
satu jari ke orang lain bermakna yg lain menhala kepada diri sendiri.
Musuh utama kita adalah diri sendiri.

siapa kawan kita....itulah kita

Sekadar renungan
Barangsiapa yang duduk dengan lapan macam manusia akan ditambah Allah baginya lapan corak hidup
Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, Akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.
Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, Akan dijadikan Allah baginya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah.
Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Pemerintah Negara), akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.
Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akan ditambah Allah bodohnya dan syahwatnya.
Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.
Barangsiapa suka duduk dengan orang fasiq, akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.
Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh,
akan bertambahlah keinginannya untuk taat.
Barangsiapa suka duduk dengan para ulama' maka
bertambahlah ilmu dan waraknya
DAN
dan bagaimana kalau duduk sebelah orang ' ulat buku ' akan bertambah apa......semuga hari kita lebih bari semalam.

Selasa, 23 Jun 2009

saya sedang menguatkan diri....


kadang2 mungkin bila terkena batang hidung baru kita terasa
senangnya nak nasihatkan orang
ITU DAN INI.
dan saya sedang menguatkan diri.
SEMUGA ESOK SAYA AKAN DIPERMUDAHNYA MENGURUS HARI2 SETERUSNYA.
kerana
SATU LAGI PERKARA BARU YANG SAYA DAN KITA DIAJAR.

dunia telah mengajar kita sebenarnya....

Pada suatu hari, Rasulullah s. a. w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r. a.
Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar,
Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.
Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah.
Rasulullah SAW dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasa nya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut.
Rasulullah SAW menyambung kata-katanya lagi.
Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada
pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.
Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil
moral untuk difikirkan
kerana cabaran persekitaran yang berbeza : seharusnya pandangan kita juga harus berbeza hari ini. ancaman dalam dan luar semakin tidak mampu ditahan2 - apa kuasa kita lagi untuk menahan.budaya demi budaya.tabiat demi tabiat hari menjadi kita semakin menakutkan : Kuasa apa lagi yang kita ada mampu untuk menjadi ' anak2' perempuan dipersekitaran kita tahu dan mahu belajar bahawa dunia dan alam telah mengajar kita sesuatu.
sementalahan menjadi seorang bapa ' jarak jauh '.

Isnin, 22 Jun 2009

mari kita bakar KAPAL kita...

Julius Caesar adalah seorang Kamandon perang yg berjaya menawan Brittnia kerana strateginya yang unik.
Dalam sejarah , ada tercatat ketika Caesar berjaya mendarat pasukannya pada satu tengah malam , dia diam , sementara pasukannya sibuk merapat dan menyembunyikan
perahu - perahu yang mereka naiki.
Mereka berfikir tentu mereka memerlukan perahu - perahu itu untuk pulang nanti.
Tetapi mereka terkejut apabila mendengar perintah ketua mereka
' BAKAR SEMUA PERAHU YANG SUDAH KAMU DARATKAN TADI..'
Akhirnya mereka membakar semua kapal sehingga hangus
( oleh kerana mereka beranggapan mereka tidak boleh kembali , maka mereka pun bertempur habis - habisan. Mereka merasakan yg mereka perlu menang.)
KITA FIKIRKAN BEGINI

perjalanan menuju puncak kerap kali diwarnai kekhuatiran sehingga kadangkala membuatkan kita cenderung menyerah kalah.
Menurut John Maxwell
Kekhuatiran akan menghambat tindakan
tiadanya tindakan menunjukkan tiadanya pengalaman ,
tiada pengalaman menunjukkan tiadanya pengetahuan
tiadanya pengetahuan akan melahirkan kekhuatiran

Menurut Denis Waitly ( buku seed greatness )

60 % kekhuatiran kita sama sekali tidak berasas.
20 % kekhuatiran kita berfokus pada pengalaman lampau dan yang berada diluar kawalan kita.
20 % kekhuatiran kita kepada benda yang remeh temeh

Hikmah untuk KITA

kehidupan ini ibarat satu perjalanan yang sehala.
Seberapa banyak pun perubahan laluan yang kita alami,
tidak satu pun yang akan membawa kita kembali.
Apabila kita mengetahui dan menerima hakikat ini , kehidupan akan kelihatan lebih mudah....untuk itu mari kita
MEMBAKAR JAMBATAN...

kita memang berbeza.....

