Khamis, 1 Oktober 2009

guru disiplin...

PUTRAJAYA - Masalah salah laku pelajar yang semakin meningkat telah mendorong Kementerian Pelajaran mengemukakan cadangan mewujudkan hampir 10,000 jawatan baru iaitu Guru Kanan Disiplin untuk ditugaskan di semua sekolah kebangsaan dan menengah tidak lama lagi.
Selain daripada tugas hakiki mengajar, mereka mempunyai tanggungjawab lain iaitu menjaga disiplin 5.5 juta pelajar
di 9,844 buah sekolah kebangsaan dan menengah.
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ir. Wee Ka Siong berkata, jawatan baru itu adalah tetap dan guru yang dilantik akan mendapat Elaun Tanggungjawab serta pengurangan waktu mengajar.

Menurut Ka Siong, guru-guru terpilih juga dikecualikan daripada mengajar pada waktu pertama dan terakhir dalam jadual kelas sesi persekolahan agar mereka dapat memberi fokus terhadap urusan menjaga disiplin.
DARI JINGGO
saya bukan guru disiplin.tapi pernah melihat ratusan cerita pelajar @ remaja tidak berdsiplin.
3 tahun pengalaman di Universiti Kehidupan ( PLKN ).
ceritanya begini.
kalau di PLKN akan ada 3 pengambilan setiap tahun
yang pertama
biasanya untuk best2 student
yang kedua
yang duduk di tengah2 - potensi untuk berjaya amat2 tinggi
yang ke tiga.
BERKUMPUL LAH REMAJA 18 TAHUN
yang cukup ' kaya ' dengan masalah dsiplin.
kalau ditanya : kenapa tak habis sekolah
saya pukul kepala kawan2 cgu
saya pecahkan kereta cgu
saya termengandung cgu
cgu - jual CD lagi kaya.
cgu - jual barang lagi cepat kaya
cgu - saya along.
saya GRO - cgu nak !
KESIMPULAN
saya dah tak reti nak jadi orang kut.
KESIMPULAN SEBAGAI PENDIDIK @ PEMBIMBING.
( proses penambaikan harus terus dijalan )
rata2 dapat disimbulkan.
semuanya bermula dari didikan awal.ratanya pelajar yang berada dalam kelompok ini adalah makayah yang berada dalam ' kelas yg unik '
miskin harta.
miskin akhlak
miskin kefahaman agama.
miskin semua kefahaman untuk menjadikan berhak mendidik anak2..
hasilnya berjumpa lah kes.
makayah nak saman PLKN sebab suruh anak pakai tudung.
ayah tangkap mak buat hubungan sex dengan jiran sebelah.
TAHNIAH
kepada semua guru2 yang terlibat dalam proses ' pendidikan ' yang bukan mudah.
kalau kerajaan nak bagi elauan lebih pun jangan dipertikaikan.
tapi bersediakan cgu2...
kena maki dengan makayah yang bodoh sombong
simpan duit elaun - ganti cermin kereta.
yang perempuan - tgklah gusti - mana2 ada skill yang boleh dipelajari.
DAN KITA
inilah OneMalaysia.Ini pandangan peribadi.

30 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam...

agaknya yg cukup 'kaya' dgn masalah disiplin tu terhasil dari memakan makanan dari hasil kerja 'rasuah' nau'zubillah

- jinggo - berkata...

abdul razak..

tulah kesan : malas nak tulis...nanti ramai yg terasa...
tapi disebabkan dosa + pahala tidak dinampakkan..........

kita bersangbaik dengan BAPAK menteri diatas.....

Tirana berkata...

Banyak faktor yang menyebabkan kenapa murid2 sekarang 'lasak' sangat. Saya setuju dengan jinggo, didikan awal tidak sempurna - itulah sebabnya. Jadi ibubapa, bersedia untuk didikan awal anak-anak sendiri sebab ibubapalah guru pertama yang anak-anak temui selepas mereka dilahirkan.

- jinggo - berkata...

puan tirana

ada pandagan yang keras dalam satu buku - diluar negara...
jangan jadi makayah kalau tak bersedia dengan ilmu..
ada ' sijil ' lain di keluarkan baru boleh ' buat ' anak.....

ilmu lain mengenai proses pendidikan awal..
nanti saya akan kongsikan buku tu...

ONE ZABA berkata...

sekukuh-kukuh pagar dirumah, berkarat jugak dek hujan dan angin.

seketat-ketat ibubapa menjaga anak-anak, kecundang jugak dek pengaruh luaran.

faktor luaran la yang sangat penting itu.

tak guna kalau kita didik anak-anak dengan ilmu keagamaan kalau tidak didedahkan dengan situasi dan cabaran sebenar di luar sana.

blueCITY berkata...

remaja sekolah zaman la ni makin terok. salah siapa?

cikgu2 zaman la ni makin ramai yg sibuk cari duet lebih? masuk MLM? bznes sana sini? hingga jejaskan kerja?
betul ke?
so, salah siapa?

ibu bapa juga makin sibuk kejar dunia, cari duet? anak2 terabai tanpa kawalan?

so?
camno...

- jinggo - berkata...

cgu one

ini pandangan paling serius dari cgu one..
mungkin berdasar pengalaman kut

apa2 pun terima kasih

- jinggo - berkata...

cik blue

yang cgu buat MLM - tu perlahan2 sikit - nanti ada yg marah....
semuanya berasaskan niat..
kita dibayar gaji - di rezeki - ruang dan peluang - untuk mengajar @ mendidik.......

dimana2 pun sama.

insan pendidik berkata...

