Isnin, 6 April 2009

kisah warna dan kita

Di suatu masa warna-warna dunia mulai bertengkar. Semua menganggap dirinyalah yang terbaik yang paling penting yang paling
bermanfaat yang paling disukai
HIJAU berkata:"Jelas akulah yang terpenting. Aku adalah pertanda kehidupan dan harapan.Aku dipilih untuk mewarnai rerumputan, pepohonan dan dedaunan.Tanpa aku, semua haiwan akan mati.
BIRU menyampuk:"Kamu hanya berpikir tentang bumi,pertimbangkanlah langit dan samudra luas.Airlah yang menjadi dasar kehidupan dan awan mengambil kekuatan dari kedalaman lautan.Langit memberikan ruang dan kedamaian dan ketenangan. Tanpa kedamaian, kamu semua tidak akan menjadi apa-apa"
KUNING menjerit:"Korang ni serius ke? Aku membawa tawa, kesenangan,ceria dan kehangatan bagi dunia. Matahari berwarna kuning, dan bintang-bintang berwarna kuning. Setiap kali kau melihat bunga matahari, seluruh dunia mulai tersenyum. Tanpa aku, dunia tidak ada kesenangan."
ORANGE menyusul dengan meniupkan trompetnya:"Aku adalah warna kesihatan dan kekuatan. Aku jarang, tetapi aku berharga karena aku mengisi keperluan kehidupan manusia. Aku membawa vitamin-vitamin terpenting. Pikirkanlah labu, jeruk, mangga dan papaya. Aku tidak ada dimana-mana setiap saat, tetapi aku mengisi lazat saat fajar atau saat matahari terbenam. Keindahanku begitu menakjubkan hingga tak seorangpun dari kalian akan terfikir di fikiran orang."
MERAH tidak boleh diam lebih lama dan berteriak:"Aku adalah Pemimpin kalian. Aku adalah darah - darah kehidupan!Aku adalah warna bahaya dan keberanian. Aku berani untuk bertempur demi suatu kuasa.Aku membawa api ke dalam darah. Tanpa aku, bumi akan kosong laksana bulan.Aku adalah warna hasrat dan cinta, mawar merah, poinsentia dan bunga poppy."
UNGU bangkit dan berdiri setinggi-tingginya ia mampu:Ia memang tinggi dan berbicara dengan keangkuhan. "Aku adalah warna kerajaan dan kekuasaan. Raja, Pemimpin dan para marhain memilih aku sebagai pertanda kuasa dankebijaksanaan. Tidak seorangpun menentangku. Mereka mendengarkan dan menuruti kehendakku."Akhirnya
NILA berbicara lebih perlahan dari yang lainnya, namun dengan kekuatan niat yang sama:"Pikirkanlah tentang aku. Aku warna diam. Kalian jarang memperhatikan adaku, namun tanpaku kalian semua menjadi dangkal. Aku mempersembahkan pemikiran dan refleksi, matahari terbenam dan kedalaman laut. Kalian memerlukan aku untuk keseimbangan dan kontra, untuk doa dan ketenteraman batin.
"Jadi, semua warna terus menyombongkan diri, masing-masing yakin akan kehebatan dirinya.Perdebatan mereka menjadi semakin keras. Tiba-tiba, cahaya halilintar melintas membutakan.Guruh menggegar.Hujan mulai turun tanpa kasihan.Warna-warna sama-sama ketakutan, berdekatan satu sama lain mencari ketenangan.Di tengah suara gemuruh, hujan berbicara:"

WARNA-WARNA , kalian bertengkar satu sama lain, masing-masing ingin mendominasi yang lain. Tidakkah kalian tahu bahawa kalian masing-masing diciptakan untuk tujuan khusus,unik dan berbeza?Berpegangan tanganlah dan mendekatlah kepadaku!"Menuruti perintah, warna-warna berpegangan tangan mendekati hujan, yang kemudian berkata:"Mulai sekarang, setiap kali hujan turun, masing-masing dari kalian akan membusurkan diri sepanjang langit bagai busur warna sebagai mengingatkan bahawa kalian semua dapat hidup bersama dalam kedamaian.

Pelangi adalah pertanda Harapan hari esok.


Jadi, setiap kali HUJAN turun keras membasahi bumi dan saat Pelangi memunculkan diri di angkasa marilah kita MENGINGAT untuk selalu MENGHARGAI satu sama lain.MASING-MASING KITA MEMPUNYAI SESUATU YANG UNIK, KITA SEMUA DIBERIKAN KELEBIHAN DAN KELEMAHAN UNTUK SALING BERGANTUNG ANTARA SATU SAMA LAIN UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN DI DUNIA DAN SAAT KITA MENYEDARI PEMBERIAN ITU, MEMBERI KEKUATAN VISI KITA, KITA MEMPEROLEH KEMAMPUAN UNTUK MEMBENTUK MASA DEPAN ....

