Rabu, 8 Oktober 2008

WANITA & IBU & CIUMAN.


Dan seterusnya kita bercerita - untuk dijadikan panduan untuk meneruskan kehidupan yang tak tahu dimana kesudahnya. Dan tentunya cerita yang menarik untuk di kongsikan adalah - cerita kita - persekitaran kita. Kisah WANITA & IBU & CIUMNAN

Bernie Siegel membuat satu kajian yg amat menakjudkan - kesan ciuman terhadap 2 sample ( keduanya berkaitan kesan ciuman isteri kepada suami nak pergi kerja ) - satunya isteri mencium suami sebelum pergi kerja dan satunya isteri tak buat apa...kesannya didapati suami yang mendapat ciuman : akan berjaya menhindari apa yg di panggil WIL ( wanita idaman lain )- dan yang lebih dasyat hasil kajian tu suami akan lebih bersemangat , berkeyakinan. Dan begitu jua anak2 yang dihantar kesekolah dengan ciuman seorang ibu. kesannya berbeza....

Isteri & ibu -ciuman yang dikatakan tidak boleh dihuraikan dengan kata2. Ada satu jurnal Psychology of Woman menyatakan - wanita mempunyai kemampuan yang kuat mempertahankan cinta ( dibandingkan dengan lelaki ) dan wanita mempunyai ketahanan yang kuat terhadap tekanan ( dibanding lelaki ). Dan kajian juga menyatakan dalam zaman sekarang walaupun bilangan janda lebih ramai daripada duda , tetapi bilangan lelaki yang curang lebih ramai daripada perempuan (..ha...ha....ha...)


Dan aku : syurga dibawah tapak kaki ibu - segalanya pada ibu.sebab itu kepada lelaki yang nak cari isteri : menurut satu kajian besar : " sekiranya ingin tahu bagaimana watak calon isteri kamu , lihat dan perhatikan tingkah laku dan sifat ibunya.....

21 ulasan:

Tirana berkata...

Setuju dengan jinggo, kalau nak cari isteri tengok pada sifat dan tingkah laku ibunya. Kalau isteri yang nak cari calon suami bagaimana pulak??? Ibu lebih banyak meluangkan masa bersama anak-anak jika dibandingkan dengan bapa (macam suami saya, memang jarang ada masa bersama anak-anak) jadi segala pendidikan dan contoh teladan banyak dikutip dari ibu..sebab itu kadang-kadang anak-anak lebih mirip kepada sifat dan tingkah laku ibu.

Kesan ciuman besar pengaruhnya dalam hubungan peribadi tak kiralah samada hubungan adik beradik, suami isteri atau ibubapa anak. Bagi saya ciuman melahirkan tanda sayang. Kehidupan seharian kita tentu menjadi lebih bersemangat bila kita tahu ada yang sayang pada kita. Rasa sayang perlu dilahirkan melalui kata-kata dan jugak perbuatan seperti ciuman dan pelukan.

JINGGO berkata...

terima kasih kerana komen - benda2 yg kita anggap remeh begini impak amat besar - dan saya memang suka dengan : kalau nak cari isteri tengok sifat dan tingkah laku ibunya - sebab kehadiran ibu besar impaknya. dan saya melihat secara pratikal beberapa kedurjaan dalam hidup yg dikaitkan dengan ibu & anak - kenapa kajian tidak dibuat terhadap ayah agaknya : sebab syurga dibawah tapak kaki ibu...impak kehadiran ibu lagi besar ( ye ke...) - nanti saya baca seterusnya kisah ayah...

IZZUDDIN ALI berkata...

Bro Jinggo,

Ciuman juga satu sentuhan, sama seperti pelukan dan ia merangsang rasa kasih sayang. Cium anak dan isteri dalam masyarakat barat, sudah kebiasaan, berbanding orang kita yang malu melakukannya walaupun halal/ Salahkah kucup dahi isteri atau pipi anak di pasar raya atau tempat terbuka?

Yang jadi sakit mata memandang ialah jantan sundal dan betina joreng yang berdua-duaan tanpa ikatan perkahwinan, berlagak macam suami isteri. Kadangkala perilaku langsung tak malu. Tapi yang sedihnya, bangsa kita juga, kan?

JINGGO berkata...

cgu izzuddin - lu fikirkan sendiri ( pinjam dari nabil ) - teman kat sini ( rawang ) dah tak larat ngengok bebudak bercium ni..naik meluat.he...he...banyak benor yg jorennya...

azza_irah berkata...

joreng?..
apa tu..

JINGGO berkata...

joreng tu bahasa orang perak cgu azza - tak masuk dalam kamus : macam bohsia....hari pakai baju warna apa...

azza_irah berkata...

basicnya merah putih..
baju bertanah putih..bbunga merah..bertudung merah..bracellet n kasut merah..hbag merah putih..

sayangnya masa jamuan td sarung hp merah sy hilang...