KITA MEMANG BERBEZA
Apa yang menjadi kita berbeza - dalam kontek Perpaduan
( Melayu , Cina dan India dan seterusnya )
DAN SESAMA KITA PUN BERBEZA
kita masyarakat YANG berbeza dan hidup dalam satu komuniti yang arahnya sama. Keharmonian bersama kaum. Tapi kita sering berbeza.
lama duduk menyelak buku itu dan ini - akhirnya ini intipati yg mahu dikongsi dan seterus menjadi sebahagian daripada cerita kita.
Berdasarkan kajian besar menyatakan kita berbeza di sebabkan oleh
FASIOLOGI ( fizikal )
tinggi.rendah.hitam.putih.
SOSIOLOGI ( persekitaran )
kaya.miskin.susa.senang
PSIKOLOGI ( emosi )
begitulah juga dalam perhubungan sesama - kita sering berbeza.
Ketidaksamaan ini menjadikan kita berbeza - dan sistem yg tidak melihat ' punca ' berbeza menjadikan kita semakin berbeza
Konflik dari penafsiran seterusnya membutir impak yg tidak molek untuk kita lihat.
Kajian menyatakan kita berkonflik disebabkan
K + M + H = K ...karektor + matlamat + Halangan = Konflik.
Untuk itu apa tindakan kita : sejauh mana kemampuan kita untuk menyamaratakan MATLAMAT zahir daripada Karektor yg dibentuk dari sistem awal ( agresif , asertif dan pasif ). kesamarataan matlamat akan mengurangkan halangan dan seterusnya konflik mampu dielakkan

KITA FIKIRKAN
kita dah jenuh melihat konflik sesama.
sesama kita.
orang sekitar kita
pemimpin kita.
sejauhmana kemampuan kita untuk menyamaratakan matlamat itulah persoalan yang mungkin menjadikan halangan itu berbeda.
kita fikir2kan.

Ahad, 21 Jun 2009

ini jawapannya.


ditanya pada saya : oleh seorang kawan
BAGAIMANA NAK PUPUK MINAT MEMBACA
MEMBACA.
dikaitkan dengan minat
minat dikaitkan dengan apa.
minat dikaitkan dengan tujuan
tujuan dikaitkan dengan keinginan
keinginan tidak akan menjadi apa2 tanpa komitmen
yang tentu kita kena bersedia untuk mencabar kebiasaaan kita.
TAK MINAT MEMBACA kepada MINAT MEMBACA.
berdasarkan data @ fakta seorang rakan di PTS.meningkatan keinginan untuk menjadikan buku sebagai ' kawan ' baru semakin membangga.
BUKU YANG BAGAIMANA
membaca sering dikaitkan dengan minat dan tujuan
ada orang membaca untuk
mengisi masa lapang - bahan bacaan berdasarkan minat.
membaca untuk peperiksaan - nak tak nak - membaca.
DAN BAGAIMANA NAK PUPUK MINAT MEMBACA
terutamanya membaca bahan2 yang dikaitkan dengan peperiksaan @ tujuanb
pepatah india pernah berkata.
kelaziman akan membentuk budaya akan membentuk tabiat akan membentuk sikap akan membentuk takdir.
untuk mendapatkan takdir kita - orang yg suka membaca - sikap terhadap buku harus diubah - jadikan membaca sebagai satu tabiat dan datangnya dari budaya : dan semuanya datang dari kelaziman ( kekerapan ).
dalam buku U Can Win dinytakan Teori 21 hari.desak diri.paksa diri untuk melakukan kelaziman baru.minat akan menyusul kemudian.

PANDANGAN JINGGO

saya nak kongsi sedikit pengalaman terlibat dalam dunia baca2 ini secara serius.
saya membaca dengan tujuan - minat datang kemudian.
tujuan adalah ilmu yang mahu di kongsikan .saya semakin sensitif dengan :
siapa yang tulis + penerbitan dari produksi mana.
SEBAB DIYAKINI : NAK TENGOK KITA 5 TAHUN AKAN DATANG TENGOK BUKU APA YANG KITA BACA HARI INI

kerana ini sahaja yang kita ada...

