Khamis, 30 Oktober 2008




akhirnya - ini yang akan ditinggalkan : semuga hari2 seterusnya kita beroleh kerahmtanNya dan seterusnya dlindungi - dan percayalah HIDUP INI ADALAH PILIHAN kita....setelah kita MEMILIH - JALANNYA HARUS KE DEPAN.....

21 ulasan:

azlin hashim berkata...

Betul & tepat! Hidup ini adalah pilihan kita, apa yg kita pilih itu lah yg kita dpt. Smg Tuhan tentukan sebaik-baik kesudahan pada setiap keputusan yg kita buat.

JINGGO berkata...

itulah yg sebaiknya : untuk itu lin - kita kena tahu bagaimana untuk buat pilihan sebab itu jalan yg kita teruskan.....( sebab tu dalam Modul CB adalah skill membuat pilihan - maha pentingnya skill ni )....untuk itu.terima kasih...

Brahimnyior berkata...

Bro Jinggo, Nape takde tajuk?

azlanlin berkata...

Pilihan di tangan kita. Ke hadapan atau ke belakangkan, jua pilihan kita.. Catur dan susun juga pilihan kita. Mendapat dan melepaskan jua pilihan kita. Itu lebih baik daripada yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.. kan?

CUMA:

Keinginan kita adalah untuk mendapat apa yang dikejar dan terus mengendong apa yang dikendong..Boleh gitu?

azza_irah berkata...

cikgu azlan..
kdg2 kita tidak begitu bertuah utk mendapat apa yang dikejar dan terus mengendong apa yang dikendong..sb tu diwujudkan pilihan..diwujudkan keutamaan 1 dan keutamaan 2..smntara ada ruang n peluang..kena lah rebut kerana mgkin kan tiba peluang kedua tapi kita tidak lagi berada dlm ruang yg betul..

JINGGO berkata...

yop brahim - memang sengaja tak letak tajuk......ape cerita kampung kita.....

JINGGO berkata...

cgu azlan - kemana menhilang....cerita tentang pilihan.kita dihidang dengan banyak pilihan - cuma kedangkalan kita untuk memilih....cuma yg membezakan kita sejauhmana pilihan itu menjadi kepentingan...ada orang yg terus terusan dengan pilihan yg ada ....( sebab mungkin nilai pilihan itu tidak menjadi kepentingan )

ayat yg terakhir : sejauhmana kita hendak mengejar bergantung pada komitmen ( betul tak cgu )......sebab tu kadang2 ada yg tercicir....

JINGGO berkata...

cgu azza : sekali lagi - hidup kita adalah pilihan kita , cuma kedangkalan ( semasa ) menjadikam kita akhirnya....oooo..aku tersilap.Adakah pusingan kedua !!!!sebab ada penyair besar menyatakan dalam hidup tidak ada pusingan kedua...kita sudah tidak lagi berada dalam ruang yg betul....

azza_irah berkata...

cikgu..
positif melegakan hati...insya allah wl bukan sume mgkin kan tiba peluang kedua..tapi mgkin kita yg dah tak mmpu utk merebutnya..

smntara msih bkesempatan dan berada di ruang yg mbenarkan kita utk melaksanakan nya...jadikanlah ia satu realiti..agar kita, dia, mereka org2 yg terbabit tersenyum puas..

JINGGO berkata...

cgu azza - saya pening...puitisnya bahasa...dunia tidak akan berhenti sejauhmana kita mengeluh....untuk itu : saya bersikap - dihadapan saya ada ruang + peluang..yang berlalu....saya sedang ( berfikir ) untuk membuat pilihan !!!!

azza_irah berkata...

hehe..
kl cikgu pening sy lagi pening+penat..

nak mula buat kek dh...
ini juga satu ruang utk sy merebut peluang yg datang mgkin hy kali ini... :)

Sharifah Hassan berkata...

Pilih untuk terus hidup, terus senyum, terus menghayun langkah, terus gembira!

Kenapa mesti memilih untuk terus bersedih? (udah-udahle tu...)

Kenapa mesti memilih untuk terus memilih apabila pilihan memang terletak ditangan kita?

Miss Jaz berkata...

salam..terasa diri ini pentingkan diri sendiri....mencuri peluang untuk memiliki.....sedangkan banyak pihak masih memerlukannya..adakah aku bersalah?atau sengaja mencipta masalah?memberi peluang sipejuang untuk berfikir untuk mencantum kembali deraian manik yang bertaburan..maka aku mengundurkan diri..kejam sungguh rasanya..kejam terhadapnya dan juga kejam terhadap diriku sendiri..namun untuk kebaikan,aku rela..sebelum parah datang menjelang,biar aku jauh menghilang....maafkan ku..

mountdweller berkata...

Salam jinggo,

saya sebagai seorang yang dah tua masih tidak memahami apa yang disampaikan oleh miss jaz.

Apahal ni jinggo, ada ko buat orang mengharap ke?

sorrylah, orang tua ni gatal mulut bertanya? kan orang tua selalu peduli.

JINGGO berkata...

untuk cgu sharifah - soalan kenapa memilih untuk sedih.kerana kita 2 benda hidup yg berbeza....latar.berbeza pengalaman.berbeza sikap.berbeza pendekatan : itulah kita dan kerunsingan...kesedihan adalah hak kita.tindakan juga hak kita.kita pilih.yang penting adalah tindakan dari kesedihan....itu fitrah yg sudah ditulis kerana kita berbeza....

JINGGO berkata...

aduhai miss jazzz.....dahlah cgu azza buat saya pening...bahasa cgu saya lagi pening.sepeningnya.....nanti saya bawa kamus....apa2 pun terima kasih.

JINGGO berkata...

tuan mount - akhirnya saya pun tak faham.mungkin saja mengasah bakat @ teringat seseorang...kita bersangka baik ajalah...terima kasih.saya di kem sampai selasa bersama Jbt Belia Selangor...

Sharifah Hassan berkata...

Suaipadankan perbezaan dan samaratakan perbandingan.

Wujudkan keseimbangan dalam perbezaan itu...kerana itulah titik pertemuan antara apa jua perbezaan!

Miss Jaz berkata...

salam..merungkai permasalahan ketidakfahaman..maaf andai bahasa yang tidak puitis mencoret sesuatu dilembaran ini mengundang seribu persoalan dlm beribu jiwa sipembaca..sengaja mencurah bayangan hati dikanvas maya..dan juga mencuba menjadi pencinta bahasa mungkin...tapi segalanya tidak berkaitan dengan sesiapa,sekadar pemanis mulut untuk hati yang kecundang...jangan beranggapan...biarlah ia sekadar penghias alam maya..

JINGGO berkata...

cgu jue - terima kasih kerana ( bahasa cgu amat puitis ) - saya ni orang hutan - apa2 pun terima kasih banyak2....terus menulis dalam nada yg sama...

mountdweller berkata...

Yelah, uncle pun sejenis hutan dengan jinggo.. maaf.

Buat jue, bahasa itu indah, budi itu cantik, iman itu tunjang. teruskan..

Eco Kid Adventure on Facebook