Sabtu, 13 Disember 2008

Kita fikirkan bersama......


Saya selalu ingat kata-kata peransang semangat dari Uzumaki Naruto, katanya :
“I'm Not Good At Giving Up”
Maksudnya, “saya memang lemah bila sampai masa nak mengalah. Masalahnya, saya tak pandai nak mengalah!”

20 ulasan:

Tirana berkata...

Ada dua tiga orang dalam hidup saya yang selalu kata pada saya "Go on..you can do it..you have the talent!" Tapi kata-kata semangat mereka tidak meninggalkan bekas bila saya masih teragak-agak dengan kebolehan sendiri, selalu tertanya-tanya pada diri sendiri.."betulkah aku ada bakat..bolehkah aku buat" Di hujung semua itu..saya berkata.."I knew myself better than anyone else" hehehe... Masih ada sikit-sikit sikap negative dalam diri ini but better than before...

Miss Jaz berkata...

mana n3 ttg wanita?u dah padam yer? bagi diri jue plak,jue memang tak kenal erti putus asa dlm semua hal kecuali dalam bidang pasang memasang peralatan..tu memang boleh membuatkan jue lemah...yg lain insyaAllah,kalau jue kata jue nak,pasti jue akan dapatkan..tapi semuanya bergantung kepada kemampuan juga..k,u jaga diri leklok..tak sihat?kecian..kalau ada bibik kan senang..merangkap..???he.he..

TWS berkata...

Salam Sdr Jinggo,
Saya ingin tambah kata-kata perangsang tu..." Only those who risk to go far can possibly find how far one can go!" - T.S. Elliot

"Hanya mereka yang mengambil risiko untuk pergi jauh akan mengetahui keupayaan sejauh mana beliau boleh pergi( mengejar cita-cita lah tu!) "...

P.t.o. Bila nak bawa anak ke ctr TWS? Makin hari jadual makin penuh dengan student.

xiiinam751 berkata...

Antara mengalah dengan dikalahkan...

Yang mana lebih kalah?

arryani berkata...

Saya kerap jugaklah mengalah. Tapi, tgk situasi gak lah. Tak kan nak mengalah tak tentu pasal.

Tapi, bila time saya tak nak mengalah, saya akan teruskan apa yg saya nak buat. Dan selalunya org-ora yg rapat ngan saya akan tau, itulah situasi dimana saya akan menunjukkan pendirian saya...

addyaholix berkata...

saya sering mengalah.
tapi saya sentiasa berharap "ada" naruto dalam diri saya..

- jinggo - berkata...

Puan Tirana : saya membaca konsep PMA semalam.Memang saya ni macam2 teori yg mampu saya kongsikan dengan orang lain.Tapi dalam masa yang sama : kita ada kita....untuk itu kena kuatkan diri.ingatkan diri sendiri.....kena bercakap dengan diri sekerap mungkin.aku hebat !!!

- jinggo - berkata...

cgu jue : pasal wanita tu hari lain kut....ni nak naikkan diri semampu mungkin.saya dah macam bersedia untuk 2009.jadi apa yg remeh temeh akan saya sembunyikan sebaiknya.....

pasal bibik : tunggulah.....

- jinggo - berkata...

TWS - saya senang dan suka dengan apa yg dikomen...sebab tidak ramai yg bersedia untuk berhadapan dengan risiko bila bercakap tentang perubahan diri.....

Insyallah. kita akan berjumpa nanti.

- jinggo - berkata...

cgu - Antara Mengalah dengan diKalah...mana yg lebih kalah.....orang yg mengalah belum mencuba.dan orang yg dikalah setelah mencuba....betul ke.....

- jinggo - berkata...

pUAN Aryani : Tapi, bila time saya tak nak mengalah, saya akan teruskan apa yg saya nak buat....saya suka ayat tu.

Sebab bila sebut soal kalah - menang dihujungkan ada pertandingan.dalam pertandingan mesti matlamat - persedian - tindakan......

Yang pastinya : kita tidak menhalalkan semua cara kan....

- jinggo - berkata...

saudara addy : semuga semangat ingin terus kedepan tidak padam....sebab dijanjikan yg hari ini mesti lebih baik dari semalam....

arryani berkata...

Jinggo, betul tu. Bila saya tak nak mengalah mesti ada sebabnya.

Saya jarang memberontak, tapi saya akan teruskan pendirian saya tanpa memikirkan orang lain demi menjaga hati dan perasaan saya sendiri yg kerap mengalah dulu.

- jinggo - berkata...

Saya jarang memberontak, tapi saya akan teruskan pendirian saya tanpa memikirkan orang lain demi menjaga hati dan perasaan saya sendiri yg kerap mengalah dulu.

Sekali lagi saya memetik kata2 puan : soal kalah dan menang adalah subjektif.Ada orang yg tidak boleh kalah.Ada yg bersedia untuk kalah.dan ada org yg sentiasa kalah....

Pada saya mudah : Kita jadi ASERTIF - madsudnya : ini pandangan saya tapi saya menhargai pandangan anda - mungkin dengan kata2 macam tu tidak ada yg kalah dan menang....he...kita sekadar berteori ok.....

sonata anak kancil berkata...

berharap semangat naruto terus'membara' dalam diri ini...

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo

Kejayaan tidak akan bersama dengan orang yang berputus asa.

noriza berkata...

Dalam menggapai kejayaan saya akur dengan apa yang you perkatakan.Kini, saya sedang berusaha ke arah itu.Namun, pada saya keyakinan bahawa kejayaan itu bermakna menang dengan cara mengalahkan orang lain adalah berbahaya. Keyakinan itu menyebabkan seseorang itu hiduo dengan gaya seorang pesaing dan menerima padaknya, Apabila hidup ini dianggap suatu persaingan dan untu berjaya seseorang itu mesti menang,akhirnya orang itu kerap terpukul dan mungkin 'mati'. Ramai menyangka seseorang itu boloh berjaya apabila dapat melakukan suatu yang lebih baik daripada orang-orang lain. Mereka mengukur kejayaan dengan membandingkan dirinya dengan orang lainiaitu dengan hasrat ingin mengalahkan orang-orang itu tetapi tidak mungkin dapat dilakukannya. Dalam kehidupan ini sentiasa terdapat orang-orang yang lebih baik. Inilah bahayanya apabila seseorang itu menjadikan orang lain sebagai ukuran kejayaannya.Doakan saya mencorak kehidupan yang cemerlang.

- jinggo - berkata...

cgu sonata : nanti jangan lupakan kongsikan dengan anak murid : semangat naruto....

- jinggo - berkata...

Tuan Mount : memang itu cabaran untuk semua orang : mustahil kejayaan berlaku kepadac orang2 yg berputus asa....

- jinggo - berkata...

Puan Noliza : Bila ada pemenang mesti ada pertandingan dan ada yg kalah.Dan tentunya ada persaingan untuk itu.....

Tidak salah untuk menang : dan tidak salah jua untuk kalah. Tapi persekitaran kita sering meletakkan orang yg kalah harus dikalahkan lagi.......

Cuba kita fikirkan macam ni. Kita semuanya adalah pemenang dalam pertandingan ini....

Eco Kid Adventure on Facebook