ini media kita
tidak mungkin kita macam orang lain
YANG BOLEH
duduk kedai kopi mencerita dari dewan ke parlimen
di jalanan meluahkan tafsiran kita
menhabiskan masa dan komitmen untuk tujuan yang satu - politik
KERANA KITA HANYA ADA MEDIA INI.
untuk kita jadikan
kedai kopi kita
cerita jalanan kita.
cerita komitmen dan tujuan.
KERANA ITU - INI MUNGKIN SEKADAR PANDANGAN BIASA.
POLITIK + KITA + MASA DEPAN.
cerita politik negara kita semakin licik - umpama satu pertandingan bola sepak yang masing2 tentunya mengatur satu persatu strategi untuk satu tujuan
UNDILAH KAMI.
kerana itu kita semakin terus dihidangkan dengan cerita yang sama.
KAMI LEBIH BAIK DARI KELOMPOK ITU
IKUTLAH KAMI.
TINGGALKAN KELOMPOK ITU.
kami menjanjikan itu dan ini.
KITA SIBUK DENGAN IKLAN DEMI IKLAN
sehingga kita lupa asas dan keperluan kita disini.
KITA FIKIRKAN YANG INI.
kita sudah terlalu lama dan mungkin banyak sangat ' install ' cerita yang semakin tidak banyak membantu pembanggunan diri dalam keperluan hari ini.
Melayu + Islam sudah jauh tersasar dari paksi yang sepatutnya kita semakin kuat + kukuh dengan bantuan persekitaran.
Hasilnya
anak2 remaja kita semakin tersasar.
kelompok demi kelompok masyarakat kita semakin menyepikan bila diajak duduk mempersoalkan isu pembanggunan diri.
HASILNYA PERCAYALAH.
melayu akan hilang didunia
bila sejarah sendiri semakin dijauhkan
bila budaya sendiri semakin disepikan
bila kita mula mencari kiblat dan kitab yang datangnya dari Amerika.
pengalaman bersama anak2 di Asunta 2 - semakin jelas : bangsa lain - india dan cina semakin jauh meninggalkan kita dari segi komitmen untuk naik keatas.

Sabtu, 20 Jun 2009

family power....MUNGKIN BEGINI AGAKNYA



ada cerita baru - yang mungkin biasa2 kepada kita
tapi bagaimana kalau ' cerita ini ' menghilangkan keinginan cgu2 untuk terus memberi jiwa kepada institusi ini.
SAYA NI DAH 20 TAHUN MENGAJAR KAT SEKOLAH NI EN JINGGO
AKHIRNYA BEGINILAH
DAH 2 KALI KENA SAMAN DENGAN PARENT
SEBAB..
INI SISA2 DARI KOMITMEN YANG ADA
sekolah kami berbeza : Kuasa Famili lebih besar dari sistem pendidikan itu sendiri.
seakan2 ' mereka ' boleh mengaturkan yang terbaik untuk anak2 mereka.
AKHIRNYA SAYA MENYATAKAN YA.
memang dah lama dengar cerita begini.terutama anak2 yang datang dari zon elit.
seakan2 : hanya kami yang tahu siapa anak kami
cgu jangan pandai2 nak atur - aturkan.
jangan pandai2 nak suruh anak2 kami pakai tudung
kami tahu yang terbaik untuk anak2 kami.
AKHIRNYA
lahirlah generasi A++++ yang hanya kaya dengan A.
jiwanya kosong.
Sekadar Pandangan
itu mungkin sebahagian dari cerita yang kita pernah dengar - betapa cgu kadang2 tidak mampu bergerak lebih jauh dari ' sistem ' yang sudah diaturkan oleh famili.
cgu2 tidak mampu lagi meninggikan suara apatah lagi nak lebih dari itu.
jadilah cgu2 hanya sekadar mengikut rutin hari ini - hari esok dan seterusnya.
seterusnya.
tahniah kepada sebarisan guru2 SK Asunta 2 yang mengambil risiko.
dan tentunya anak2 murid cgu sebahagiannya
A++++++++.

