Selasa, 9 Disember 2008

Kenapa tak ada yang gagap......

Cerita ini di petik dari Buku ini...

Berapa tahun lalu seorang saintis berkerja dengan dua puak Indian Amerika menyedari bahawa tidak seorang pun Indian asli ini yg gagap. Sebagai seorang saintis , dia hairan jika ini kebetulan atau jika itu sifat puak indian. Minat ingin tahunya membawa dia mengkaji puak indian tersebut. Dia tidak menemui seorang indian pun yang gagap. Hasil kajian mendapati : tiada perkataan gagap dalam bahasa mereka. Jika tiada perkataan gagap , ia mustahil bagi seorang indian gagap.
Kita tahu bahawa perkartaan melukis gambaran dalam minda dan minda yang akan memikirkan gambaran itu. Jika tiada perkataan bagi gagap , minda tidak boleh memperlihatkan atau melukis gambar seorang yg gagap : Hasilnya : tiada gagap.

Pandangan Jinggo : Banyak sangat perkataan yang memberi gambaran dalam minda. Dan hasilnya semua perkataan itu akan membentuk gambaran seterusnya membentuk kepercayan. Kepercayaan seterusnya akan membentuk budaya seterusnya tabiat seterusnya sikap seterusnya takdir.....
Teringat : Orang dulu : marahkan anak mesti kiasnya memberikan gambaran yg positif...bertuah punya anak......oklah panjatlah pokok tu lagi.....itu cerita orang dulu dulu.Banyak kiasan......

14 ulasan:

erisya nor berkata...

hmmm..sama seperti latah...hanya org melayu dan eskimo yang melatah (tak silap erisya)...

- jinggo - berkata...

betul erisya - saya baru bincang dengan seorang rakan ( pesyarah ) : katanya masih sama.hanya orang melayu dan erkomo sahaja yg melatah.sebab tu katanya tidak ada dlm kamus org putih perkataan latah dan amuk..sebab ada kajian untuk membukti kejadian latah ni dulu....

Tapi moralnya - terlalu banyak perkataan negetif yg melingkari kita....

Tirana berkata...

Mungkin kita kena tapis perkataan-perkataan yang bakal kita keluarkan di hadapan anak-anak especially yang bersifat negatif..tapi boleh kah kita berbuat demikian kerana kita sudah pun sebati dengan sebahagian daripada perkataan-perkataan tersebut.

- jinggo - berkata...

Puan Tirana : boleh ke perkataan tu di tapis.rasanya yang praktikalnya langusng tak payah ajar bahasa tu.....biar dia tak tahu langsung ada bahasa macam tu dan tentunya tak ada gambaran.....( tapi macamana kalau kawan2 yg ajar ).....teringat ceramah Dr Ridzuan Teh.Kita kena ada filter diri..untuk menapis....

Mak Su berkata...

ntah-ntah latah pun tak dak dalam kamus mereka.... ? ahaks

- jinggo - berkata...

mak su : sebenarnya dalam bahasa org putih tak ada perkataan : latah dan amuk.....tapi dalam bahasa Jawa ada....he....he.....

Mak Su berkata...

amvoi....macam perli guwe jer...guwe kan ada keturunan jawor sikit...sikit jer, ahaks

eh, camner nak emel kat ekau, ek?

- jinggo - berkata...

saya ngadap PC hari ini sehari - mak su mesti e-mail saya : jinggoberr@yahoo.com.

Mak Su berkata...

ok, ok, hik hik, send-ded dah

Mak Su berkata...

jinggo nak kena lepuk, eja nama saya tak betul... :(

mountdweller berkata...

Sdr. jinggo,

Semua perkataan yang bermasud nagetif tidak patut kanak tahu sebab akan dibudayakan. Contoh perkataan "takut", "hantu", "bangang", "padan muka", "sial", "mampus" dan sumpah seranah.

Anak-anak saya tidak tahu/kenal perkataan "takut", "hantu", "padan muka" dan banyak perkataan yang tiada di dalam kamusnya sehinggalah dia bersekolah dan bergaul. Itu pun mereka tidak bawa ke rumah.

arryani berkata...

Jinggo, saya pernah jumpa pakar perubatan dan menanyakan masaalah gagap ni.....Tapi, dia sekadar senyum, tanpa memberi sebarang jawapan.

Sehingga kini saya masih mencari punca kenapa anak saya yg sulung gagap.

Masaalahnya bila kat rumah tak lah gagap sangat, tapi selepas pulang dari sekolah lebih teruk. Dia pernah memberitahu diejek kawan2. Tu ke punca nya? Tapi pak cik dia adalah sorang 2 yg gagap jgak. heheheh.

- jinggo - berkata...

tuan mount : tahniah kerana berjaya menghilangkan perkataan tu - selama ni saya sendiri pun tak tahu kepentingan isu ini sehingga terjumpa cerita tu. Kita selalu beranggapan isu bahasa ni remeh temeh barangkali.......

Tapi itulah persoalan kita. Sejauh mana kemampuan kita untuk mengawal anak dan kawan2.....apa yg tuan berjaya lakukan adalah dikirakan amat2 membanggakan.....

- jinggo - berkata...

Puan Aryani - selepas berkongsi dengan saya cerita gagap ni mungkin ada tindakan lain yg kita boleh ambil....sebab kita yg membenarkan perkataan itu membiak subur dalam minda budak2 tu....

Eco Kid Adventure on Facebook