Jumaat, 9 Januari 2009

Kita ada IMPIAN

jinggo bersama Pelatih Maktab
Pensyarah saya : Sangguh datang bagi sokongan

Pejam celik.Pejam celik dan 10 tahun saya disini dan seterusnya begini. Dalam tempuh 10 tahun bukan sedikit ' keresahan' kalau mahu di bongkarkan.
Ini sekadar CERITA JINGGO untuk kita kongsikan bersama.Tidak terlintas untuk bersikap takbur.riak dan seterusnya membangga diri....kita kongsikan bersama.
KITA AKAN HARAPAN
KITA AKAN IMPIAN.
KITA ADA KEINGINAN
persoalannya sejauh mana semuanya akan dapat kita zahirkan dalam bentuk TINDAKAN.
Saya sekadar ADA IMPIAN : ingin menubuhkan sebuah PUSAT LATIHAN yang dilandaskan kepada keinginan saya untuk MEMBERI..
Impian yang tidak datang dengan sendiri.Saya berbalik kepada POTENSI saya sendiri.Dikatakan saya akan lebih BERGAYA kalau berkerja dalam bidang CAKAP - CAKAP.Puas bekerja dalam bidang sosial.Akhirnya ini saya untuk seterusnya.
Dengan berbekal kelayakan akedemik yang selesa yang bekerja di Institiut Penyelidikan Perhutanan Malaysia - saya terlibat dalam satu PENYELIDIKAN - di Hutan Lipur ( bancian )
Saya terlibat dengan orang ramai....itu penglibatan pertama saya dengan ORANG.
Seterusnya saya dilibartkan ke unit PENDIDIKAN ALAM SEKITAR.
Kerjasama yang dekat dengan PPK ( kementerian pendidikan ) di Genting Layang.Menjadikan saya hari sebagai SAYA. Pendidikan Alam Sekitar Merentas Kurikulum menjadikan saya semakin TIDAK sabar UNTUK meneruskan IMPIAN.
Saya keluar negara atas TAJUK yg sama : PENDIDIKAN ALAM SEKITAR.
Saya balik ke Malaysia dan seterusnya berhenti !
Sebab saya ada IMPIAN.dan dibayar oleh JABATAN ALAM SEKITAR untuk PENDIDIKAN ALAM SEKITAR - kepada guru2. Pelatih Maktab.
Saya dipuncak dunia barangkali masa tu - lupa banyak perkara akhirnya:
JATUH disebabkan di TIKAM teruk oleh pembantu saya...
Saya HILANGkan semuanya orang dikiri kanan saya :
Saya keluar negara lagi ( niat memang tak mahu balik ) :
Bekerja + Belajar disebuah Pusat Latihan dalam bidang Pembinaan Karektor.
Semua aspek kemanusian dijadi Modul Latihan.
Saya ada IMPIAN.Motivasi dalam sukar dipadam oleh SUARA - SUARA...
PUSAT LATIHAN - ECO KID ADVENTURE bukan untuk saya jadikan sebagai kerjaya semata2. Itu ada IMPIAN SAYA.
Saya tidak persoalkan berapa yang saya akan dapat
tapi apa yg dapat saya beri..

Moral untuk dikongsikan : Itu bezakan antara HARAPAN dan IMPIAN
Komitmen selain PERCAYA kepada POTENSI diri.
apa yg saya mahu kongsikan KUASA BERTINDAK
UNTUK ITU : MARI KITA BINA IMPIAN

19 ulasan:

mademoiselle ain berkata...

"belajar dari kelemahan & kesilapan"
itu yg seelok-eloknya kan ckgu?

Mak Su berkata...

bagusnya, potensi saya apa ya?

addyaholix berkata...

impian saya terlalu besar, malah kadang-kadang terasa mustahil. tapi dalam dunia tiada yang mustahil kan mr jinggo!

- jinggo - berkata...

