Khamis, 18 Disember 2008

cinta sejati


Sekumpulan saintis yang menkaji otak manusia mendapati ungkapan bahawa cinta sejati tidak luput ditelan masa adalah benar. Saintis Universiti dari New Jersey, yang menganalisa otak pasangan suami isteri yg hidup bersama lebih dua dekad , mendapati perasaan saling menyayangi masih wujud.
Kajian itu melibatkan 17 lelaki dan wanita mengaku cinta mereka masih membara.
Kajian dijalankan berdasarkan imbasan otak dan mendapati ia menyamangi imbasan yang dirakam daripada pasasangan yang jatuh cinta dalam tempuh 12 bulan.
Jika ada bertanya di seluruh dunia sama ada cinta romantis akan berkekalan , mereka mungkin akan menyatakan tidak. Namun kami berjaya membuktikan mereka silap : Dr Helen Fisher.
Kes Rita dan Zafuan : kalaulah saya ni mak ayah mereka. Kecewa sekejap - tapi akhirnya percaya yang cinta sejati masih ujud...
Kepada kita : Cuba kita duduk ditempat semua 'watak' yang terlibat.Rita.Zafuan.Mak.Ayah.Semua ada tafsiran sendiri.....

10 ulasan:

xiiinam751 berkata...

Cinta perlu dibajai...
Jangan seperti menanam pokok
kita biarkan tumbuh sendiri
lalu mengharap
akan meraih manis dan lazat buahnya


Bajai cinta hati kita dengan kasih, sayang dan penghormatan...

Tirana berkata...

Jinggo..

Saya percaya kepada ujudnya CINTA SEJATI kerana saya pernah mengalaminya..(pecah rahsia..hehehehe)

p/s Cerita angsa, nanti saya emailkan kepada Jinggo.

Khairi berkata...

cinta luar dunia.. :)

- jinggo - berkata...

he..cinta perlu dibajai...gitulah sepatutnya.tapi ini satu persoalan yg subjektif.sebab bajanya pun kena ambil kira kesesuaian pokok......ada juga yg semakin dibajai : mati pokok.sebab baja tak sesuai...mari kita sama2 fikirkan.

- jinggo - berkata...

puan tirana : saya pun pernah dan sedang mengalami - pakai baja salah.mati pokok.....dah memang tak sesuai agaknya pokok tu......

- jinggo - berkata...

khairi : cinta dunia ada fitrah cinta luar dunia ada kewajiban kita.....

mademoiselle ain berkata...

trend zaman sekarang, lelaki muda cr wanita dewasa, perempuan muda cr suami org..mcm dh biasa dgr semua ni...

- jinggo - berkata...

.....yg saya tahu ini satu fakta baru...kalau dulu umur adartu biasanya 25 sekarang sudah naik 30 - 35.lelaki pulak 25.30.35.sekarang 40 tahun.....baru bujang telajak...

kalau macam zafuan tu 21 tahun...kita nak masuk dalam group mana......

yang penting dihujungnya : sejauhmana jaminan kehidupan selepas kahwin.....

arryani berkata...

Saya suka ayat jaminan kehidupan selepas berkahwin. Adakalanya jaminan itu perlu dibayar dengan harga yang sangat perit utk dilunaskan......

- jinggo - berkata...

Puan Aryani....Adakalanya jaminan itu perlu dibayar dengan harga yang sangat perit utk dilunaskan......komen saya : maka untuk mendapat jaminan itulah sekarang macam2 ada.....cinta dari berbagai versi.

Dalam proses untuk melunasi itulah kadang2 yg tercungap.tercicir.dan ada yg tumpas - kerana itulah cinta.

Eco Kid Adventure on Facebook