Sabtu, 14 Ogos 2010

jangan harap boleh berubah...

thomas A harris dalam bukunya
I'm Ok - You're Ok
menyatakan begini
bahawa manusia boleh berubah jika dia
memahami tiga keadaaan
PERTAMA
jika mengalami penderitaan
yang cukup mengecewakan.
jika sudah terhantuk ke dinding yang
sama berkali2 dan dia sendiri
merasakan cukuplah kali ini
' aku mahu berubah '
akibat tindakan dan pelakuannya
menyebabkan dia kecewa.
perubahan akan berlaku.
KEDUA
kerana telah bosan dengan
apa yang dilakukan
KETIGA
orang yang menerima hidayah dari Allah
kuasa dalaman diri sendiri menjadi dia
merasakan perlu berubah.
DARI JINGGO
selain faktor diatas
sukar untuk melihat perubahan
menjadi agen kepada perubahan
apa yang dilihat begitulah
MANUSIA AKAN
MENENTANG PERUBAHAN
manusia tidak suka berubah
tapi akan berubah kalau dia suka untuk berubah
UNTUK ITU
kita sebagai agennya.
keharusannya menjadi orang yang disukai.
untuk itu mari kita belajar
untuk disukai oleh pelajar2 kita.
agar dihujung mereka suka untuk
BERUBAH.

2 ulasan:

ZOOL@TOD berkata...

Saya pernah mengambil langkah drastik untuk berubah. Alhamdulillah ianya berjaya mengubah saya menjadi manusia berbeza yang lebih baik.

Saya berubah kerana saya mahu berubah dengan iltizam yang kuat (sudah tentu dengan keizinan Alah).

Begitu juag semasa berhenti merokok. Saya merokok selama 10 tahun (di dua tahun terakhir itu saya perorkok tegar (40 batang sehari)). Alhamdulillah sekarang saya telah berhenti merokok hampir 10 tahun.

Kenapa? Kerana saya mahu berhenti.

Unknown berkata...

enzool
menarik perkongsian ni
saya berubah bila ayah saya cabar saya agar jadi orang..
bertahun proses dilalui...
akhirnya jadilah jinggo..

kuasa dalaman
rokok sebatang 40 tu..alamak.
macamana tu....

Eco Kid Adventure on Facebook