Khamis, 1 April 2010

mulakan hari ini


menarik dunia budak2 ni
dunia yang persoalanya tak sama
dengan kita dan kita.
CUKUP BULAN
tak payah bayar bil itu ini
tak payah risau tunggakan itu ini
YANG MEREKA PERSOALANKAN
suka ke dia dengan aku.
bila aku nak beli barang macam tu
bila itu dan ini.
TAPI ADA SATU LAGI
persoalan dikala usia kalian akan menjadi
persoalan diusia kami
persediaan untuk menjadi
KAMI.
mulakan hari ini.

10 ulasan:

cik bunga kantan berkata...

x bape paham maksud jinggo "persoalan di kala usia kalian akan menjadi persoalan di usia kami" .. apakah jinggo maksudkan 'kami' akan jadi muda balik spt 'kalian' ?? :P

erm.. sememangnya aturan dunia begini kan.. semua penghuninya akan melalui adunan hidup yg sama tp dlm acuan yg berbeza .. hasilnya tetap sama - yg baik dijanji syurga, yg sebaliknya terhumban ke lembah hina.

kita pernah melalui apa yg mereka lalui.. kita pernah mempersoalkan apa yg sdg mereka persoalkan.. bukankah dunia ini kita pinjam dari generasi yg akan dtg..?

Kita mungkin bertuah kerana mendahului mereka.. tp mereka lebih beruntung kerana dpt bersedia dgn lebih baik - hasil pembelajaran dari kita yg mendahului..

- jinggo - berkata...

si bunga kantan
maksudnya begini..
apa yg berlaku diusia remaja ini - akan menjadi persoalan dikala usia tuanya...
positif dimuda.
positif dituanya..
persoalan ( cerita )..........

sebab usia saya dikala remaja memang banyak persoalan !

ONE ZABA berkata...

yang mereka tau semuanya tersedia je...

- jinggo - berkata...

cgu one
maka begitulah seterusnya
sebab kita yang sediakan...

blueCITY® berkata...

salam jinggo,
hari ini saya lain
hari semalam saya juga lain
hari ini kerana hari semalam
hari esok kerana hari ini..
saya kena mulakan..


apa khabar wak

- jinggo - berkata...

cik blue
bila kita nak ke bukit broga....ha....
saya sihat
dan teringat semua kawan2 yg dulu rajin menjengok jinggo........

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

time budak2 memang best.. semua seronok ja.. tak payah nak fikir apa2.. tak ada duit poket ayah mak bagi.. nak itu ini semua dapat.. sekarang semuanya dah melangkah.. langkah demi langkah tinggalkan semua tue.. lain.. dah tak sama.. sekarang nie nak apa.. keluar duit.. itu nak kena di ingat.. semua nk kena ingat..

kawan-kawan bukan tak ingat.. cuma.. kadang tue tak sempat.. hari2 busy kerja.. busy yg mcm2.. jadi.. jangan marah.. hehe..

- jinggo - berkata...

kalau boleh
semua kita nak kembali kesana - dimana kita tak perlu bertanggungjawab selebihnya...
tapi hukum dunia ni adil...

kita beraksi ditempat kita sebaiknya

Azuan berkata...

aku masih di usia itu hahaa

roha berkata...

Salam.

Semoga hari ini lebih baik dari semalam yang menyakitkan hati dan perasaan. Begitulah kehidupan yang sentiasa menuntut kesabaran. Semoga berkembang menjadi anak-anak soleh dan solehah.

Wassalam.

Eco Kid Adventure on Facebook