Ahad, 23 Januari 2011

cerita jinggo

mungkin ini satu catatan
CERITA JINGGO
yang amat peribadi yang mahu dikongsikan
kita ambil cerita ini sebagai satu
LAGI CERITA KEHIDUPAN
KITA YANG KADANG2
kita diajar
kita belajar
setelah naik turun mahkamah syariah
11.1.2011
semua sudah saya kirakan selesai
cerita baru harus dimulakan.
tidak ada sesiapa yang mahu
DIKATAKAN BETUL
DIKATAKAN SALAH
yang kita boleh belajar
setelah berlaku sesuatu yang mungkin
KEHILANGAN INI MEMBERI
KESAN YANG TERLALU BURUK
lebib buruk bila tidak ada
kerjasama diantara keduanya.
semuanya tidak sempurna.
KEMURUNGAN
ini mungkin cerita seterusnya.
satu keadaan yang tidak keharuan.
( hanya yang tahu sahaja yang tahu )
SAYA MULA BELAJAR
BEBERAPA TINDAKAN.
istilah2 yg selalu dikeluarkan
kita adalah apa yang kita fikirkan.
kita adalah apa yang kita percaya
cerita mencabut lalang.
SAYA PRAKTISKAN SATU TEORI
mencabut lalang.
untuk mendamaikan kemurungan seketika
saya singgir beberapa pemasalahan
yang ' mungkin ' datang.
saya mula memilih kawan2 yang senada dalam
membuat penafsiran.sedayanya saya cuba
untuk berada dalam kelompok orang2 yang
mahu menyatakan
AKU MENANG - KAU KALAH.
( saya kehilangan beberapa orang kawan untuk itu )
dan seterusnya begitulah
mengawal emosi dan kemurungan semasa
sedangkan hidup semasa harus diteruskan.
AKHIRNYA
11.1.2011
MARI KITA MENCARI
MAKNA SETERUSNYA DALAM HIDUP
berdasarkan pandangan seorang ahlifikir
BERGERAKLAH
KERANA DIAM ITU ERTINYA MATI.

5 ulasan:

Tirana berkata...

Jinggo..

Tutup buku lama, buka buku baru...hehehehe..InsyaAllah..ada orang yang akan menemankan jinggo untuk membaca buku baru.

Ruby berkata...

Cgu Jinggo..

Kadang-kadang kita diajar tidak semanis kita belajar...

Rasa sakit, pahit dan sukar untuk menerimanya buat kali yang pertama...

tetapi dalam keperitan itu ada kemanisan yang kita diajar untuk bersabar, tabah dan terus belajar...

itulah kehidupan... tidak ada yang sia-sia kecuali ianya untuk kita berubah ke arah yang lebih baik...

Tanpa Nama berkata...

Salam cikgu Jinggo,

Semoga tabah dalam menempuh perjalanan hidup yang Allah dah atur ini.

missleter berkata...

salam cg jinggo..
tabahkan ahti dalam menjalani hidup ini.kita tidak menjangka pa yg terjadi di amsa depan.kita merancang Tuhan yg menentukan...sabar

ZOOL@TOD berkata...

Saya doakan semoga Cikgu Jinggo tabah menghadapi dugaan. Adakalanya kita pasrah pada ketenteuan Illahi, dan pada masa yang sama kita mesti tabah dan berusaha untuk berubah. Banyakkan doa, Insya-Allah, suatu hari bila tiba masanya, termakbullah doa itu.

Amin

Eco Kid Adventure on Facebook