Jumaat, 28 Mei 2010

hapuskan rasa takut.

takut merupakan satu lagi
yang memungkinkan kita terus kebelakang.
TAKUT DIKAITKAN
DENGAN TIDAK YAKIN.
bagi berfikir dengan yakin
kita perlu bertindak dengan yakin.
KITA KONGSIKAN
david j.schwartz dalam buku
the magic of thinking big
menyenaraikan 5 langkah.
DUDUK DIHADAPAN
dimana sekali pada kita
duduk dibelakang ada nikmat.
alasan tidak mahu menonjol.
alasan lain adalah keyakinan diri yang rendah
untuk seterusnya
duduk dihadapan
PANDANG MATANYA
bercakap dengan orang2 lihat matanya
kenapa kita takut bertentang mata dengan orang
yang sedang berhadapan dengan kita
saya merasa lemah dan rendah dihadapan kamu
dan sebenarnya lagi
saya seorang pengecut
saya tidak ada keyakinan diri.
BERJALAN 25 % LEBIH PANTAS
pakar psikologi menyatakan
sikap dapat diubah dengan hanya mengubah
gaya dan kelajuan pergerakan.
orang yang mengalah dengan cabaran hidup
akan berjalan perlahan.
dikatakan juga
golongan ' cukup makan '
menggayakan cara jalan yang biasa
" saya bukan bagus pun "
gaya orang ketiga
laju dan bersemangat.
seolah2 mahu memberitahu
' saya mahu ketempat penting -
saya mahu melakukan
berjalan 25 % lebih pantas.
BERSUARALAH
selalu kita suarakan begini
sebagai alasan untuk tidak bercakap
pandangan saya tidak ada nilai langsung.
kalau saya bercakap nanti nampak macam
saya amat bodoh.lebih baik diam.
bersuara dalam setiap pertemuan
kelas.kuliah.kem dan perjumpaan.
bersuaralah.
menurut Mr Trumph
stand out
bangun dan bercakap.
BERIKAN SENYUMAN.
senyuman adalah penawar bagi
merawat orang yang menderita
penyakit ' tidak yakin '.
bagaimanapun ramai yang tidak meyakini hakikat
ini kerana mereka tidak pernah cuba mempamerkan
senyuman kerana takut.
PENGALAMAN JINGGO
menghadiri kelas dan perjumpaan dimana
duduk dibelakang ada nikmat
diam adalah nikmat.
alasannya sama.
takut.
tidak yakin.

8 ulasan:

Rohani M.U berkata...

Salam.
N3 yang bermanfaat. Kadang-kadang kita tenggelam dalam ketakutan. Tanpa yakin diri segala-galanya nampak takut untuk mencuba segala-galanya. Takut itu, takut ini, takut nak ke sana, takut nak ke sini, takut nak pandu malam-malam, takut nak.........seribu satu macam ketakutan menerpa diri sekiranya tanpa keyakinan yang kukuh dalam diri.


Wassalam.

Guru berkata...

dah tua2 ni baru ada sedikit keberanian...

Ruby berkata...

Salam cgu...

tgh takut nak berkata2 sekarang... kurang yakin ka? Atau lebih berhati2 takut ada yang terguris... tips yg diberi bermanfaat... tq

Unknown berkata...

cgu roha
dua asas untuk kita naik keatas
yakin dan tidak takut
ketidakyakinan dan ketakutan merupakan musuh utama kepada usaha untuk naik keatas...

Unknown berkata...

cgu normah
saya kali pertama : jadi pegawai pendidikan dulu...bercakap kaku tak bergerak.............ha......

Unknown berkata...

cgu ruby
kita belajar
kerana kita diajar
untuk itu kita mulakan latihan

CITY® berkata...

salam,

betul apa yg cikgu tulis ni
tapi cikgu juga takut kan
takut dengan saya
heheheheh...
cikgu yg kata bukan saya
lalalalal...

Unknown berkata...

la...blue
sapa kata saya takut
cuma tak berani aja...ha.....

la....la..la...

Eco Kid Adventure on Facebook