Ain : sebaiknya kita kena belajar dari semua sudut.yang penting : nak belajar.

Apa yg dikongsikan boleh dipraktikkan kalau ada impian.bukan sekadar harapan.....

apa impian ain....

- jinggo - berkata...

Mak Su : Potensi Mak Su - join Nabil masuk Raja Lawak....he...gurau2 mak su.

Kita semua ada potensi yang habat2 kan...

- jinggo - berkata...

Addy : Setiap orang ada Impian dan jangan persoalkan kecil besar yg penting sejauh mana kita NAK TAK NAK.....

ujie berkata...

impian dan harapan?..tp yg pasti mmg setiap org mesti ada harapan & impian...impian&harapan ujie besau sgt malu nk ckp..he3

jauh perjalanan idup jinggo kan..banyak crita masam+manis+pahit+kelat+ & yg sewaktu dgn yer...leh uat novel ni..he3

- jinggo - berkata...

Uji : sebab banyak pahit kelat dan manis tu lah : dont play2 dengan saya....he....gurau2.
Saya PILIH dunia tu.Dan jalan harus didepan - tapi semua kepahitan dan jadi kemanisan sekarang.

Sebab saya semakin tahu macamana nak jadikan benda pahit tu manis kepada saya......

ujie berkata...

bagus2..kita kejar impian masing2 semoga berjaya...:)

- jinggo - berkata...

Uji : antara orang yg ada harapan dan orang yg ada impian lain...

orang yg ada impian akan letakkan perkataan komitmen...komitmen yg akan mampu membunuh SUARA2 KECIL dalam diri kita....apa tah lagi SUARA BESAR......

P/S kenapa dgn Sri....ada kecemasan.

ujie berkata...

ha?sri naper?fon ujie uat hal ler..x leh nak on..ti ujie try call dia..

arryani berkata...

Dari dulu saya cuba cari potensi diri saya....

arryani berkata...

Tapi...saya ada impian yg blum tcapai smpi skrg....

- jinggo - berkata...

Puan Aryani : Impian....apa lagi impian saya.Nak tulis buku kut...dan buku ini saya akan jual kepada pelatih saya : yang lain2 rahsia dulu...

apa agaknya impian puan....kongsilah....

sonata anak kancil berkata...

Impian telah (tercapai?), semoga jinggo senang/(puashati?) dengan pencapaian impian sekarang? Hidup jinggo!

::SRISUFI:: berkata...

salam cikgu Jinggo...

sri juga pernah merasa dikhianati kwn baik sendiri...sukar sgt nak terima apatah melibatkan wang...dan perasaan

impian sri 1 jer cikgu...sri mahu bahagia...dan mahu tingkatkan kualiti diri ni ,masih terlalu byk tak tahu...makin tahu makin byk tak tahu...

kecemasan tu dah setel cikgu...hehehe..

alhamdulillah.
dah dpt email?

- jinggo - berkata...

Cgu sonata : Memang dah tercapai...sekarang insyallah : memperkemaskan diri dan tentu ada matlamat lain yg akan menyusul untuk melengkapkan IMPIAN saya.....

- jinggo - berkata...

Yes Sri : pertamanya - email tak dapat...keduanya terima kasih kerana kita terus berurusan. begitulah orang2 yg hebatkan....sentiasa berfikir bagaimana mahu menguatkan diri.memantapkan diri.dan seterusnya menzahirkan diri...yg terbaik dari kita untuk menzahirkan yg terbaik kepada orang lain.

semuga hari2 seterusnya sri dilingkungi kebahgian...

khadijah berkata...

semua orang ada impian..
kita harus membina impian
bukan harapan..
impian akan membuatkan setiap insan berlari mengejar pelangi walaupun tinggi..tapi harapan adalah sesuatu yag diharapkan samada kita memberi harapan @ terus mengharap sesuatu yg x pasti.
jadi..fikir2 kanlah.
=)

Eco Kid Adventure on Facebook