Sabtu, 20 November 2010

saya suka....



masa sekolah
2 subjek yang menjadi saya
amat seronok belajar
SEJARAH DAN BIOLOGI
kenapa.
Sains Bio
mungkin dikaitkan dengan persekitaran
bila ayah ' pindah ' dari kedah ke perak
kawasan hutan ' banat '
saya mengaksikan satu persatu
cerita hutan dan pokok.
dari ada kepada tak ada.
MAIN KEJOR KEJOR dicelah2
timbunan pokok balak yang dilonggokkan.
akhirnya minat itu menhantar saya
ke Fakulti Perhutanan - UPM
seterus ke Inst. Penyelidikan Perhutanan Msia ( FRIM )
kerja dengan potensi dan minat
kenapa saya minat sejarah
faktor politik ayah sendiri mungkin.
sebagai pemimpin masyarakat semua cerita
sudah di masukkan.
HARI INI.
kembali ke dunia Bio
kembali ke dunia sejarah
Hutan Pendidikan Kuala Sepetang
satu kawasan pemuliharaan bakau terbaik di dunia
Singgah ke Rumah Lama Ngah Ibrahim di Larut
rupa2nya dirumah inilah Dato' MaharajaLela di bicarakan
dan yang lebih menarik di rumah ini
pusat latihan pendidikan guru
sebelum Tanjung Malim.
KITA FIKIRKAN BEGINI
betapa terkesannya
persekitaran dan pendedahan
awal terhadap
minat dan potensi kita.
UNTUK ITU JANGAN
PAKSA ANAK KITA PADA
SATU2 BIDANG2.
DEDAHKAN.

Tiada ulasan:

Eco Kid Adventure on Facebook