Jumaat, 19 Jun 2009

ini yang membezakan kita

Ramai perempuan bertanya : apakah lelaki merasakan emosi yang serupa dengan emosi yang dirasai oleh perempuan bila bercakap soal cinta.
Kajian pakar menyatakan
bagi perempuan cinta itu adalah emosi
bagi lelaki cinta itu adalah peristiwa.satu kejadian
.
setiap peristiwa mempunyai permulaan dan penghujungnya.
BAGI LELAKI , APABILA DIA SUDAH MELAFAZKAN KOMITMEN CINTANYA KEPADA PEREMPUAN , PERKATAAN 'CINTA' TIDAK PERLU DISEBUT2 LAGI
kepada lelaki - sekali cinta dilafazkan - disitu permulaan dan penhujung.
maka baginya cinta tidak perlu dilafaz lagi.
INI YANG TIDAK DIMENGERTI OLEH PEREMPUAN
kepada perempuan
satu kali jatuh cinta - dia mahu terus bercakap2 tentang cinta itu masa kemasa...
DIMANA PUSAT PERCINTAAN LELAKI DAN PEREMPUAN
LELAKI PADA AKTIVITI
PEREMPUAN PADA KEMESRAAN

apabila lelaki dapat melakukan dengan pasangan apa yg mereka sukai ,
maka barulah disitu beroleh nikmat kepuasan erti cinta kepada lelaki.
untuk itu - kepada perempuan : lakukan apa2 aktiviti yang disukai oleh pasangan anda
dan lelaki - cinta perempuan pada kemesraan dan aktiviti cakap2 yg berulang....


Hasil bacaan berterusan dari buku Bahasa Sosial.


cinta kepada jinggo
cintakan keharmonian dan seterusnya hidup yg berpaksikan kepada kebenaran yang sudah dizahir dalam Quran dan Sunnah.
Cintakan bangsa sendiri
cinta negara sendiri
cintakan negeri sendiri - perak.
cinta diri sendiri dan keluarga

Khamis, 18 Jun 2009

selagi masih ada peluang dan ruang....

kita semakin jauh - tapi semakin dekat sebenarnya
SELAMAT HARI BAPA.
untuk semua yang dipanggil :
abah , ayah , baba , daddy , abi , walid.
dan istimewa untuk rakan2 yang singgah ke sini
kepada bapa2.
kepada isteri kepada bapa2
kenapa anak2 kepada bapa2
HARGAI MEREKA SELAGI MASIH ADA.
selagi kita ada peluang dan ruang.

Rabu, 17 Jun 2009

kerana saya juga lelaki.....

seorang rakan.seorang wanita.
SAYA MEMANG TAK PERCAYA KEPADA LELAKI
SEMUA LELAKI SAMA AJA....
kita memang biasa mendengar perkataan begitu.
DAN BIASANYA LAHIR DARI SESEORANG YANG
dikecewakan
dipermainankan
dipersendakan
EMOSINYA.
dalam sebuah buku : ada menulis begini
sesuatu yang menyentap emosi kita keterlaluan akan membentuk apa yang dipanggil sebagai
CARTA SIKAP.
kita seakan sudah membingkai satu kepercayaan berdasarkan SESUATU yang telah berlaku.
dan bingkaian ini terus menebal berdasarkan apa yang kita PERCAYA.dan begitulah seterus.
APAKAH APA YG KITA PERCAYA ITU BETUL.
persoalan kita.
SEMUA LELAKI SAMA SAHAJA - BETUL KE
perhubungan sosial @ percintaan juga dikatakan macam kita ' memperjudikan ' sesuatu.kita tidak tahu kita keuntungan kita.dan tentunya kita tidak ada kuasa magik untuk tahu semua isi hati sesiapa yang bersama kita.
UNTUK SIS N
kita bersangkabaik pada semua keadaan.apa yang berlaku bermadsud kita diajar satu lagi perkara baru yang orang lain tak tahu - terus kan belajar. dan jadilah - orang yang masih mampu mengucapkan terima kasih kerana
KAMU MENGECAWAKAN AKU HARI INI.
terima kasih.
adam - cgu pinjam gambar ok.kerana kita lelaki

