Rabu, 3 Disember 2008

Cuba Latihan ini.


Kita berkongsi satu Latihan yg Praktikal mengenai otak kita.
PEJAMKAN MATA !!!!

Anda bayangkan sedang menonton siara TV kegemaran anda.
Tukar siaran TV kepada Siaran yang kosong.
Bayangkan Epal.
APA YANG KELUAR.
EPAL - dimana ? Tepi.Tengah.Kanan.Kiri.
Secara Praktikalnya : Epal akan keluar di TENGAH.
APA WARNA EPAL : merah.kuning.hijau.
KESIMPULAN : ITULAH OTAK KITA.OTAK SUKA SESUATU YANG BERMULA DI TENGAH.OTAK SUKA WARNA.....
untuk ibu2 & bapa rasanya ini satu latihan untuk menukar 'sistem ' mengambil nota.otak tidak suka cara nota yang diambil - mungkin ramai yang dah tahu : tapi tidak tahu sejauhmana otak kita SUKA pada teori ini...
Latihan seterusnya dapatkan buku Tony Buzan

10 ulasan:

Tirana berkata...

Jinggo..dah buat latihan praktikal ni jap tadi.. Betul la..epal akan keluar di tengah-tengah..dan berwarna hijau (saya suka green apple..hehehe).. Adeehhh..kena beli buku lagi la nampaknya..hehehe

erisya nor berkata...

Jinggo, Baru semalam erisya beli buku tuh :)

- jinggo - berkata...

Puan tirana - kadang2 begitulah : dalam buku lain ( nanti saya pekenalkan ) bagaimana otak & minda kita bertindak diluar batasan fikiran dan fizikal.

Rasanya semua sekolah - tahu buat mind mapping tapi teori yg kita praktikkan tu adalah kebenaran besarNya ilmu Tuhan yg semakin hari semakin banyak yg diselidiki. Tentu dengan bukti tu kita lebih percaya yang ' ada ' benda lain yang boleh membantu kita...

- jinggo - berkata...

Puan Erisya - seronoknya ada ramai orang yg menjadi ' ilmu ' sebagai satu keperluan. Mari sama2 kita baca dan kita kongsikan...

siti_m berkata...

nanti nak cari jugak buku nie di MPH Ipoh

maza berkata...

aderkk fenig lak kepala aku sebaik memajam dan mencelikan mata....

tak pe la jinggo....nanti lepas telan panadol barang 4 biji ker....kita sambung balik lah permainan ini ....hehhehe

http://mazaaida.blog.friendster.com

- jinggo - berkata...

ct m : rasanya ada beberapa perkara yg harus kita ' tahu ' dan 'ambil tahu ' bagaimana dunia luar menjadikan 'teori2' begini sesuatu yg praktikal untuk naik ke atas.

- jinggo - berkata...

Cik @ Puan Maza : rasanya ini bukan permainan : cuma sebahagian dari ilmu2 Allah yg hari ini semakin dicungkil dan dicungkil.Yang pastinya semakin jauh kita meneroka dan tahulah kita bahawa kita semakin dekat padaNya.Ini satu ' alat ' yang memang ada diciptakan pada kita yang PASTInya kita tidak gunakan....saya akan lawati cik nanti.

miss galaxy berkata...

salam jinggo
cik anis tertarik dgn buku nie
OTAK bertindak dlm x sedar.
sesuatu yg buat anis rase nak buat
pastinya membuahkan hasil

- jinggo - berkata...

anis - itulah otak kita.bertahun2 kita bawa tapi kita gunakan hanya sedikit.nanti kita kongsikan lagi.......

Eco Kid Adventure on Facebook