Persahabatan itu bagaikan pelangi:Merah bagaikan buah epal, terasa manis di dalamnya.Jingga bagaikan kobaran api yang tak akan pernah padam.Kuning bagaikan mentari yang menyinari hari-hari kita.Hijau bagaikan tanaman yang tumbuh subur.Biru bagaikan air jernih.Ungu bagaikan kuntum bunga yang merekah.Nila-lembayung bagaikan mimpi-mimpi yang mengisi kalbu.

KITA ADALAH SEBAHAGIAN DARI WARNA2 PELANGI.

gambar pelangi dari blog : cgu cat zana

23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Jinggo,
Rasa bersemangat semula bila baca kisah warna ni.. Alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Jinggo,
Boleh saya pinjam perenggan yang terakhir tu?

IndukYati berkata...

Salam Semua

Memang benar apa yg dikatakan,kita sering cuba menidakkan kemampuan rakan-rakan kita yang ada di sekeliling...kecuali bg mereka yang menghargai erti setiakawan dan nilai sebuah persahabatan.

sakurasa 2 berkata...

gCikgu jinggo
sakura tertarik dengan "kisah warna & kita n tentang persahabatan & pelangi...."

kita adalah sebahagian
dari warna2 pelangi....
mari kita sama-sama belajar menghargai hidup dan belajar menghidupkan kehidupan......
memberi warna pada kehidupan sebagai bentuk ibadah kita kepada-
Nya

Indahnya Pelangi...

Unknown berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Perlu dan memerlukan di antara satu sama lain. Itulah hakikatnya.

Unknown berkata...

cat

kenapa ni..
kenapa tak semangat.
hidup kitakan banyak warna warninya...
macam pelangi
kalau dicampur - kan cantik

nak pinjam kata terakhir - silakan

Unknown berkata...

indukpelangi

kerana itulah - kadang2 kita kena beri sedikit peruntukan masa - berfikir - alam ini terentas untuk kita belajar...

kerana kita disini bukan untuk dihukum dan dihakimi.
kita zahir dengan potensi tersendiri.....

Unknown berkata...

sakura.

satu warna
ada ceritanya sendiri...
satu kita
ada cerita sendiri....
ramai kita dan kita......
cantik untuk dilihat...
sebab
pelangi - dihujungnya ada
hujan
rahmat.

Unknown berkata...

tuan

terigin nak tengok..
warna anwar ibrahim
warna najib
warna nik aziz
warna sapa lagi......khairy.
bergabung !
cantik untuk dilihat....

ASYIQ berkata...

Jinggo,

Menarik entry ni...hidup saling bergantung antara satu sama lain. Kalau tidak hidup kita pun taklah meriah....

siti_m berkata...

terima kasih sebab kongsi entry nie sangat menarik. kadang2 kita sering mementingkan diri sendiri dan lupa tentang orang lain. memang perlu ada orang yang mengingatkan kita tentang persahabatan dan kehidupan...

Hazlin Nazri berkata...

Salam sdr Jinggo,
Allah menciptakan pelangi dengan 7 warna. sedang elok susunan dan aturannya. kita manusia ditugaskan mengkajinya. dan alhamdulillah saudara menghubungkannya dengan diri kita sendiri...
terima kasih Jinggo.

Faris Ibrahim berkata...

salam singgah kembali..
So,kalo nak wat pape program leh contact En Jinggo?
Sy cukup berminat dgn alam sekitar n outdoor..
:)

Faris Ibrahim berkata...

Salam singgah kembali..
Ada kelapangan, jenguk2 la blog saya kembali..

Tirana berkata...

We are compliment to each other.. Kita ibarat batu bata yang membentuk satu dinding bangunan..tanpa salah satu daripada batu bata itu, akan meninggalkan satu lubang pada dinding bangunan tersebut dan mungkin akan melemahkan struktur dinding itu akhirnya...

my name is Ain berkata...

suka pelangi..suka warna warni..

Unknown berkata...

cgu asyik

begitulah sepatutnya kita semua tahu..
dan itu jugalah pemimpin perak harus tahu....
semua adalah warna2 yg memburuk dan mencantikkan suasana..

selamatkan negeri teman...

Unknown berkata...

cgu ct m

jam yang mati pun akan betul 2 kali kan...
begitu juga dengan kita.
apa yg penting...
KERJASAMA....

Unknown berkata...

Cgu Hazlin

panduan untuk kita.
diambil kira apa yg berlaku hari ini.
dinegara
dinegeri.
dikampung
disekolah....
dirumah...
kita berhadapan dengan ' warna2' orang....
kita gabung jalinkan...
cantik untuk dilihat..

Unknown berkata...

cgu faris...

saya akan link dengan blog cgu...
nanti kalau ada apa2 urusan - kita berurusan.
terima kasih.....

Unknown berkata...

puan tirana

kita juga umpama mesin taip - satu abjad hilang...
hilang makna ( kecuali SMS )
apa yg penting.
saling memahami - yg kita semua penting...

Unknown berkata...

ain...

kerana itu fitrah kita
suka pelangi
cantik
pelangi ada kehidupan kita
mari kita cantikkan

Unknown berkata...

ain...

kerana itu fitrah kita
suka pelangi
cantik
pelangi ada kehidupan kita
mari kita cantikkan

Eco Kid Adventure on Facebook