Ahad, 31 Oktober 2010

gelas2 kaca....


Gelas yang cantik, sudah pasti sukar untuk dihasilkan,
dan pasti mahal harganya, kan?
Ia perlu melalui beberapa proses
untuk menjadi gelas seperti yang kita gunakan.
Bahan dihancurkan, ia diketuk-ketuk,ia di bentuk,
ia dibakar dengan haba yang amat tinggi.
Walau banyak cabaran dan dugaan diharungi,
tetapi sedikit pun ia tidak mengeluh,
malah ia tidak berputus asa.
DARI JINGGO
kembali ke sekolah
yang pernah menhancurkan saya
( umpama gelas.saya dihancurkan.sistem seterusnya
menjadikan saya gelas )
diketuk dan dibentuk.
dan kembalinya
SAYA SEBAGAI GELAS
ceramah LADAP untuk sekumpulan
rakan2 guru di dewan yang
pernah menjadi saksi
HANCURNYA SAYA
DIHUKUM
ponteng sekolah
merokok
keluar asrama tanpa kebenaran
HARI INI
saya pulang sebagai gelas.

2 ulasan:

ONE ZABA berkata...

pecah kaca pecah gelas...

nak tanya sikit la tang ayat ... "kembali ke sekoah yang pernah menghancurkan saya"

salah sekolah ke tu!!!!

Unknown berkata...

kembali kesekolah yang meranapkan menhancur ni macam kaca dan gelas tadi...
saya dihancurkan..
lepas baru jadi gelas semula

Eco Kid Adventure on Facebook