Khamis, 1 Oktober 2009

kita akan di sukai

Kita Tentunya Akan Disukai Ramai Sekiranya .

Bila anda mengucapkan "Selamat Pagi" atau "Assalamualaikum", anda mengucapkannya dengan bersungguh-sungguh, terang dan sepenuh hati.
Anda penuh bersemangat dalam menghadapi hidup sehari-hari.
Anda sentiasa jujur dalam menilai kebaikan-kebaikan
orang yang anda temui.
Anda banyak mengukir senyuman manis yang ikhlas.
Anda menghargai dan menyanjungi setiap pemberian orang kepada anda.
Anda mampu bertahan selama berbulan-bulan tanpa meradang dan merengus.
Anda tidak membebankan orang lain dengan masalah atau tugasan-tugasan anda Anda dapat mengingat dengan baik rupa paras dan nama-nama orang.
Anda dapat melahirkan perasaan tidak puas hati anda dengan sehalus yang mungkin dan tidak menyinggung hati mana-mana pihak.
Anda tidak mempersendakan dan mempermainkan mana-mana pihak.
Anda berhati-hati ketika menyampuk atau memotong percakapan orang lain.
Anda menitikberatkan cara penampilan anda ketika anda bersosial.
Anda menghindarkan diri daripada mengucapkan kata-kata kesat dalam perbualan anda.
Anda tidak lokek dalam menghulurkan bantuan kepada orang.
Anda tidak menyimpan perasaan syak wasangka terhadap orang lain.
Anda menitikberatkan perasaan orang lain ketika berkomunikasi
(sama ada secara verbal ataupun unverbal).
Anda dapat menyesuaikan diri dengan mereka
yang ingin berkenalan dengan anda.
Anda dapat menghindarkan diri daripada menegur kesilapan orang lain
secara langsung dan berterus-terang.
DARI JINGGO
semuanya dikaitkan dengan urusan kita dengan orang lain. kerana kita mahluk sosial - kemahiran komunikasi yang berkesan akan mengujudkan impak yang besar dalam mana2 hubungan sosial.
saya yakin pada percaya : sebahagian besar dari ' kecomotan ' hidup kita hari ini adalah disebabkan ketidakmahuan kita untuk tahu.
SKILL KOMUNIKASI HADAPAN
yang berkesan.

32 ulasan:

Che' Pit berkata...

Lemparkan senyuman walaupun hati sebenarnya menangis, ngeh ngeh ngeh..

Marzalina berkata...

memang semua yg dikatakan tu benar belaka, kerana kita bukan hidup seorang diri sahaja di dunia ini tetapi kita hiudp dikelilingi pelbagai jenis lapisan masyarakat, hidup akan lebih bermakna jika dapat praktikkan semua "jika" itu, malah itulah kehidupan yg baik sebenarnya bila dapat memberikan kebaikkan kepada orang lain.

- jinggo - berkata...

ngeh...ngeh..

semuga kita dipermudahkanNya dalam segala urusan....

- jinggo - berkata...

intan..

ada tempat dimana kita mesti hidup sendiri...dalam kubur.
selain tu - kita kena tahu bagaimana nak berkawan...
sebab itu melibatkan seni dan skill.....

Tirana berkata...

Skil komunikasi satu skil yang memang wajar dipelajar oleh semua individu bukan saja untuk berkomunikasi dengan orang lain tetapi juga untuk berkomunikasi dengan diri sendiri. Skil ini memang penting.

~Insan Biasa~ berkata...

matahari tetap menyinar walaupun ruang udara yang dah tercemar dengan macam2...dan kita,
teruskan senyum seindah suria...walaupun dalam hati ada mcm2 rasa...

hehehe..dah lama x berbahasa...

- jinggo - berkata...

tirana..

sebab itu : dikatakan masalah yang palin besar kepada kita ( terutamanya remaja ) adalah ' softskill....
susah mahu hidup secara berjaya + bergaya kalau kita mahu menafikan kepentingan orang lain...

orang lain - bermakna komunikasi.

- jinggo - berkata...

cgu anis..

mmm - menarik sesekali ' berbahasa ' macam ni....
saya orang ' hutan ' dalam bab2 bahasa ni kena baca 2 kali

blueCITY berkata...

salam en jinggo..

jika mahu diri disukai, kita juga mesti suka pada org itu
jika mahu diri disayangi, kita juga patut sayangi org itu..
fikir2kan lah

hehehhe

zai berkata...

