Sabtu, 28 Mac 2009

hari ini adalah hari2



kita biasanya dengan
HARI GURU
HARI BAPA
HARI WANITA
HARI PEKERJA
dan HARI- HARI
tapi kita mungkin tidak biasa dengan
HARI BUMI
HARI ALAM SEKITAR
HARI HABITAT SEDUNIA
HARI AIR
HARI PERHUTANAN
HARI KITAR SEMULA
itu cerita hari2 yang kita tahu.
kenapa ada hari2 tersebut
untuk mencetuskan penghargaan kita.
DAN MALAM INI
seakan2 kami mahu menyiakan
DUNIA INI SEAKAN MAHU MENYATAKAN - YANG KITA TELAH TERLALU LAMA MEMPERSIA2KAN KHDMAT BUMI SELAMA INI.
kita membiarkan
sungai mengalir umpama longkang2 besar
langit yang biru kita hitamkan
hutan yang hijau kita ungukan...
Persoalan kita
Kenapa HARI - HARI itu tidak menjadikan kita lebih tahu dan sedar.
kenapa HARI - HARI ini tidak menjadikan kita lebih
berkeinginan untuk tahu dan tahu...
SEMUGA SEMPENA HARI2 TERSEBUT
kita lebih tahu.
kita tidak mewarisi bumi ini dari nenek moyang kita
kita hanya meminjam dari anak cucu kita
DUNIA YANG BAGAIMANA YANG MAHU KITA PULANGKAN.

13 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

semua yang kita ada pinjaman kan..satu waktu kena pulangkan juga. Menung jap...dok ingat balik camne kita jaga dan guna benda yang bukan milik kita....

DIMENSIKINI berkata...

apabila kita meminjam, pandai2lah kita menjaga dan memulangkannya....

arryani berkata...

Agaknya, apa yg nak kita wariskan pada cucu2 kita kelak?


p/s saya menunggu hari tanpa bunyi ekzos motor n kereta sedunia...ada ke? Dah bingit kat sini...heheh. Cuba tlg cadangkan kat peringkat atasan sana....heh

sonata anak kancil berkata...

hari semalam, hari ini, hari esok & seterusnya hari2 mendatang - adalah hari2 yang sedar tak sedar adalah hari2 yang kita kena ingat , renung & fikir untuk manfaatkannya...

ASYIQ berkata...

Salam Jinggo...
Tepat 8.30 mlm, anak2 kelam kabut tutup lampu. Tapi bila dia orang tengok jiran sebelah yang buat donno je....nampak frust betul dia orang.

Yang kecik sibuk bertanya....kenapa dan mengapa jiran tak tutup lampu.

Yang sulung pula mencadangkan mereka tu pindah aje ke planet Marikh...

Saya pulak hanya mampu senyum! Ahaks... (agaknya dia orang tak tahu tentang Earth Hour...apa idaknya asyik tengok tv channel 201 -203 aje)

arryani berkata...

Asyik...

Pengalaman saya sama ngan anda..

Anak2 sibuk tanya kenapa jiran tak buat macam kita..hmmmm.

CUMA....anak saya tak le tersebut, yg jiran tu patut di hantar ke planet lain.heheh

jane berkata...

salam cikgu,

anak2 sibuk kira jam nak tutup lampu. bila dah gelap, masing2 tertanya2 bila nak cukup sejam bergelap. yang opah pulak, x tahu menahu....malas nak gaduh ngan cucu, dia pi tidur.............!!

- jinggo - berkata...

cgu anis

kita diamanahkan
betul tak...
sebab apa yg ada disini hanya ujian pada kita...
hati2....
kerana kita akan dihakimi

- jinggo - berkata...

demensi baru

selamat dtg ke blog jinggo
dan sebagaimana adat orang meminjam....
pandai2 jaga.

- jinggo - berkata...

aryani

kita akan mewarisi bumi dan persekitaran yang amat2 comot.....

anak cucu kita tidak pernah tahu lagi - betapa nikmatnya mandi sungai...
anak cucu kita akan datang tidak mungkin akan tahu yang langit berwarna biru....dan seterusnya....

- jinggo - berkata...

sonata

semuga akan muncul lebih ramai karam singh walia - untuk sama2 memberi peringatan

- jinggo - berkata...

cgu asyiq

UM - lubuk segala ilmuan - saya anggarkan akan ADA 1000 orang.......sedih
tak sampai 100.
kemana pergi semua orang bijak pandai kita......

itu di UM apatah lagi di kg kita.....

- jinggo - berkata...

he.cgu jane

semua kita seakan mahu menyambut sahutan dunia
sahutan kita tidak disambut...
akhirnya.
janji Allah kita tunggu.

Eco Kid Adventure on Facebook