kita renung pulak yg ini

Cinta bukanlah daripada kata-kata tetapi segumpal keinginan yang diberikan kepada hati yang memerlukan
CINTAILAH seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.
Malah, kisah lampau yang berlaku tidak perlu diungkit lagi sekiranya hati benar-benar menyintai dirinya.
Sememangnya hidup bercinta dan untuk dicintai amat mudah, tetapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai sukar diperoleh. Ikuti tip bagi memelihara cinta sejati.
Pilih pasangan yang sesuai
Janganlah sesekali jatuh cinta dengan seseorang yang sangat berpotensi. Wang dan rupa bukannya penyuntik cinta sejati. Terlalu banyak pasangan memilih teman hidup yang sebegini dengan harapan mereka berpeluang menikmati segalanya.
Secara jujur, tanyalah pada diri sendiri: "Dapatkah aku mencintai dia dengan cara yang sebenarnya tanpa harapan untuk berubah?" Jika tidak, buatlah keputusan untuk cari yang lain
.
Jangan terburu-buru
Jangan menurut kehendak nafsu seks. Pasangan yang melakukan hubungan seksual akan mencipta suatu keintiman yang salah dan boleh menuju ke arah kekecewaan.
Percaya akan kelemahannya
Jangan mengabaikan keputusan untuk memiliki sesuatu hubungan atau perkara yang diingininya. Misalnya, jika pasangan membuat suatu penyataan seperti, 'saya tidak melaksanakan komitmen dengan baik," percayalah dia.
Anda seharusnya tanya pada diri sendiri; 'adakah dia sudah bersdia menghabiskan waktu untuk aku atau semata-mata untuk hobinya kemudian baru mengingati aku.
'
Tutup mulut
Jangan cuba menceritakan tentang keburukan atau kelemahan pasangan kepada rakan. Bertanggung jawab dalam mengungkap perasaan anda terhadapnya dan saling merahsiakan antara satu sama lain. Cara sebegini dapat mengelakkan daripada berlakunya sesuatu konflik dan hubungan emosional anda berdua.
Terima seadanya
Terima pasangan dengan niat hati yang ikhlas. Bukan hanya sewaktu bercinta, pada awal perkahwinan dan sewaktu berbulan madu, tetapi amalkan date night sekali seminggu.
Jadi pemerhati
Bersikap pemerhati terhadap pasangan. Cuba memerhati dan memahami tingkah laku dan pemikirannya. Paling penting, sentiasa mengambil berat setiap apa yang berlaku. Ini mengelakkan daripada pasangan berani menipu dan cuba melakukan sesuatu di luar jangkaan.
Buktikan siapa diri anda
Fokus pada setiap perkara yang anda gemari dan tidak daripada pasangan, serta cuba berbincang cara bagaimana menyelesaikan masalah tersebut berdua.
Mr . Right kembali
Sedang asyik bercinta, orang yang pernah berpaut di hati anda suatu masa dahulu, tiba-tiba muncul di hadapan. Bagi anda yang menghadapi masalah sebegini, adalah suatu perkara sukar untuk diselesaikan, bukan?
Perasaan buntu dan bercelaru tentunya datang dan memaksa diri membuat keputusan. Buat keputusan agar tidak menyintainya lagi. Lupakan segala sejarah silam dengan memulakan kehidupan dan cinta baru.
Hargailah diri sendiri dan pasangan
Hubungan yang sihat akan meningkatkan penghargaan diri dan pasangan.
Untuk memperoleh hubungan yang lebih harmoni, setiap pasangan perlu menghargai diri sendiri dengan cuba mengungkapkan kata-kata romantis atau lakukan sesuatu kejutan terhadap dirinya

aduh macamana ni - problem lagi

T.C Hamlett bercerita mengenai kisah dua ekor katak yang jatuh ke dalam satu tempayan susu lembu segar.
Dinding dingan tempayan itu licin dan curam , manakala susu lembu di dalamnya begitu sejuk
‘ alamak macamana ni '
‘ Ini takdir , tiada ada orang yang akan menolong kita. Selamat tinggal sahabatku. Selamat tinggal dunia yang menyedihkan ‘ .
Katanya lagi sambil menangis dan akhirnya dia pun tenggelam.
Tetapi , katak yang kedua it terus mengayuh kakinya dan mula berenang. Sesekali dia berhenti bagi menyapu mukanya dan menyeringkan matanya yang penuh dengan susu.
‘ Biarlah aku berenang sekejap. Tidak ada gunanya sekiranya seekor lagi katak mati '
Jadi si katak pun terus berenang. Selama beberapa jam dia menendang dan berenang itu , tidak sekali pun menyeluh. Kayuhan kaki katak yang tidak berhenti2 itu akhirnya susu lembu di dalam tempayan it terus menjadi keras. Selepas susu berubah menjadi mentega , katak itu pun melompat keluar daripada tempayan dan berjaya menyelamatkan diri.

