Sabtu, 4 Oktober 2008

seronok bernostalgia...






Banyaknya gambar2 di atas - sekadar untuk di kongsi ( sebab kita mungkin punya pengalaman berbeza )- MASTAN GHANDI : rasanya kena buang daerah kalau orang teluk intan tak tahu betapa seronok bernostalgia di kedai ( agak sama macam 20 tahun dulu )hidanganya sama . Mee Rebus dan Air Manis ( he...he...itu aja yang ada ). Tidak ada banyak istemawanya . Kalau di Teluk Intan - ada satu kedai lagi - MEE REBUS KAMARUDDIN - juga jual mee rebus air manis ( harga masih sama - design kedai masih sama )...pada aku MESTI singgah !! dan hari ini ramai ( amat ramai ) mungkin berkongsi nostalgia yang sama.zaman kecik2 dulu mungkin cerita kami sama.Ada satu lagi KEDE LAMBE ( bahasa perak ) sebab pekerja kedai makan ini ( mamak ) akan melambai orang untuk makam ( ha...ada yang makan - tapi tak ada bayar - sebab kena panggil ). Aku pusing untuk melengkapkan nostalgia. Tapi dah terbakar kedai tu.....

Bendang - satu kemestian kalau balik kampung , biar apa musim sekalipun. Ada NOSTALGIA disini. Aku pernah kesini , berkubang.berpanas...tangkap ikan puyu - hari ini biar ana tahu...disini bermula segalanya.tapi hari ini , semuanya nostalgia. Ayah ( petani sekarang ) dah tak macam dulu - semuanya upah ( bersistem yang diaturkan oleh mardi ) - dah lama tak tengok kuku kamping ( apa tu ) satu alat tradisional untuk menanam pagi....

Cempedak Goreng - Ini macam satu kemestian. Mungkin kita tidak pernah tahu , orang kat sini makan cempedak dengan pulut...pelek !!! tapi itulah ceritanya.

Masjid Sg Jejawi @ Sk Sg Jejawi ( gambar tak ada kat sini ) - masjid.teruknya. kenapa projek pembesaran masjid dari zaman Ramli Ngah Talib sampai sekarang tak siap ( dan aku membuat andaian sendiri ) jika di banding Masjid 6 juta siap ( 6 bulan - Bukit Beruntung ) . Mungkin orang kampung tak reti nak minta lebih ( sekadar yang diberi ) walaupun mereka ada hak....

Dan Menara Condong - mesti naik ( walaupun dah tak terkira ).

Dan aku - raya sudah berlalu : ceritanya tetap sama.....

11 ulasan:

nahwanNUR berkata...

Assalamualaikum...

eid mubarak! kullu am wa enta bikhair...

salam singgah salam ukhwah..tertarik ketika mata tertancap kpd kepingan foto en.jinggo especially foto kedai mastan ghani dan menara condong. Dari teluk intan pasti?!

Memang itu kire landmark teluk anson dr dulu...kami sekeluarga kalau balik kampung tu memang tak lepas menuju ke sana. Memang betul kt en. kalau sapa tak tau kene buang daerah :)

kalau kata bendang di teluk intan salah satunya yang femes adalah area sungai manik...kg. ana di sana...kampung encik jinggo?

hrmm...asif betanya ya... kulaan kah? :)

jinggo berkata...

ha...gang telok anson - saya di seberang perak ( sg jejawi ). lama dah tinggalkan kampung , sehabis aja SPM ( masa disitu ajalah nostalgia tu ) sambung belajar - dan sambung lagi - yang menariknya saya sangguh balik teluk intan sekadar untuk ke mastan ghandi.....terima kasih.mungkin ada cerita yang boleh kita kongsi dan manafaatkan bersama....

IZZUDDIN ALI berkata...

Yop, Mike ni pandey mengimbau kisah lama. Kengkawan teman kalu ke sana selalu ke Ghulam Rasul. Teman idak le ke sana pun, sebab selesa di Stewan. Tapi bila tengok gambo Menara Condong, teringat cita-cita nak beli mesin rumput, ntah bila nak singgah kedey Mesin kat situ.. Kata kengkawan teman, kalu nak beli mesin rumput Tanaka, di situ le mughah. Ntah le, nak beli peh ghaye kot..

jinggo berkata...

cgu izzudin - ghulam rasul tu baru kat teluk intan. kat mana tu - kat jalan changkat jong tu ke @ kat sg ranggam - sesekali kena kari kamping ( dengan roti canai ) - cerita pun tak guna yop.Saya sebab sibuk dengan nostalgia tu - jadi perut kenyang kat Mastan Ghandi aja...he...he....

~Cinta Milo Ais~ berkata...

memang seronok bernostalgia nih..rasa nak terbang balik ke zaman dulu huhu

jinggo berkata...

buat sister cinta milo - kita bernostalgia benda yang sesekali datang....kalau selalu mungkin tidak lagi kut....he...he...selamat hari raya.

azlanlin berkata...

Waaa....menara condong tu aku belum naik... takut runtuh! Hehehe

azza_irah berkata...

pernah bergambar sekali depan menara tu..

jinggo berkata...

buat cgu azlan + cgu azah = selamat kembali ke sekolah - itu nostalgia yang sesekali datang....tapi kalau ke teluk intan jangan lupa singgah..

[ Eclipse ] berkata...

x pernh naik agy :D bukankah mastan gani nie ada kat sg besar gak hehe

jinggo berkata...

buat sister eclipse - mastan ghandi di sg besar - yg saya tahu sg besar tu ada YUNG2 AJA + KEDAI EKONOMI....dulu selalu singgah sana...

Eco Kid Adventure on Facebook