Salam Jinggo..

Kadang2 sukar juga utk berhadapan dengan orang2 yg bersikap sukar (tidak boleh ditegur kesalahan dan terlalu sensitif)..kadang2 bingung nak berhadapan situasi org2 macam ni..dia boleh menegur/mengkritik orang lain tetapi tidak pula boleh menerima teguran dan terlalu sensitif..dan sekiranya berlaku sanggup pula dia tidak menegur kita berhari2 sehingga kita terpaksa merendahkan diri dan pergi meminta maaf walau ternyata kita taklah selalu dipihak yang salah demi utk sebuah persahabatan..

Abd Razak berkata...

Salam...

murahkan senyuman dan sebarkan salam...

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

skill komunikasi perlu dlm urusan seharian. bukan mudah nak menjaga hati semua orang. (kdng hati sndiri pun susah) ada yang suka ada sebaliknya. tiap perkenalan perlu kita hargai. tiap perhubungan secara langsung atau tidak yang penting percaya.. keprcayaan "bersangka baik ikhlas" -T.R.A.C-

Shemmi berkata...

kita disukai bila kita menyukai..

ngehngehngeh

- jinggo - berkata...

yes blue

hidup ini macam main ' boomerang ' kita memberi dan kita menerimana.....

kita komen blog orang
orang komen blog kita...

pasal SMS tu sori.

- jinggo - berkata...

en razak...

senyum
dan terima kasih....

ujie berkata...

mcm2 skill la..tp untuk disukai dan menyukai mmg payah.baik belajar skill memasak huhu...

- jinggo - berkata...

kak zai...

gitulah hidup dengan orang yg berbagai karektor - dan kita berbeza....
untuk itu kita belajar mengenal orang lain - sebagaimana kita mahu diri kita dikenali...

- jinggo - berkata...

maiza..
dasarnya adalah..

hidup jangan terlalu banyak ' persoalan ' kita bersangkabaik ajalah.......
mudah.

- jinggo - berkata...

kita disukai bila kita menyukai..

shemi...

terima kasih....

- jinggo - berkata...

kita disukai bila kita menyukai..

shemi...

terima kasih....

LotsOfLove-Pearls berkata...

Dear Bro,
Bestnya n3 ni Bro..

Ada beberapa yang LOL pernah cuba dan amalkan. Hasilnya memang positif..

Mencuba dan mengamalkannya tidak rugi..

Sasha berkata...

Wah! Jinggo patut bagi talk pasal benda ni... disulami dgn contoh2 yg sesuai agar dapat meninggalkan kesan & mudah diingati...

Kita sedar akan benda2 ni tp sering lupa...

p/s: byk yg perlu Sha perbaiki esp part meradang... org pompuan tak nak boleh elak bab ni... sebulan sekali mesti jadi! :(

Sifu Mirza berkata...

salam bro jinggo..

atas segala-galanya ialah kepekaan diri terhadap persekitaran..

:-)

- jinggo - berkata...

Lol
sama2 kita ambil mana2 yang baik....sebab bagusnya manusia : pada tindakan...

- jinggo - berkata...

shasha..

yang dihujung tu seronok untuk dijadikan berbincangan..
meradang sebulan sekali..
tak boleh ke tak meradang....

he..saya macam faham.
apa2 pun - meradang melibatkan orang dihadapan kan...
hati2

- jinggo - berkata...

sifu..

satu lagi pandangan yg praktikal

Pn Kartini berkata...

salam
Andailah diri diberikan kesemua kesempurnaan itu..
Yang pasti terkadang tertewas jua..

- jinggo - berkata...

PnKatrini

fitrah kita - lemah dan alpa...
semuga kita mendapat iktibar dari perkongsian ni

blueCITY berkata...

sori?

its okay la...

- jinggo - berkata...

kenapa cik biru.......

teachersepum berkata...

best entry ni.. boleh jd kn rujukan utk komunikasi lbh berkesan..huhu

- jinggo - berkata...

mizah

nak kongsikan lagi.datang kem.

Eco Kid Adventure on Facebook