Rabu, 24 Disember 2008

Hadiah Terbesar

Manusia , daripada semua mahluk , dari segi fizikalnya paling tidak lengkap dalam dunia ini. Manusia tidak boleh terbang seperti burung , tetapi boleh dibunuh oleh serangga yang sangat kecil , tidak boleh berlari lebih laju daripada seekor harimau bintang. , tidak boleh berenang seperti seekor buaya , tidak boleh memanjat pokok seperti seekor monyet , tidak mempunyai mata seperti helang , dan tidak pulaklah dia mempunyai kuku dan gigi seekor kucing liar. Dari segi fizikal , manusia tidak berdaya dan tidak berupaya mempertahankan diri.

Tetapi alam ini bertimbang rasa dan murah hati. Hadiah terbesar ala mini kepada manusia adalah kemampuan berfikir. Manusia boleh mewujudkan persekitaran sendiri , sedangkan haiwan menyesuaikan diri kepada persekitaran mereka.
Yang menyedihkan pula , sangat sedikit individu menggunakan hadiah yg terbesar itu –
kemampuan untuk berfikir – ketahab sepenuhnya.

Kata Jinggo : Kegagalan hadir dalam dua jenis , mereka yang melakukan tanpa memikirkannya dan mereka yang memikirkannya dan tidak pernah melakukannya. Menjalani kehidupan tanpa menggunakan kemampuan berfikir ibarat menembak tanpa membidik..


Renungkan : Kehidupan ini ibarat kaferia. Kita ambil dulang , pilih makanan kita dan bayar dihujungnya. Kita boleh mendapat apa – apa sahaja yang kita mahu asalkan kita sanggup membayar. Di dalam kafetaris , sekiranya kita menunggu seseorang menhidangkan kita , kita akan menunggu buat selamanya. Dan itu lah hidup kita. Kita membuat pilihan dan membayar harganya.
Akhirnya semua ditangan kita : Kita berhak memilih hidup bagaimana untuk seterusnya...

17 ulasan:

xiiinam751 berkata...

Betul tu cikgu...
Terlalu banyak yang Tuhan anugerahkan buat kita...tapi kita jarang menyedari.
Sebaliknya, dengan hanya satu musibah kecil Dia ujikan kepada kita, kita sudah merungut-rungut...

Peringatan buat saya!!!
Semoga kita jadi hamba-Nya yang bersyukur!!

Tirana berkata...

Berwaspada menggunakan kemampuan berfikir. Ada orang menggunakan kemampuan berfikir ke arah melakukan perkara yang negatif.

~Insan Biasa~ berkata...

Ada juga yang malas nak berfikir! Tidak mahu mecari hanya mahu menerima.

erisya nor berkata...

betul tuh tuan, sebab tu Allah memberi kita akal bukan otak saja. ironinya bila silap buat pilihan , kita salahkan takdir!

Mak Su berkata...

ada 2 warna jer, hitam putih

::SRISUFI:: berkata...

bila baca entri cikgu nih...teringat kata2 cikgu saya...

:akal ialah kunci kepada kehidupan::

rugi sangat jika tidak dimanfaat sebaiknya...

- jinggo - berkata...

cgu : gitulah sepatutnya yg kita tahu.tapi kita fitrahnya memang kadang2 LUPA SIAPA KITA. Sombong dengan sedikit kelebihan yg ada.....

Peringat untuk saya : terima seadanya apa yg diberi

- jinggo - berkata...

Puan Tirana : sebab itu agaknya diberi penghakiman bagaimana kita mengendali hati kita.Sebab disitulah segalanya....

Hari ini : dua perkara besar berlaku dalam hidup saya.

Pagi : Ziarah kawan meninggal...
Petang : 70 % hutang agensi yg berhutang dengan saya dah lunasi......syukuran !

- jinggo - berkata...

Cgu Anis : itu bezanya orang yg ada keinginan dan orang yg ada harapan....

Orang yg berharap : sekadar berharap - kapasiti otak digunakan sedkit...

Orang yg berkeinginan : komited dan segala ruang pemikiran di gunakan...

Kita dimana.....

- jinggo - berkata...

Puan Erisya : Akal dan Otak - menarik.tentunya 2 perkara yg berbeza ujudnya untuk kita gunakan.......bentuknya penggunaan subjektif.

Semuga kita di permudahkanNya untuk menggunakan otak sebaik mungkin....

- jinggo - berkata...

Mak Su - hitam dan putih itu dulu.....sekarang macam2 ada...

- jinggo - berkata...

Sri : kajian barat menyatakan kita hanya menggunakan 1 - 10 % kemampuan otak kita...yang lainnya kita biarkan tidur....

Rugi.Untuk itu hari ini mari kita belajar menggunakan otak....

jane berkata...

salam cikgu,

mari2...gunakan kedua2 belah otak. saya pun teruja!

Tirana berkata...

Innalillahi wainna ilaihi raaji'uun..Moga roh teman itu dicucuri rahmat oleh Allah

Alhamdulillah..langkah kanan hari ini..Dah dapat apa yang menjadi hak jinggo..tumpang gembira..

- jinggo - berkata...

jane - ok mari kita gunakan kedua2 otak kita....salam kenal...

- jinggo - berkata...

Puan Tirana : Itu cerita pagi tadi : yang paling sedih semasa nak bawa masuk jenazah ke dalam kereta jenazah....ada tazkirah simple yg membuatkan sebak.....ampunkan segala dosa dan silap dimati.....

pasal duit yg dapat ni..ada lagi tak dapat....he...alhamdullilah...

arryani berkata...

Kehidupan anda adalah cermin dari apa yg anda fikirkan. Maka semua perkara yang anda fikirkan dan anda hayati sangat mempengaruhi kehidupan anda, samaada pada ketika bahagia atau sengsara....-

Eco Kid Adventure on Facebook