Salam jinggo,

masalah disiplin ni jangan lihat daripada perspektif sekolah sahaja. Kalau sekolah boleh mengawal pelajar pun bagaimana bila kat luar. Tak kan cikgu disiplin nak kejar juga ...langkah lain juga perlu difikirkan.

zan-xray berkata...

mak ayah sendiri pun tak tertanggung nak jaga disiplin anak - cara mudah salahkan pihak lain.
kagum dan tahniah kepada ibu bapa dan guru yang tekun sabar mendidik anak dan pelajar.

su berkata...

mendisiplin murid2 bukan 1 tugas mudah....perhatian ibu bapa diperlukan dlm membentuk mereka ni...

- jinggo - berkata...

insan pendidik

saya amat setuju
kerana sekolah mula menerima anak2 ini dikala umor 7 tahun dan proses berterusan..
sekolah + persekitaran + makayah...
saya pun hairan.
kenapa masalah disiplin tudingannya kesekolah..

tidak pada masyarakat
tidak pada makayah....

- jinggo - berkata...

bro zan

sambung komen cgu insan pendidik tadi..
masyarakt dan makayah - tak mahu bertanngungjawab sebab..........
satu pandangan yg agak tradisional....
sekolah ada media untuk mendidik.

jadi semua harapkan macam tu.

- jinggo - berkata...

mak su..

makayah kita ( termasuk kita ) sibuk kut..
dengan politik itu dan ini.....
kadang2 mungkin macam tu.

zai berkata...

Salam Jinggo..

masalah akhlak remaja adalah hasil dari masalah ibu bapa meleret kepada masalah kawan-kawan dan masyarakat yg tidak mahu menyelesaikan masalah tetapi suka menuding jari antara satu sama lain..pengakhirannya "masalah sosial" didlm masyarakat yg bermasalah..

- jinggo - berkata...

kak zai

tepat sekali.
dalam satu kajian menyatakan ; masalah remaja adalah masalah masyarakat - masalah masyarakat adalah masalah kita...

kita fikirkan.

~Insan Biasa~ berkata...

masalah disiplin di sekolah?
ha...untuk situasi semasa...
lagukan sahaja begini...

"ditegur salah...tak tegur salah,
ckgu sekolah jadi serba salah"

- jinggo - berkata...

"ditegur salah...tak tegur salah,
ckgu sekolah jadi serba salah"
........
cgu anis...

suka dengan pandangan ni.

Sasha berkata...

ngeri dgrkan citer pasal masalah disiplin budak2 skang sampaikan Sha terpaksa keluarkan ratusan ringgit utk myekolahkan anak di sek. agama private... at least kurang sikit masalah disiplin... murid2 lebih terkawal...

- jinggo - berkata...

shasa

samalah kita.
anak2 saya - semua ke Al-Almin....
mungkin ini satu usaha...
takut dengan persekitaran.

ASYIQ berkata...

Ya Allah, moga dilindungi keturunan ku dari semua gejala2 yang tidak sihat ini...amin.

Terfikir sejenak....20 thn lg apa akan jadi???

teachersepum berkata...

cabaran guru makin besar..jd lah role model terbaik..bukn guru jek tnjuk cth..parents pn kne main peranan..sbb ank2 umpama kain putih,ibu bapa yang corakkan..kain yg dah corakkan 2 lah yg dihantar ke sekolah,peranan guru pula utk jadikan pakaian yg terbaik..moga masalh disiplin ini dpt dikawal..susah kalu harapn negara, bngsa dan agama ni buat hal mmnjang..

- jinggo - berkata...

cgu asyik

20 tahun akan dtg..
macamana agaknya.
budak2 sekarang tentunya dah jadi makayah..

saya macam tak boleh bayang - teruk kut......

- jinggo - berkata...

mirah..

semuanya datang dengan pakej.
semua yg ada kaitan dengan ' industri ' ini terlibat...

kenalah difikirkan...

ari berkata...

Pelajar satu hal....
Pentadbir satu hal..
Ibubapa satu hal...
Penggubal Dasar satu hal..
Masyarakat satu hal..
Media satu hal...
Dan lain2 hal....

Guru apa hal???...
PERLU bersedia fizikal - bukan nampak lembik
PERLU bersedia mental - tahan maki - muka tembok
PERlU bersedia emosi - demi pertimbangan
PERLU bersedia spiritual - utk lebih disegani

CUKUP BERSEDIAKAH AKU?

- jinggo - berkata...

Pelajar satu hal....
Pentadbir satu hal..
Ibubapa satu hal...
Penggubal Dasar satu hal..
Masyarakat satu hal..
Media satu hal...
Dan lain2 hal....

cgu ari...

semuanya dtang dengan pakej...

Putra Al-Maliki berkata...

akhlak muda mudi semakin rosak kerana x mendapat didikan awal dan sempurna dar ibu bapa...

- jinggo - berkata...

putra..

betul..
itu asasnya..........

ari berkata...

Dik Putra....
Didikan sempurna yg macam mana maksudnya tu?
Ramai juga yg terbabas wpun ada "didikan sempurna"..
Dan ini lebih mengejutkan bilamana mereka sepertinya baru rasa "inilah kehidupan"..
Terkejut kerna melihat pada 'asas' yg telah dibekalkan...jgnkan remaja sek..budak U pung..

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

pendapat sy yg tak seberapa nie... didikan bermula dari kecil lg.. dr rumah.. kalau dh dr rumah di ajar tak sempurna itulah jadinya.. tapi budak-budak sekarang nie susah jg.. kalau di tegur lebih-lebih dimarahnya cikgu pula.. cikgu salah la pl..
segan pula nak bg pendapat ni.. semua pendidik di atas nun.

Eco Kid Adventure on Facebook