Khamis, 29 April 2010

politik menang - menang

mungkin selama ini
RAMAI YANG MEMPERSOALKAN
apa sebenarnya pandangan
POLITIK JINGGO
sekejap dengan gang biru
sekejap dengan gang hijau
sekejap dengan gang putih - merah
SEHINGGAKAN
tahniah kita menang
tak apa kita kalah sikit aja.
BEGINILAH
saya duduk dalam sistem pendidikan
yang mengajar sistem politik beradapan
PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA
satu lagi cerita yang mungkin tidak menarik
kepada sesetengah orang
TIDAK PADA SAYA
modul dan sukatannya cukup
untuk menjadi kita sebagai
pelaksana dan pelatih
sebagai media objektifnya.
CUKUP CANTIK.
modul pembinaan karektor
modul kenegaraan
modul khidmat komuniti
modul fizikal
SEMUA DIGABUNGJALINKAN
menjadikan saya tidak datang
dan masuk ke PLKN
sekadar suka2.
DISEBABKAN
saya tidak sekadar suka2
saya sedut semua yang diinginkan
JIWA DAN KAREKTOR
akhirnya.
cukup untuk menjadikan satu
mula membuat satu
KEPUTUSAN
semua manusia betul atas kapasiti semasa.
proses untuk membetulkan itulah
PERSOALAN KITA.
proses untuk menang
proses untuk betul
KESEMUANYA DIKAITKAN
DENGAN PEMBINAAN KAREKTOR DIRI
modul pembinaan karektor cukup untuk
menjadikan pelatih nice person.semua aspek yang
dikaitkan dengan hidup direntaskan disana.
MODUL KENEGARAAN
untuk untuk menyatakan asasnya kita seharusnya
jelas.perpaduan harus kita letakkan dihadapan
segala berasaskan pada prinsip2 tertentu.proses
membina Negara berdasarkan konsep
D.K.R.T.
daulat.kerajaan.rakyat.tanah.
APA YANG BERLAKU DILUAR SISTEM.
tidak ada satupun yang selari
dengan keperluan modul.
kerana untuk menang.
semua ruang harus dihalalkan
PENDIRIAN SAYA
saya ahli politik yang tidak suka berpolitik.
yang menang tak menang semua
yang kalah tak kalah semua.
jadi untuk itu
SEBAGAI PENDIDIKAN
TENTUNYA SAYA MAHU
MENJALAN SATU LAGI PERANAN
UNTUK MENGAJAK PERSEKITARAN
HORMAT PANDANGAN ORANG LAIN
MELALUI PROSES
MENANG - MENANG.

6 ulasan:

makdara terdiva berkata...

salam cgu jinggo...
saya tak minat politik tetapi masih ambil tau jugak senario politik negara sekadar menghapdet berita2 terkini..hehehe..aci tak???

ONE ZABA berkata...

tak boleh...

mesti ada satu menang...

yang satu lagi tak cukup undi.

yangbaik berkata...

salam cikgu Jinggo,

Aye rasa la... dalam politik.. seperti kata one zaba tak boleh win-win... kena win n lose... hehehe... takder la... kalau lose pun menang juga sebab dah bertanding kan... cuma tak cukup undi skit jer lagi... oooppss bukan pendirian politik yer, kita cuma cakap dari segi 'pandangan bebas' ..

- jinggo - berkata...

mamadiva
saya ikuti secara rapat
melalui pembacaa
melalui pergaulan...

ceritanya sama aja.
orang politik akan berpolitik

- jinggo - berkata...

cguone
saya pun undi satu aja..
disebabkan satulah
proses tu kena betul2...

- jinggo - berkata...

yang baik
sebagaimana dikatakan
yang menang tak menang semua
yang kalah tak kalah semua.....

ada lagi ke macam tu

Eco Kid Adventure on Facebook