Moral untuk difikirkan

Cara mereka melihat dunia di sekeliling mereka dan bagaimana mereka bertindak terhadap dugaan dan cabaran yang di hadapi.

BAGAIMANA KITA MELIHAT MASALAH @ CABARAN ITU YANG
MEMBEZAKAN KITA.
Apa yang membentuk pemikiran kita untuk menafsirkan cabaran tersebut :
persekitaran yang datang daripada SIKAP kita - yang terbentuk daripada persekitaran , pengalaman dan pendidikan
( sebab itu dikatakan – untuk melihat siapa kita 5 tahun akan datang lihat buku apa yang dia baca hari ini ).

Menurut Stephen Covey ( seven habit )

‘ sekiranya kita melihat sesuatu masalah dan dugaan itu berpunca daripada diri kita , maka sebenarnya diri kita sendirilah yang sedang bermasalah
Pepatah Cina ada berkata : daripada menyalahkan kegelapan , lebih baik ambil sebatang lilin dan menyalakannya..

Selasa, 16 Jun 2009

mungkin kita salur begini sahajalah......

Wajah yang cantik - mudah membuatkan orang tertarik dan ingin berkenalan - ini dikaitkan dengan pengaruh.
Tapi adakah ini satu penyudah dalam penyempurnaan satu hubungan sosial.
kita mungkin biasa mendengar
KETAMPANAN FIZIKAL
KETAMPANAN SOSIAL

mulut seseorang adalah aspek sosial yang amat penting pengaruhnya dari sudut aspek keupayaan menampat hati orang lain.
kita biasa mendengar
kerana mulut badan binasa.
satu kajian menyatakan begini
sesetengah orang memiliki wajah yg cantik tetapi gagal mendapat kekasih selayaknya disebabkan tidak suka dengan mulutnya.
sesetengah orang yang memiliki wajah sederhana - ramai kenalan
ini dikaitkan dengan kejelitaan sosial
pakar2 psikologi menyatakan orang yang pandai berbahasa dipandang
lebih tampan dari wajah mereka yg sebenar
BAGI SESETENGAH ORANG - MUNGKIN DILUAR KESEDARAN MEREKA SEDANG MENGGUNAKAN JENIS2 GAYA BAHASA YANG
MEMBAHAYAKAN PERHUBUNGAN
.
gaya bahasa tuduhan
dihujung gaya bahasa ini akan mencetuskan rasa sakit hati ,
marah , perselisihan , pertengkaran.
kita kerap bercakap bahasa tuduhan apabila timbul masalah
itulah...
kenapa awak macam tu
ini semua sikap awak
awak sepatutnya tahu
saya dah kata awak.....

awak.awak dan awak.gaya penuduhan mengandungi unsu
r
PENGHAKIMAN , HUKUMAN , KEPUTUSAN DAN TUDUHAN.
bahayanya : orang yang mendengar akan menjadi defensif.

MORAL UNTUK KITA

Elakkan menggunakan ayat2 yang mengandungi tuduhan
tuduhan tidak menyelesaikan masalah
tuduhan akan dijawab dengan tuduhan balas
kajian menyatakan wanita lebih kerap menggunakan ayat2 jenis ini jika
dibanding dengan lelaki

Dari buku Seks dan Psikologi - Prof Abdullah Hassan

cerita orang kalah...kalah kah kita

Sesungguhnya dalam hidup kita tidak akan menang dalam semua hal : sesekali kita akan di'kalah'kan oleh diri sendiri. Kita akan dikalahkan oleh diri sendiri bila kita mengiakan yang kita kalah. Yang menjerumus diri kita dalam dunia yang kita cipta sendiri.
Dunia orang kalah.
Kita berhak menyatakan apa sahaja : sesungguhnya dunia ini tidak pernah mahu berhenti : malah mungkin tidak mahu bersimpati langsung kepada kita..
Dan begitulah seterusnya kita. Kita berhak menuding kepada persekitaran yang tidak sepatutnya memperlakukan kita sehingga kita kalah...
Adakah betul kita kalah.
Dunia ini masih adil dengan percaturan demi percaturan.
Cuma kita terkadang alpa dengan fitrah kita sendiri.
Persetankan segala punca yg di ' ada' kan - jalannya harus di hadapan. Kita akan terus di kalahkan seandainya kita menyalah.
Hidup ini adalah selingkar cerita yang kita pilih dan seharusnya kita bertanggungjawab terhadap pilihan kita.
Membiarkan diri terus terusan mencipta cerita ' orang kalah ' akan membenarkan segala hukum ' orang orang kalah '.
Hari ini.Kita tidak kalah.Kita ada pemenang yang ditunda kemenangannya.

