Sabtu, 21 Mac 2009

cina dulu cina hari ini




Orang cina dulu dan Orang cina sekarang
kita memang selalu ada gambaran sendiri bila mempersoalkanan tentang Bangsa Cina yang kita tahu mendominasi banyak hal.
itu fakta yang seakan2 sudah diatur dan dicaturkan
dan kita terus terusan melihat itulah Bangsa Cina.
Kita ada Tafsiran
hari ini - berdasarkan pengalaman - saya menulis
INILAH BANGSA MALAYSIA
cina yg yang tidak mengikiskan sedikit pun keperluan untuk tahu bercakap.menulis dan membaca dalam Bahasa Cina
tetapi cina yang TAHU tentang orang Melayu dan Malaysia.
Keupayaan untuk menguasai Bahasa Malaysia disamping keupayaan untuk tahu meletakkan diri yang betul ditempat yang betul.

Bersama kalian - remaja Cina
UNTUK MELIHAT KEPIMPINAN HARI ESOK
LIHAT REMAJA HARI INI.
bersama SKJK Chong Wah
mempersoalkan -bagaimana untuk menjadi seorang Peminpin yang baik.
Kita rungkai satu persatu.
Dari persoalan imej.karektor seterusnya kemahiran yg perluan dikuasai
TERIMA KASIH ARON.BENJAMIN KERANA KALIAN MEMPASTIKAN SEMUA....
DILUAR JANGKAAN SAYA.
itu cina hari ini.
seterusnya lihat

24 ulasan:

sakurasa 2 berkata...

Cikgu Jinggo

"UNTUK MELIHAT KEPIMPINAN HARI ESOK
LIHAT REMAJA HARI INI...."

Jangan diikut perangai lampu
menerangi orang lain
tetapi dirinya sendiri terbakar.
Sebaliknya contohilah
perangai bulan.....
setiap kali bertentangan dengan matahari bulan akan mendapat cahaya

Tera berkata...

jauh bezanya bangsa kita dengan mereka... mereka berusaha untuk maju mnakala bangsa kita puas ketuk baru nk bergerak, mungkin dh lama duduk dlm zon selesa.

SRISUFI berkata...

Salam cikgu,

Jika dibandingkan bangsa Cina- bangsa Melayu memang ada perbezaan terutamanya cara mendisiplinkan anak2

1.Dari segi pengurusan wang dan simpanan. (diajar berniaga da memonopoli perniagaan)

2.Dari segi penekanan terhadap pentingnya berdaya saing.

3.Dan paling jelas beza masa di sekolah dahulu, bangsa Cina ini mengamalkan meminum air masak yang banyak. Tidak kisah walau membawa sebotol besar air ke sana sini.

Saya membesar dlm 2 budaya. Sebelah emak- Melayu. Sebelah ayah- Cina. Memang ada perbezaannya dari segi cara disiplin seorang ayah berbangsa Cina dan emak berbangsa Melayu.
Cina- tegas dan sedikit kedekut.
Melayu- manja dan pemurah.

Ini sedikit yang saya rasai sepanjang umur ini.

- jinggo - berkata...

sakura

saya hari ini - hanya nak jadi lilin.tak perlu orang lain tahu cahaya yg saya nak kongsikan....cukup orang yg menharapkan cahaya itu tahu...

saya adalah lilin....

- jinggo - berkata...

jauh bezanya bangsa kita dengan mereka... mereka berusaha untuk maju mnakala bangsa kita puas ketuk baru nk bergerak, mungkin dh lama duduk dlm zon selesa.

cgu tera.

itu hakikat
yang kita kena terima.....
pengalaman saya kadang2.......
ADA BAIK BAGI CINA JADI KETUA SESEKALI....
pengawas sekolah Melayu - macam biasa sibuk dengan ' politik '
pengawas sekolah cina - sibuk dengan agenda untuk kecapaian matlamat....dan sentiasa berfikir untuk memperkemaskan.....

ini sekadar pandangan dari sudut pendidikan......

- jinggo - berkata...

Cina- tegas dan sedikit kedekut.
Melayu- manja dan pemurah.

sri

saya dah lama nak kongsikan.
bukan saya pro cina
tapi macam kata cgu tera.
bangsa kita terlalu sibuk dengan ' politik ' persekitaran.
duduk dalam zon selesa
berpuak

saya berpengalaman melihat kepimpinan sekolah yg dipimpin oleh pelajar cina - rentaknya berbeza....
komitmennya berbeza.

ini sekadar pandangan.
kita ambil dari sudut positif.

sakurasa 2 berkata...

Cikgu Jinggo

Be your best!
Jadilah lilin utk org yg memerlukan
Jadilah lilin di tengah kegelapan. Jadilah lilin yang mencerahkan. Biarlah angin dan badai behembus, asal kita mampu terus menyala....

Salam dari sakura.

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo.

Saya cukup tertarik dengan komen sakura. Berbakti dengan tidak mengorbankan kepentingan diri sendiri adalah manusia yang rasional.

