Selasa, 31 Mac 2009

berdamailah

pergaduhan , pertengkaran dan konflik antara pasangan kekasih ataupun suami isteri meninggalkan kesan buruk pada hati dan perasaan kedua2 belah pihak.
lazimnya orang bertengkar akan terdorong mengucapkan kata-kata yang amat menyakitkan hati pasangannya.
disebabkan perasaan sakit hati itu terdorongnya kecenderungan untuk menhukum satu sama lain kerana hendak memuaskan hati masing2.
Menurut pakar2 psikologi lelaki dan perempuan
mempunyai cara2 sendiri apabila menghukum pasadangan.
lelaki cenderung ' menarik diri , dimana mereka tidak mahu lagi bercakap2.
perempuan pula cenderung merajuk , menekan , menarik muka masam , menyindir , tidak mahu senyum...
NAMUN HUKUMAN TIDAK AKAN MENYELESAIKAN SEBARANG MASALAH
HUKUMAN JUGA TIDAK MENOLONG PROSES BERDAMAI.
MALAH HUKUMAN AKAN MEMPERCEPATKAN PROSES KEROSAKAN.
kalau ada niat untuk berdamai - hentikan HUKUMAN.
untuk berdamai.
apabila pasangan anda mahu berdamai - jangan pura2 tidak sudi. tindakan ini akan memberi risiko yang mana pasangan anda akan melupakan terus keinginan untuk berdamai.
apabila anda mahu berdamai - berhenti tabiat suka mencari
salah pasangan anda.
apabila mahu berdamai - hentikan menggunakan bahasa negetif.
( tukar bahasa negetif kepada positif - bahasa pengiktirafan , penghargaan , pujian dan sanjuangan )
Sudah berdamai
jangan bercakap melainkan tentang hari ini dan hari esok. jangan diukit perkara2 yang menyebabkan konflik.
ADA KAJIAN MENYATAKAN
ANTARA PERKARA YANG BANYAK DISEBUT OLEH LELAKI TERHADAP BEKAS ISTERI MEREKA IALAH BAHAWA ISTERI MEREKA TIDAK TERSENYUM LAGI
jadi senyumlah - walaupun susah
UNTUK ITU
jadi orang pertama yang memulakan langkah untuk berdamai.

18 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

Damai hilang.
Langkah terhenti.
Senyuman tawar.
Percaya melayang.
Sukarnya hakikat kehidupan.
Masa dan waktu akan menentukan.
Di akarnya...hati yang membuat pilihan.

Marzalina berkata...

hmm..kalau majuk mmg lah susah nak senyum..hehe..tapi kalau dipujuk gerenti nanti senyum sampai ke telinga hikksss

LotsOfLove-Pearls berkata...

Damai?
Dulu LOL pena cuba berdamai ngn sorang kwn yang menjauhi LOL akibat salah sangka. Sejujurnya LOL xtahu menahu sebab musabab dia bertindak begitu..

terserempak LOL dia pegi jauh2 even LOL cuba dekati.
Agak rosak jugak ar hari2 LOL tapi bila dah penat LOL senyap.

Akhernya dia jelaskan hal sebenar dan LOL memang xtau aper..
Berdamai dan mcm biasa..
paling menyakitkan.. teda ungkapan 'maaf' atas kisah itu dari dia.
tapi perdamaian itu mungkin lebih baik..

**Ada hal, bincang.
**jgn terus hukum kerana luka dengan kata2 xkan sembuh..
**sahabat sejati, dlam 10 belum tentu ada seorang pun.

hehe..
juz for sharin..

- jinggo - berkata...

cgu anis

Mmmm - susah mahu ditafasirkan.
kalau hati sudah membuat tafsiran...
saya baru habis mengikuti satu majlis ilmu..
BAGAIMANA MENCARI BAHGIA....
nanti kita akan kongsikan....

- jinggo - berkata...

Intan

jadi orang yg pertama - memulakan kedamaian...
dan semuanya mesti dimulakan dengan senyumaan...

tersenyum.

- jinggo - berkata...

LoL

kita boleh memaafkan
kita tidak boleh melupakan...

itu cerita biasa yg kita dengar.keduanya lahirnya dari hati kita...
hati seterusnya - emosi dan tindakan.
untuk itu - mari kita bersangkabaik dengan semua keadaan........

my name is Ain berkata...

tp kalau asyik kita je yg kena mengalah, bosann jugak..
die je yang nak menang..
haha

- jinggo - berkata...

ain..

untuk jadi orang hebat..
kena rendahkan diri...
samada kita melupakan.
atau memaafkan....
semuanya bersoalan qalbu...

memang sukar menjadi orang yg pertama untuk memulakan : kerana ini persoalan qalbu ( hati )

LotsOfLove-Pearls berkata...

itulah yang sebaik-baiknya..
bersangka baik dan mengurangkan dendam..

- jinggo - berkata...

itulah yang sebaik-baiknya..
bersangka baik dan mengurangkan dendam..

LOl

semuga kita dipermudahkan dalam semua urusan kehidupan.......

arryani berkata...

Dari tadi saya nak tuliskan, tetapi terbantut juga..

Dari tadi memasuki ruangan ini, tapi terhenti juga.

Dari tadi mahu memulakan bicara, tapi takut ada hati yang terluka.

Dan KINI saya cuma mampu untuk melihat rakan2 lain berkata-kata..

p/s Pantun 4 kerat yang asal boleh aje....

- jinggo - berkata...

puan aryani

tulis apa yg difikirkan sesuai untuk dikongsikan...
sebab hari mungkin bukan hari kita
besok mungkin menjadi sebahagian dari cerita kita......

saya akan kongsikan cerita mencari bahgia....

ujie berkata...

salam jinggo..

cari lah damai yang telah hilang...jadikan kedamaian tu satu keindahan.yg berlalu biarkan berlalu..pandang ke depan n capailah kebahagiaan..semuanya bermula dr *hati yang bersih...

senyum selalu..

addyaholix berkata...

saya seorang pemaaf.
tapi saya juga seorang pendendam.
penat saya cuba ubah, tapi hasilnya masih tetap sama.
pendapat tuan?

- jinggo - berkata...

terima kasih uji

semuga cerita pada N3 ini memberi kedamaian yg mungkin hilang.....

- jinggo - berkata...

addy.

tentunya hari ini mesti lebih baik dari semalam....
sesuatu yg amat beruntung kalau kita tahu dimana tidak betulnya kita....
letakkan komitmen untuk berubah - sesama kita.

ASYIQ berkata...

Mengalah bukan bererti kalah....

Lakukan saja walaupun kekadang hati tak rela. Apa nak kata...kalau itu dah ditakdirkan utk kita.

Prinsip sy senang aje...buat apa asal bahagia. Jangan langgar syariat sudah le...

^_^ Macam pantun tak berkerat la pulak...

- jinggo - berkata...

Prinsip sy senang aje...buat apa asal bahagia. Jangan langgar syariat sudah le...

asyik..

kerana kita semua mencari bahgia dalam kehidupan - lakukan apa sahaja agar tidak menyanggahi hukum Allah.

Eco Kid Adventure on Facebook