Ahad, 16 November 2008

seharusnya bagaimana...





Jumaat - Ahad : seharusnya bagaimana sikap kita berhadapan dengan mereka.Program Pendidikan Luar DBKL ( tahniah kerana komitmen kalian - satu2 Jabatan di DBKL yg 100 % menjaga kebajikan wargakota : katanya dari anak dalam perut sampai ke kubur...ada kebajikannya dari DBKL ).

Persoalan saya : bagaimana kita mahu berhadapan dengan sekelompok ' anak2 ' yang TAK NAK....anak2 yg membina tempoK yg mendindingi diri mereka dari menerima apa2 yg baru..akhirnya secara fizikalnya BEBAL.Dan KITA - diantara PENUNAI TANGGUNGJAWAB yg ditakdirkan bekerja ( seharusnya tidak memilih )dengan mereka.

Apakah sikap kita !..Pertemuan 3 hari 2 nmalam tidak seharusnya di GAGAL kan dengan satu dua orang yg BEBAL - dan sekali lagi - apakah SIKAP KITA.

Seharusnyakah ' anak2 ' ni terus dilebelkan dan dia akan terus terusan dengan BEBALan..seharusnyakan ' anak2 ' ini di TINGGALKAN.Seharusnyakan ' anak2 ' ini teru di biarkan dengan TAFSIRAN ( tindakan aku betul ) - dan yg terakhir - seharusnyakan ' anak2 ' ini diSERGAH...

Kepada kawan2 : ini yg di tinggalkan........

7 ulasan:

TERA berkata...

salam ptg ckgu jinggo... pd tera istilah BEBAL bukanlh 1 isu baru... kami menghadapinya saban tahun, sbahagian besar mereka hidup dsekeliling kami. Mereka dtg dgn PMR strgt E's, ade yg tk tau eja nama sndiri tp pndai pulak pilih jenama rokok. Kami bukan asah blkg prg tp mengasah blkg kapak... cuba bayangkn!

Tera percaya dlm keBEBALan mereka ada keistimewaan trsendiri, cuma mereka ini blm digilap, perlu didorong, dibimbing dan dberi kepercayaan utk mmpamer kbolehan...

sergahan boleh dtukar dengan puji2an atas segala prbuatan positif yg mereka lakukan, lama klamaan mereka akan trbiasa dgn prlakuan itu dn meninggalkan yg negatif.

azza_irah berkata...

keistimewaan dalam keBEBALan..
sy setuju dengan pndpt kak tera sebenarnya. sy pernah mjadi warden asrama..pengalaman 5 tahun tggl bersama anak2 skolah agama yg diberi didikan agama di rumah dan diserap budaya hidup islamik dari pagi ke malam di asrama..yg bijak pandai...hafal ayat2 suci al Quran..tetap punya satu jiwa yg suka mmeberontak dan mencuba..agresif dan suka melawan...bila dipujuk mereka makin sakan...bila disergah mereka tersentap...seolah gajah naik minyak...

kita yg belajar ratusan teori...kadangkala tepu..jalan mana yg harus dipilih...
pengalaman dan kedewasan juga yg mampu mendominasi tindakan yg kita ambil..

JINGGO berkata...

terima kasih cgu tera : SERGAHAN tu bukan datang daripada saya - cuma satu POLIMIK dikalangan kami.dan saya percaya SERGAHAN tidak akan membantu - malah akan meneruskan KEBEBALAN yg ada. dan saya tidak percaya kepada konsep LABEL kepada mereka yg dah jenuh kena LABEL.....terima kasih kerana pandangan.

JINGGO berkata...

cgu azza - untuk seterusnya terima kasih. dan percaya kepada konsep ' belaian ' sebenarnya.sebab setiap dari kita ada potensi untuk naik ke atas....hari2 terakhir ini saya kerap sangat berhadapan dengan KERAPUHAN jiwa anak2 ni......

tu yang menjadikan satu sesekali mahu MENYELAK DAN MENYELAK....anak siapa mereka ni.....

etomyam berkata...

waa dah lama x join aktiviti mcm ni...

JINGGO berkata...

etomyam - kenangan baru.terima kasih.nanti kita kongsi2 apa2 yg patut..

Honey Bee berkata...

Selamat bercuti..kurang sikit beban apabila cuti menjelma kan...

Eco Kid Adventure on Facebook