JINGGO berkata...

to cgu azza : merahnya..kenapa lembu suka mengejar apa2 yg berwarna merah - cgu lahir berapa hari bulan agaknya........

azza_irah berkata...

hehee..sile belek buku2 cikgu...
13 january..


kita punya akal n minda yang berfungsi mengikut kehendak hati kita smda ke arah positif atau negative..
merah memberi sy satu keyakinan dan ketrampilan tanpa kekok yang boleh mbuat sy lebih selesa utk berinteraksi tambah2 bila ada majlis sosial bgini..
tak salah bermain dengan warna asal tahu menyesuaipadan..

tak sabar nak tahu tafsirannya..
13 january n sy adalah kak long..

JINGGO berkata...

saya macam dah tahu : orang2 January + kak Long - tapi saya simpan dulu. Yang penting tarikh lahir kita sama.13.1+3 = 4.Memang cgu + kita berhak kerja macam sekarang . Kita akan nampak HIDUP kalau bekerja dengan ORANG - yang lain2 saya simpan aja ok ( tentunya saya tahu siapa saya )- tapi ingat...saya teringat lagu lama - penyu menangis siapa yg tahu......

azza_irah berkata...

benar..kita boleh pamerkan pelbagai watak..watak sebenar dan segala yg terlindung di sebalik senyuman hanya kita yang tahu..

pakaian n warna mgkin melambangkan watak..tapi tidak sume watak dari hati kita zahirkan melalui penggayaan pakaian dan pemilihan warna..

sy nak tahu psl 13 january n kak long..kl boleh..

azza_irah berkata...

penyu menangis tiada sapa yg tahu..

satu perumpamaan yg cukup dalam dan penuh makna..
kl diadaptasi pd kita berkelana di bumi tuhan..mdidik anak bangsa..terlalu banyak persamaan sbnrnya..
terpulang pd hati samada kita nak melihat yg batil atau sebaliknya..

JINGGO berkata...

Saya cadangkan cgu baca buku NUMBERLOGI satu kajian KAREKTOR org berdasarkan ilmu sains. yang penting saya semacam dah tahu : tapi disini bukan ruang yg terbaik untuk saya kongsi.kak long ( dikaitkan dengan No 1 ) January dikaitkan dengan Zodiat cgu - dan 1+ 3 = 4 , gabungan semuanya akan menentukan potensi diri...kan senang kalau tahu potensi diri sendiri.

semacam saya katakan semalam : warna yg cgu zahirkan berlawanan dengan karektor org no 4. merah + kuning + jingga - warna yg menyerlah , berani , bersemangat , laju.....

tapi ini semuanya ilmu dunia - yang penting kita bersedia menerima siapa kita....satu soalan saya : cgu pandai tak bercakap kat depan public...

azza_irah berkata...

siapa sy untuk menilai kepetahan bercakap di depan public..
tapi sy tertarik dengan kata2 cikgu azlan..kuasa tarikan..
menggunakan anugerah yg ada ke arah kebaikan..mgkin disitu kelebihannya..

..sy la yg salu jd mc kat skolah..kecil2 boleh la..tapi tak pandai..

JINGGO berkata...

seterusnya - orang no 4 : satu kebijaksanaannya adalah menguasai bahasa - dan org dlm nombor ni - kesesuainya berkerja dalam apa sahaja bidang yg perlu ' bercakap '....

azza_irah berkata...

sy mmg suka bcakap..
itu kata suami sy lah..
benar gakanya..
sb adik2 n mak pun kata sy suka bcakap..blawanan ngn huby yg agak pendiam..
saling melengkapi kan..

cm sy agak snsitif..hehe..

Mohd Kamal berkata...

bila la teman nk berbini nie.. teringin gak nk dpt ciuman semangat sebelom pi keja. Hari² dok tensen je time keja..

Ibnurashidi berkata...

Sungguh bijak Encik Jinggo menilik manusia. Benar sekali, suami isteri yang sah lebih malu bukan saja cium malah berpegang tangan sekalipun. Sedangkan bohsia bohjan berkepit sana sini penuh kemaksiatan tanpa segan silu. Malu disepak kedalam longkang saja.

P/S : Lihatlah tapak tangan dan wajahnya punya maksud tersurat dan tersirat:)

JINGGO berkata...

en kamal : ingat orang bujang - nak kahwin , tengok macamana hubungan dia dengan mak dia...ilmu tu. persembahannya sama aja......terima kasih jengok blog saya..

JINGGO berkata...

syeikh ibnu - macam tulah orang zaman la ni , susah nak habaq macamana - nasib baik ada org bijak pandai buat kajian ( tulis buku ) kita baca jadikan panduan....kat mesir ada ka budak2 bohsia & bohjan ni......

Ibnurashidi berkata...

Dimana-manapun didunia ini akan ada perkara baik dan buruk..pro dan kontra..negatif dan positif..tak begitu?

Eco Kid Adventure on Facebook