Sabtu, 29 November 2008

ini cerita kita


Sehabis ceramah malam tadi seorang remaja ( 15 tahun mendatangi jinggo )..

Macamana cgu , mak dan ayah saya selalu kata saya bodoh , anak tak guna , dan mereka selalu bandingkan saya dengan orang lain.

Menurut Glenn Doman dalam buku hebatnya : how to teach your baby to read menyatakan ' setiap anak2 pada detik dilahirkan mempunyai bakat lebih besar daripada Leonardo da Vinci....

Tetapi apabila semakin dewasa kepandaian mereka kelihatan hanya sedikit ..Mungkin benar kata Dr Richard Buckminster " anak2 yang dilahirkan dengan penuh kepintaran , namun ibubapa telah menggunakan enam tahun pertamnya untuk membuang kepintaran mereka.."

Kenapa macam tu : KEPERCAYAAN - BELIEF : BE bermadsud sisi , had @ sempadan LIEF bermadsud keadaan kepercayaan. Kepercayaaan menandakan tanggapan yang diterima sebagai benar...pada mula kepercayaan mungkin terkeluar dengan kata - kata yg spontan seperti ' engkau ni bodoh '. Perkataan yg sama di ulang akan membentuk KEPERCAYAAN...dan begitulah seterus KEPERCAYAAN itu akan tertanam terus dalam Minda DiBawah Sedar - aku bodoh.aku tak guna.aku seterusnya......

Moral untuk aku : Itu cerita kita setiap apa yang kita cakap akan membentuk kepercayaan.Dalam satu kajian besar menyatakan kita boleh menerima ( membenarkan ) kritikan daripada siapa sahaja kecuali dari mak dan ayah.....sebab apa yang lahir dari mak dan ayah akan membentuk KEPERCAYAAN.

6 ulasan:

Tirana berkata...

Perkataan-perkataan negative seperti itu wajar ditinggalkan dalam interaksi seharian bersama anak-anak. Salah satu sebab mengapa anak-anak kita mempunyai low self esteem adalah kerana mendengar perkataan-perkataan yang negative seperti itu hampir setiap hari.

- jinggo - berkata...

Itulah Puan - saya risau sebab itu cerita saya dan kita.Kadang2 kita tersasar kata : tak dinafikan bangunnya saya hari ini pun ayah saya cabar saya - baiknya saya membangun dari sudut positif....sebab hidup hari ini parent hanya tahu satu jawapan saya : anak2 mesti sempurna dimata mereka.tapi apa tindakan seterusnya - kita seterus menyalahkan itu dan ini.Sebab kita risaukan perkataan itu akan membentuk kepercayaan mereka.Akhirnya Minda di Bawah Sedar akan proses....

azlin hashim berkata...

apa yang lahir dari mak dan ayah akan membentuk KEPERCAYAAN.

Juga satu DOA!

- jinggo - berkata...

lin - untuk itu jangan sampai mak ayah berikan KEPERCAYAAN negetif pada kita - kalau pun negetif , kita kena ada penapis diri untuk lawan jangan sampai terbentuk kepercayaan. Jadikan itu sebagai satu BENCANA dan kita belajar dari bencana tersebut.

Brahimnyior berkata...

Uh, sadisnye ayat tu.
Arwah mak selalu guna ayat ni kalu marah kat anak-anak yang 'buas':

"Bertuah punya budak,..."

Agaknya tu sebab teman jadi bertuah, mengajar anak-anak orang pulak.

- jinggo - berkata...

he. yop brahim - bertuah punya anak...itu yg biasa kita dengor : akhirnya semuanya bertuah....

Eco Kid Adventure on Facebook