Selasa, 26 Ogos 2008

cerita nak MERDEKA




Cerita malam ini – mungkin sama dengan semalam – ramai yang mula bertanya apa pendirian POLITIK aku.sekejap pekena dengan gang KEADILAN.sekejap duduk dengan gang UMNO.cerita beginilah.aku mungkin sebahagian kecil rakyat Msia yang tidak suka berpolimik.pada aku cukup 446 tahun kita membiarkan diri kita di jajah. Sudah hampir 51 tahun usia kemerdekaan – dalam tempoh ini bukan sedikit warna warna yang memberikan kita banyak cerita.yang pasti kita belum MERDEKA pemikiran.aku tidak senang dengan polimik yang tidak memberi banyak untungnya pada kita ( MELAYU ) dan seterusnya siapa yang rugi. Teringat abjad yang bermain di mulut kami dulu ( JL PLKN ) – D.K.R.T….kita perlu sebuah Negara yang ber DAULAT yang datang dari kestabilan KERAJAAN yang di pilih oleh RAKYAT yang menhuni TANAH ini sekian lama. TANAH yang subur tidak akan menjadi apa seandainya tidak ada RAKYAT yang perlu di uruskan oleh KERAJAAN yang stabil dan ber DAULAT.itu cerita seakan RETORIK dalam situasi terkini Negara kita. KERAJAAN yang ada seakan di ganggu kestabilannya oleh RAKYAT sendiri.Matlamat semuanya ber HALAL kan semua cara….akhirnya apa lagi yang mahu kita mahu katakana.51 tahun kemerdekaan yang semakin tidak menjanjikan apa apa.

Cerita ke 2 – buku SETENGAH BERISI SETENGAH KOSONG – tulisan PARLINDUNGAN MARPAUNG menjadi ayaman seterusnya. Kita bercerita tengtang PERUBAHAN.Fitrah manusia akan menentang perubahan – kita akan mencipta macam2 alasan untuk menentang perubahan.tapi bila kita akan berubah – seandainya ‘ menderita ‘ dengan sikap kita – seandainya bosan dengan sikap – hidayah dari Allah.kita akan berubah..perubahan tidak sekadar satu harapan.ianya harus di butirkan dengan tindakan yang datang dari strategi.Semua dari kita ada kapasiti untuk NAIK ke atas – yang menbezakan kita sejauh mana KEMAHUAN kita.Kata sarjana ilmu – satu matlamat yang kita inginkan bermakna 6 penghalang.hanya KEKUATAN dalam yang KUAT saja yang mampu untuk kita MELAWAN…fakir fikirkan.

Cerita ke 3 – cgu dari Sekolah Sukan Bkt Jalil call dari Negara China – bangganya. Ada kawan2 yang tidak surut surut memberi sokongan.terima kasih no – hang jangan lupa beli apa2…seterusnya cgu dari SMK Abdul Jalil – Seberang Perak.Ija.kawan lama sekarang sedang menjalani kursus ke PENGETUAAN – katanya nak ke Bandung , Indonesia. Diantara kita banyak cerita yang terlalu banyak untuk di kongsikan.terlalu banyak.amat banyak.tapi di ringkaskan. Hanya kita yang tahu….

Cerita ke 4 – bersama ain , wani – untuk pertama kali dalam tempoh 20 tahun agaknya masuk ke dalam BATU CAVES.Satu tangga hingga 200 tangga – ingat.untuk sampai ke tangga 200 harus mula dengan tangga 1.semuanya mesti di sertakan dengan KEINGINAN.tapi KEINGINAN sahaja tidak cukup – kemampuan untuk naik ( POTENSI ) ada – dah sampai jangan lupa.tengok langkah 1 semula…setidak2 kalau jatuh tahu bagaimana untuk naik semula.

Tiada ulasan:

Eco Kid Adventure on Facebook