Khamis, 1 Julai 2010

sekadar pandangan....

kita kongsikan satu perkara yang
menarik mengenai sistem pendidikan kita.
HARI INI BERPELUANG
untuk datang dan duduk dikalangan makayah
untuk mengambil keputusan exam anak2.
YANG MENARIKNYA.
selain dari cerita
budak kelas depan
budak kelas belakang
CERITA
makayah kelas depan
makayah kelas belakang
MENARIKNYA
kelas depan
makayah ramai yang datang.penuh.
suka dan senang untuk memberi komitmen
walaupun hari sekolah.
dengan pakaiannya
dengan lenggoknya.
KAMI MAKAYAH KELAS A.
kelas belakang.
kerusi kosong.
kalau ada pun hanya mak2.
PERSOALAN YANG KITA FIKIRKAN.
apa yang membezakan keduanya.
satunya adalah
KOMITMEN
keduanya adalah
FITRAH
manusia itu sendiri suka dibanggakan
manusia itu sendiri suka dipuji
manusia itu sendiri tidak suka dengan ' kesilapan '.
makayah tak reti mendidik anak
BERDASARKAN ITU
makayah kelas A berbeza dengan
makayah kelas belakang
LAGI SATU
kaitan kebanggaan diri dari pembinaan karektor
satunya ditafsirkan berdasarkan pakaian.
duanya ditafsirkan berdasarkan rentak komunikasi
DIMANA MULANYA
mulanya bila sistem
A itu diatas segala.
cukup untuk dikatakan.
A BUKAN SEGALANYA
walaupun saya bertuah duduk dalam kelas anak A.

8 ulasan:

missleter berkata...

ayat2 cegu sungguh terharu..saya ingin bekongsi ngan cegu..saya memang dah melaui pelbagai jenis murid kelas A sampai z saya oernah mengajar.memang ketara perbezaan terutama komunikasi antara ibubapa dan anak2.pakaian,tatasusila dan perlakuan.yang lebih baiknye yang datang abang yang x serupa abang...entahle kdg2 kesian kt bdk2 ni,..back ground family dah dpt dijangka..ada segelintir saja yg datg ppenuh keikhlasan klu anak2 mereka di kelas2 akhir....

- jinggo - berkata...

cgu..
saya amat percaya kepada konsep dalam teori Maslow..
semua yang kita zahirkan dalam tindakan dalam dari apa yg kita fikir dan install....

semua itu akan membentuk kuasa percaya yang tentunya memberi kesan pada tahab perkembangan anak2....

makdara terdiva berkata...

hy jinggo,
saya cukup suka musim sign2 report kad sbb tem ni lah nak tunjuk kat kawan betapa ensemnya abah sya..haha..

pastu bila dah sampai turn anak, mmg saya cukup teruja nak pegi..tp skrg servis dah bertukar tangan...atuk dia pulak tukang sign repot kad utk cucu..huhu

- jinggo - berkata...

rasanya macam tu juga anak saya rasa hari..
nak tunjuk pada kawan2
bapa akulah jinggo tu...

he....

zan-xray berkata...

agaknya mak ayah kelas belakang tu dah dapat mengagak apa yang akan diperkatakan guru tu.

- jinggo - berkata...

brozan
mungkin macam tu..
kerana ego barangkali - malas nak dengar...

he..

tapi jangan lupa.budak kelas belakang tu ada yang makayah dia doktor dan laye pun ada...
sebab nilaian A bukan penghakiman...

Ruby berkata...

Salam cgu...

N3 yang menarik utk difikirkan.... sebgai pendidik saya tak nafikan perkara ini memang sering kali berlaku...

tengah penng kepala bagaiman nak menarik minat ibu bapa kelas hujung ni datang ke sekolah... ingin berjumpa untuk ambik berat pasal anak mereka tapi sya bagaikan menunggu buah yang tidak akan gugur..

roha berkata...

Salam.
Nak buat camna kan?
Kat mana-mana pun lagu tu la.
Bersangka baik, mungkin ada hal yang tak dapat dielakkan.

Eco Kid Adventure on Facebook