Isnin, 15 Jun 2009

kisah orang yang MENYUMBANG....

dengan sumbangan merekalah kita menikmati apa yang ada hari ini.
Ramai dipersekitaran kita orang yang meletak kan diri sebagai PENYUMBANG.
ORANG YANG MEMBERI
ahli politik penyumbang
guru2 penyumbang
ibubapa penyumbang
kekasih tentunya penyumbang
dan diri sendiri kepada diri sendiri - juga penyumbang
ORANG YANG MEMBERI
dari lawatan dan cuti2 saya mendapat satu lagi latihan praktikal yang mahu dikongsikan.
CENDOL LEMAN DAWI
sekali order - duduk dan boleh tambah...
dari cerita Pak Leman : dulu masa achik kecil2 pernah kena marah sebab nak tambah masa makan cendol : dan achik memang berazam untuk buka kedai BOLEH TAMBAH....
INI ADALAH ORANG YANG MENYUMBANG
dalam Modul Pembinaan Karektor PLKN - satu tajuk besar.
SIAPA ITU PENYUMBANG
orang yang menyumbang kita kelompok kepada 2
memberi
mengambil
orang yang menyumbang dalam bentuk memberi - tidak pernah mempertikaikan
APA AKU AKAN DAPAT...
orang yang menyumbang dalam bentuk mengambil - dihujungnya akan bertanya
APA AKU AKAN DAPAT.
AKHIRNYA
kita fikirkan pada orang dipersekitaran kita dan kita.
Sumbangan kita dalam kelompok mana.
berdasarkan cerita LEMAN DAWI
dunia ini adil pada paksinya.
apa yang kita beri - itulah yang kita akan terima

sumbangan askar2 yang terkorban - pernahkah mereka pertikaikan apa aku akan dapat - gambar di Muzium Tentera - PD

Ahad, 14 Jun 2009

kita fikirkan lagi - dari sudut lain....

Orang gagal mengaku bahawa mereka adalah ' sederhana ' apabila keluarga dan kawan2 mereka bertanya mengapa mereka tidak lebih berjaya di dalam hidup
SEDERHANA
ialah yang teratas bagi yang terbawah
yang terbaik bagi yang terburuk
yang terburuk bagi yang terbaik
YANG MANA SATU KITA
sederhana juga
yang biasa.purata.remeh.tidak penting.
Mengambil sikap sederhana
ialah cara orang malas berundur daripada perjuangan
tidak berani berdepan dengan kerenah hidup : hidup secara pasrah
ORANG SEDERHANA
mengisi ruang kosong tanpa sebab.
penumpang percuma dalam perjalanan hidup
Menjalani hidup cara sederhana maknanya tidak terikat dengan masa
MENGAMBIL PENDIRIAN SEDERHANA
umpama melakukan jenayah terbesar terhadap diri sendiri, masyarakat dan Tuhan.
AKHIRNYA DARI JINGGO
kenapa kita kena jadi orang TIDAK SEDERHANA
keharusannya tidak diukur dari apa yang dizahirkan secara fizikal.
Dalaman kita seharus tidak di SEDERHANA kan.Dalam apa jua keadaan - dunia hari ini semakin meletakkan hanya orang HEBAT yang akan duduk diatas - orang SEDERHANA hanya sekadar mengikut.
tidak sederhana dalam memotivasikan untuk berjaya
tidak sederhana dalam perhububungan sosial.
tidak sederhana dalam keinginan untuk naik keatas
tidak sederhana untuk menjadi ruang untuk mendapat keberkatanNya
APA LAGI
ruang sudah disediakan kepada kita
dengan kapasiti yang kita ada.
GUNAKAN.
Eco Kid Adventure on Facebook