Selasa, 23 Mac 2010

rasa tidak dipedulikan lagi...........

Luka yang paling menyakitkan dalam
hidup bukanlah kematian,
namun menjadi orang yang diabaikan.
Kehilangan orang yang sangat kita cintai,
yang berubah menjadi seseorang
yang tidak peduli denganmu sama sekali.
Ketika orang yang sangat kau sayangi mengadakan pesta .
dan tidak mengundangmu sama sekali.
Ketika orang yang paling kau sayangi di dunia .
dengan sengaja tidak mengundangmu menghadiri perayaannya,
sehingga membuat orang berfikir
kamu tidak peduli.
Luka yang paling menyakitkan dalam
hidup bukanlah kematian,
namun menjadi orang yang dilupakan.
Menjadi orang yang dilupakan setelah
kita memberikan yang terbaik.
Menjadi orang yang tidak mempunyai kawan,
walau hanya sekadar untuk saling menyapa.
Ketika kau memerlukan seseorang untuk
memacu semangatmu,
tapi kau menyedari bahawa
hanya seseorang
yang masih peduli denganmu iaitu .
kamu sendiri.
Setiap orang mempunyai peranan untuk dimainkan
di panggung yang besar yang kita sebut kehidupan.
Setiap orang punya kewajipan terhadap lingkungan sekitarnya
untuk mengatakan bahawa
kita menyayangi mereka.
Kau tidak akan mendapat hukuman jika kau tidak
mempedulikan kawan-kawanmu.
Kau hanya akan diabaikan.
dilupakan.
seperti yang telah kau perbuat terhadap mereka!
Puisi ini ditulis oleh seorang lelaki yang telah membunuh dirinya,
mungkin jika orang- orang sekitarnya ingin menunjukkan
sedikit rasa sayang/cinta/kasih dan memberikan lebih banyak perhatian kepadanya, kematiannya tidak akan pernah terjadi.
Ingatlah, begitu kita memasuki kehidupan (seseorang),
kita tidak dapat menilai kesedihan, kesepian atau keputus-asaan orang
hanya dari ekspresi muka/fisikal.
Kau perlu mengenalnya lebih dalam lagi,
menghargai mereka
DARI JINGGO
tentu sahaja
menjadi orang yang tidak dipedulikan
bermula dari
KITA YANG TIDAK MEMPERDULIKAN
proses kehidupan semasa
kadang2 kita abaikan

19 ulasan:

plumfield82 berkata...

Hidup biarlah selalu menghargai ..
Penghargaan tidak perlu dtg dgn sekepuk wang emas atau segunung intan berlian.. cukup dgn secangkir senyuman atau sepotong doa..yg ikhlas dr hati.. agar org itu tahu, dirinya masih dipeduli..

roha berkata...

Salam.

Love is caring. Take care and do your best to anyone u like or dislike. Remember.....Life is short.
Break the rules, forgive quickly, kiss slowly, love truly, laugh uncontrollably, and never regret anything that made you smile.
Nobody is perfect.

Wassalam.

Kunang-Kunang berkata...

Sedih bila orang tak pedulikan kita.

Tak payah pegi jauh kadang2 dengan pasangan kita dah cukup. Kita terasa bila kita bercakap dia main angguk2 jer sambil buat kerja dia, sedangkan sebenarnya kita tahu dia tidak dengar pun apa kita kata.

Kita amat memerlukan seseorang yang care terhadap kita, sudi mendengar cerita kita, apa lagi masaalah kita.

- jinggo - berkata...

plum
kerana kita mahluk sosial - keinginan untuk menjadi semua orang lain penting adalah satu kemenangan - dan seterusnya percayalah kita akan menerima apa yg kita beri........

- jinggo - berkata...

roha
saya percaya : kita menerima semula apa yg kita berikan....
percayalah dunia ni adil.

- jinggo - berkata...

kak hanim
kadang2 ada ilmu yang kita abaikan dalam sistem pendidikan semasa kita - softskill - kemahiran menjadikan orang lain penting.

plumfield82 berkata...

Betul! sy stuju..
what u give, u get back.. that is the rules of universe..! :)

Selagi bernama manusia, selagi itu kita memerlukan org lain utk kelansungan hidup di dunia ni.. even dah mati nanti, kita masih memerlukan org lain utk mendoakan kta.. mmg malang apabila menjadi manusia yg x dipedulikan.. lebih malang lg, bila kita sndiri x tahu menghargai diri kita sndiri..

ONE ZABA berkata...

hukum manusia...

apabila tiada kepentingan maka orang akan tidak dipedulikan.

~Insan Biasa~ berkata...

salam wak...
timbal balik ,kita dapat apa yang kita beri..
sedang merasakannya...huuuhuhu

makdara terdiva berkata...

dah biasa menjadi org yg selalu diterlupakan dan diabaikan..

tapi x perlu sampai nak bunuh diri..

paiwuban berkata...

mungkin tulisan jinggo kali ini saya dapat kaitkan dengan apa yang jinggo selalu katakan dulu...
"setiap pertemuan pasti ada perpisahan,setiap yang hidup pasti akan mati,jadi manfaatkan keduanya"
huhu...sedeynya ari ni.....

maiyah berkata...

mmg perit, dah rasa camni tp sy ni jenis 'ada aku kesah' utk pujuk hati hehe

- jinggo - berkata...

maka begitulah cgu one
kita menerima apa yg kita zahirkan....

- jinggo - berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
- jinggo - berkata...

wak anis
saya pun sedang merasakan..
pedihnya..
aduhai...anak2 macam dah peduli

- jinggo - berkata...

makdara
kalau dah biasa...
rasanya untuk ok
harap2 untuk pertemuan akan dtg tak lagi disepikan kut

- jinggo - berkata...

pai
yang mau saya kongsikan
hidup ini bertimpal balik..
jadi untuk itu...
kita sama2 berhati2 kerana esok kita akan dapat apa yg persembahkan hari ini

- jinggo - berkata...

puan maiyah...
rasanya puan tidak disiakan disini.....

Ruby berkata...

Salam cgu...

Tidak dipedulikan... satu situasi yang cukup perit untuk dilalui...
tapi keadaan itu juga yang memberikan kita kekuatan utk lebih berusaha... bangun dan berdiri semula..

Eco Kid Adventure on Facebook