Isnin, 8 Mac 2010

ganasnya mulut kamu !

salah satu faktor mengapa kita tidak boleh lagi berbual dan
berhubungan secara sempurna dengan seseorang adalah..
SERANGAN MULUT
serangan mulut lazimnya kita lakukan semasa kita
bergaduh dan bertengkar
INI BERAKHIRNYA DENGAN
maaf ok
melupakan tidak.
serangan mulut dikaitkan dengan marah -
kita biasanya menyalurkan kemarahan dalam dua cara
secara fizikal
secara verbal - serangan mulut.
serangan fizikal dikaitkan dengan kecederaan
serangan verbal pula ialah untuk menyebabkan
kecederaan kepada psikologi orang yang diserang.
dan pastinya harga diri mangsa akan dicederakan.
CONTOH SERANGAN MULUT
menyerang peribadi
( kesannya amat buruk )
menghina latarbelakang
merendah2kan kebolehan
mengkritik rupa paras
menggunakan gantinama yang menhina
panggil dengan nama BINATANG
mencarut
memaki
KENAPA SEMUA NI
sebab kebencian yang teramat kepada orang yang diserang
merasa amat marah
membalas serangan mulut
tidak dapat berfikir dan berhujah lagi

BELAJAR DARI TABIAT IBUBAPANYA
akibat pertengkaran semakin buruk
DARI JINGGO
mungkin kita ada pengalaman berhadapan
dengan pandangan diatas.
secara praktikal itu sebahagian dari apa yg mungkin
kita pernah lihat dan alami
secara psikologi keadaan ini amat buruk dalam
konteks hubungan sosial.
untuk itu saya menyeru kepada diri sendiri dan rakan2.
belajar untuk mengawal mulut.
sebagai guru.
sebagai isteri
sebagai suami.
sebagai kawan
kita belajar lagi dari perkongsian ini

17 ulasan:

kakyong berkata...

Kadangkala kakyong heran la jinggo. Orang tua yang sepatutnya lebih byk pengalaman hal2 mcm ni boleh menjadi seperti budak2 yg berckp ikut sdp mulut dia je. Kesian kan kat org tua yg mcm tu. Bkn apa...takut tak sempat nak mintak maaf kat org yg dia maki hamun tu.

- jinggo - berkata...

kak yong
dalam bab maki hamun ni - ini persoalan karektor yang dibentuk dari sistem didikan awal dan persekitaran...
kalau dilihat dari sistem media kita sendiri pun...

budaya ni semakin menjalar.
ngeri !

blueCITY® berkata...

salam jinggo,

saya lebih suka bincang cara elok
cara baik2 berhemah

kalao ada sapa2 yg ajak saya bergaduh2 lisan,
jerit2, nada suara tinggi
tak hormat lagi kita, baran semacam dan dah tak mampu nak kawal perasaan,

saya akan pergi sahaja dari situ
sebab
dia tak boleh dibawa berbincang dgn baik lagi,
lebih baik saya angkat kaki
tak perlu layan org sebegini
akan burukkan lagi keadaan
kita juga akan jadi spt dia

tapi
tapi
jgn terus senyap
biar dia reda dulu
then
baru datang pada dia
dan kembali bincang
kena setel bukan lari or diamkan diri

saya juga tak suka lelaki yg tak setel masalah.
tak suka lelaki yg hanya berdiam dan pandang remeh masalah,
kena pandai setel
slowwwwwwwwww

heeeeee

Mak Su berkata...

tq jinggo, utk peringatan ini

Syd berkata...

tengah baca tergelak tengok ayat keceDARAan... :P terkadang terfikir juga.. apakah yang sedang cikgu harun fikirkan kala menaip..

saranan: cikgu mungkin perlu guna editor bahasa melayu...saya menunggu ruangan ini di bukukan, insyaallah

- jinggo - berkata...

blue
macam nak luahkan perasaan aja...
rasanya ni sejarah paling panjang......

yang penting
ada ilmu yg saya dpt lagi komen ni....

- jinggo - berkata...

mak su
tengoklah kat suratkhabar.
hari2 ada keganasan mulut

- jinggo - berkata...

syaidah
saya sedang berhadapan dengan kecederaan tu..ha

Syd berkata...

cedera hati dek ayat..

hari ini .. hati saya cedera mendengar panggilan telefon dari seorang sahabat yang mengalami sakit jiwa... 4 panggilan selama 4 minggu.. yg mensyahdukan keluarga menyatakan hanya nama saya diingati..robek hati ku mendengar sahabat sakit jiwa..

kala ini, kawalan mulut memang sudah tiada... hanya hati yang ikhlas merafakkan doa..

ONE ZABA berkata...

mujur kat sini tak yah pakai mulut. pakai jari je taip.

makdara terdiva berkata...

hy jinggo..
sy x suka la nak serang2 org..kalau sy x puas ati pon sy smpan jerr..uhuk..uhuk..

- jinggo - berkata...

syaidah
kalau macam tu - permudahkan....
semuga Allah memberkati segala penglibatan

- jinggo - berkata...

cguone
kalau pakai mulut - macamana agaknya.....

- jinggo - berkata...

makdara
sepatutnya macam tu
hidup hanya satu pusingan kan..
kenapa nak susah2 kan diri

zai berkata...

hmm..terkadang bila dalam keadaan terlalu marah kita sudah hilang akal dan pertimbangan..sbb itulah boleh terkeluar perkataan yang tidak sepatutnya..sebaiknya yang mendengar jangan ambil pusing sangat...anggap jer orang tu tengah tak siuman..

Syd berkata...

cik zai
jangan anggap dia tak siuman..tak elok..
satu perkara yang sangat sedih andai orang orang dlm hidup kita tidak siuman..

saya merasakan hari ini.. huhuhu

roha berkata...

Salam.
Agak terlambat membaca n3 ini. KERANA PULUT SANTAN BINASA, KERANA MULUT BADAN BINASA. Sekarang ni, ramai bebenor yang tak sayang mulut dan mulut yang takda insuran. Cakap ikut sesedap rasa tanpa memikirkan implikasinya selepas itu terhadap orang yang dihamburkan kata-kata yang boleh tercalar hati dan perasaan. Sebab itu disaranakan agar " DIAM ITU LEBIH BAIK DARIPADA BERKATA-KATA KERANA LIDAH UMPAMA MATA PEDANG YANG AMAT TAJAM DAN BERBISA". Yang paling membahaya serangan mulut disasarkan kepada serangan peribadi dan latarbelakang. Memang tak boleh terima ma. Inilah bezanya bangsa kita dengan bangsa "C". Bangsa "C" memandang kebolehan bukan latarbelakang individu tapi bangsa kita semua dipandang. Susah ma mau hidup ini macam. Tapi takpa, biasanya orang yang suka berkata kasar ni nanti dia akan rasa apa yang kita rasa. Masa tu baru lah dia tahu langit tu tinggi atau rendah. Sekadar pendapat aje........tak berkait dengan yang hidup atau yang telah mati.

Wassalam.

Eco Kid Adventure on Facebook