Selasa, 3 Mac 2009

mari salahkan diri sendiri

Apakah musuh utama pohon?
Ketika manusia mulai pandai melebur biji besi menjadi batang besi, lalu menempa dan membentuk lempengan, kemudian mengasahnya menjadi sebilah mata kapak yang tajam; ketika itulah pohon-pohon di dunia mulai khawatir akan nasib mereka.
Pohon-pohon melihat semakin hari semakin banyak kerosakan yang dilakukan oleh manusia dengan kapak-kapaknya.
Apa jadinya bila dunia tanpa hutan yang lebat? Apa jadinya bila dunia tanpa pohon. Namun pohon tak mampu berbuat banyak. Pohon hanya boleh menitikkan airmata dan geram saat memandang satu-per-satu pohon lain bertumbangan akibat dikapak.
Kerosakan pohon sudah sedemikian dashyatnya.Kini hanya tertinggal sebatang pohon di hutan itu yang merintih,
“Oh,mengapa manusia menciptakan kapak yang digunakan untuk menebangi pohon-pohon?
Sungguh kejam kapak itu.
”Rintihan itu terdengar oleh seorang penebang yang menjawabnya sambiltertawa-tawa, “Ha..ha..ha.. wahai pohon lihatlah, sebilah mata kapak ini takkan boleh melukaimu begitu parah bila tak dilengkapi dengan pegangan yang terbuat dari kayu yang kuat.
Sedarkah kau bahwa kayu itu berasal dari pohon- yaitu dirimu sendiri!”
APAKAH MORAL CERITA INI
kita sering menyalahkan itu dan ini - satu jari ke orang lain bermakna yg lain menhala kepada diri sendiri. Musuh utama kita adalah diri sendiri.

10 ulasan:

Tirana berkata...

Ok..salahkan diri sendiri dahulu sebelum menyalahkan orang lain...sebab kesalahan diri sendiri, kita ada daya untuk membetulkannya tapi kesalahan orang lain di luar kemampuan kita. Kita sekadar boleh menegur tapi untuk membetulkan silap itu terpulang pada individu tersebut. Muhasabah diri selalu..cari kesilapan dan betulkan...Andainya semua orang bersikap begitu, tentu aman sikit rasanya...

Mak Su berkata...

huhuhu, paling penting kena berbaik ngan diri sendiri kan.

- jinggo - berkata...

puan

tadi saya terima satu SMS berdasarkan no kat blog saya - sinis - tajuknya macam tu........sebelum nak tegur orang tgk diri sendiri dulu - tentu orang yg kenal saya...

tersentak juga
sebab orang itu tak tahu bertahun saya menegur diri sendiri.
bertahun saya mencari salah diri sendiri....

dan hari ini : proses penambahbaikan tidak seharusnya saya kongsikan sendiri sebab saya tahu kita semua ada kapasiti untuk naik keatas....

dan untuk hari2 seterusnya : kerja menegur dan ditegur adalah keperluan untuk kita....

- jinggo - berkata...

mak su

dah tentu kita kena bersikap adil pada diri sendiri...

kita kena bersikap adil dengan diri sendiri - bermula dengan baik dengan diri sendiri.

catz_mafia berkata...

Jinggo,
Atas sebab menegur dan memberi pendapat inilah yang membuatkan saya sangat fobia dengan manusia lain.

- jinggo - berkata...

cgu..

kita diberi NIKMAT ilmu - dan NIKMAT ini tentunya akan dipersoalkan - kalau sekadar....

lantak kaulah..janji cukup bulan aku dapat gaji.....

harap kita diberi ketabahan untuk berhadpan dengan cerita2 yg begitu.

sakurasa 2 berkata...

Cikgu Jinggo,

Musuh kita adalah diri sendiri...

kita bukanlah insan sempurna... kita hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan.... moga Allah kan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan kita.....

Kata mutira,
Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh.....

Cikgu walaupun umpama pohon rendang tidak berbuah he he he

Brahimnyior berkata...

Bro Jinggo,

Kalau semua orang menyalahkan diri sendiri, itu adalah fantasi. Mana mungkin ada orang nak mengaku kelemahan dirinya.

Manusia ni semuanya ada egonya, terutama ahli politik.

Teman menyampah dah dengan keadaan tak menentu di Perak, negeri teman, negeri asey Bro Jinggo gak..

Mike nak salahkan diri sendiri pasey apa yang berlaku di Perak? Tak mungkin, sebab sebagai rakyat, kita dah buat yang terbaik kita fikir dan kita mampu...

Ape keheynyer la ni?

- jinggo - berkata...

Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh.....
...........................
sakura.

saya nak jadi pohon bukan sekadar berteduh - tapi boeh dibuat persidanan ADUN kalau terdesak

- jinggo - berkata...

yop brahim

sedih.sedih.sedih
maleh kena bercerita tajuk yg macam tak sudah...

dalam bab perak - bukan salah kita.......

Eco Kid Adventure on Facebook