Betul saudara jinggo.

Cina, Melayu dan India hari ini adalah Bangsa Malaysia yang akan memimpin negara ini ke matlamat masa depan yang lebih gemilang. Hari ini adalah ketentuan hari esok.

arryani berkata...

Yang saya nmpk,

1.Anak cina jarang menitik beratkan soal aktiviti di dalam dan luar sekolah. Sebab apa??Kerja rumah yg berlambak2 dah cukup memenuhi aktiviti harian mereka.

2.Anak cina sangat berhati2 dgn soal pemakanan mereka. Jarang jumpa anak2 cina yg sukakan jajan mcm kita.

3.Anak cina pergi sekolah pukul 6 pg dan pulang ke rumah pukul 4 ptg. (saya sndiri ada jiran sebegini).

4. Anak cina juga sedikit kedekut jika kita menanyakan soal ilmu pada mereka. (segelintirlah...mereka tak suka berkongsi)

Hanya segelintir sempat saya nyatakan di sini...sebenarnya banyak..

- jinggo - berkata...

sakura

jadi lilin ni ada sedit masalah.
kalau angin tiup macamana....

kita fikirkan bersama.

- jinggo - berkata...

tuan mount

hari esok ditentukan hari ini...
tapi macamana MELAYU hari ini
macamana CINA hari ini...

pastinya
kita jenuh dan puas untuk sesama ingatkan : Melayu pastikan akan hilang didunia...
kalau apa yg dizahirkan pada hari ini

- jinggo - berkata...

Puan Aryani

semua pandangan puan menarik untuk kita lebarkan...
bukan untuk membuka pekung bangsa sendiri...
sesekali inilah caranya.

mungkin ada ruang kita kongsikan pada bentuk N3...

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Ungkapan Hang Tuah itu betul. "Melayu tidak akan hilang di dunia" tetapi kelau keadaan hari in berterusan yang pasti "Melayu akan hilang kuasa di Tanah Melayu"

LotsOfLove-Pearls berkata...

saya ada kwn chinese..
baik dan tak kedekut..
hensem..
huhu..

manje berkata...

salam

kite suke 'ayat' jinggo... bgsa kite duduk dalam zon selesa dan
berpuak... beza sgt dgn cina ni...

arryani berkata...

Dulu masa sekolah, ramai kawan bangsa cina. Mmg berbeza sangat. Mereka jarang berpuak2. Kalau time study, jgnlah cari pasal nak memekak. Pasti kena tengking dengan dorang nih semua walaupun kita nih best friend dia..

Lepas tu, dorang tak berapa kisah tentang penampilan sangat. Yang penting otak kena genius.

Duit banyak, tapi tak kisah pun kalau pakai kasut koyak sana sini. Beg sekolah pun asal boleh jek.

Yang penting ilmu yg nak di bawa balik pada hari tu.....

Lepas tu, kalau cikgu salah, dorang berani tegur...Tak macam separuh dari kita yg terima bulat2 apa yg diajar .

(sekadar pandangan peribadi atas pengalaman. Jangan ada yg terasa hati. Harap maaf)

- jinggo - berkata...

tuan mount

kita harap Melayu tak hilang
tapi dengan apa yg berlaku hari...
kita membuka ruang...
untuk mencipta sejarah baru.

satu ketika Tanah Melayu ada orang Melayu....

- jinggo - berkata...

lotOf love

biasanya cina begitu
komited saya kita seharusnya ambil iktibar....
kalau tak.
Melayu akan hilang di dunia...

- jinggo - berkata...

manja

realitinya apa lagi yg mahu kita gambarkan...
dalam skop kepimpinan sekolah - sudah cukup.
budak melayu sudah berpuak....

remaja hari ini adalah cerminan hari esok....

- jinggo - berkata...

puan aryani

setuju
setuju dan...
setuju

kita belajar dari kejayaan orang lain....
kenapa tidak.

ixora berkata...

ape kata kalau menjadi pelita minyak tanah..? mseh lagi menerangi hidup yg lain and at the same time, diri sendiri kukuh, tidak goyah walau ditiup angin...

ari berkata...

org cina memang kedekut ilmu dan duit...
mereka kedekut bukan kerana lokek...
mereka kedekut kerana susahnya mau dapat duit dan ilmu....kena usaha keras 100 kali ganda dari orang melayu...
Mana ble kasi suap aja itu olang melayu...biar dia susah sikit ma...
:-) ini pendapat sendiri berdasarkan pengalaman sendiri...
bukan atas dasar dengkision dan prejudissioan....(fuh! rosak sahaba)

- jinggo - berkata...

ixora

pelita minyak tanah...
sekarang minyak tanah susah nak dapat....
he....
tapi leceh pelita minyak tanah ni......

- jinggo - berkata...

cgu ari

kita belajar dari pengalaman diri sendiri dan orang lain.
pastinya.
esok persidangan Parti Orang Melayu....
semuga Melayu tak hilang didunia.

Eco Kid Adventure on Facebook