Khamis, 15 Januari 2009

Ini adalah Kesempatan kita

Dan ini kesempatan pada kita.
Ini Juga adalah Kesempatan Kesempatan Kepada Mereka..

Seorang pengurus , bersama pekerjanya yg masih muda ,sedang dalam perjalanan atas urusan kerja dengan menaiki keretapi. Tempat duduk yang tinggal hanyalah tempat duduk berhadapan dengan seorang wanita muda yang cantik dan neneknya.Sepanjang perjalanan keempat – empat penumpang ini cuba menyesuaikan diri dan menghabiskan masa dengan betul
Mereka mula berbual , tanpa menyedari , keretaapi yang mereka naiki mula memasuki sebuah terowong.Tiba2 lambu gerabak kertaapi terpadam dan dengan sertamerta keadaan menjadi gelap.
Untuk beberapa waktu , keempat2 penumpang dan juga penumpang2 lain berapa diam, keadaan gelap.dan sunyi. Dalam keadaan gelap dan sunyi itu , tiba2 terdengar bunyi ciuman dan bunyi sebuah tamparan.
Selepas melalui terowong yg gelap .
keempat2 penumpang itu mula membuat penelitian masing2 ; berdasarkan bunyi ciuman dan tamparan yang mereka dengar semasa dalam kegelapan tadi.
Wanita muda
saya rasa bangga kerana pengurus kacak yang duduk kat depan saya ini mencium saya , tetapi saya rasa malu kerana nenek menamparnya.
Nenek tua
saya kesal orang muda itu mencium cucu saya , tetapi saya bangga kerana cucu saya mempunyai keberanian untuk menamparnya.
Kata pengurus
pekerja saya menunjukkan keberanian kerana mencium wanita muda yang belum dikenali , tetapi mengapa pula wanita itu menampar saya
Nampaknya , hanya pekerja itu sahaja yang tahu apa yang berlaku . dalam waktu yang begitu singkat , dia mengambil kesempatan mencium wanita muda itu dan sekali gus menampar muka pengurusnya

Moral untuk kita.
Bila dikaitkan dengan kesempatan.Manusia dibahagi kepada 3 jenis.
Pertama
mereka yang tidak mengendahkan @ merebut setiap kesempatan @ peluang yang ada.
Kedua
manusia yang baik ialah mereka yang sentiasa merebut setiap kesempatan yang datang.
Ketiga
manusia yang bijak ialah mereka yang sentiasa mencari kesempatan yang dapat membuat dirinya berkembang tanpa perlu banyak menunggu.
Tetapi dimana kesempatan : dalam diri kita...dan kita dimana !

20 ulasan:

arryani berkata...

Saya kerap cuba untuk mencuri kesempatan, namun kesempatan tidak mahu memberikan saya ruang untuk menyentuhnya malah mendekatinya juga....

Saya kerap cemburukan orang-orang lain yang masih punya kesempatan, tetapi kesempatan tetap dengan egonya, tidak mahu mendampingi saya.

Tapi...saya percaya, satu hari nanti...saya akan peroleh juga kesempatan itu...Saya tahu ia mmg diciptakan untuk smua org...

Marzalina berkata...

saya selalu bertanya, kesempatan apa kita ada...tapi dalam mempersoalkan kesempatan tu..sebenarnya dah ketinggalan banyak perkara...dah lama ketinggalan dibelakang pun..entahlah.

- jinggo - berkata...

Puan Aryani :

saya selalu berkesempatan untuk menjadi orang hebat ( maaf kalau sedikit rasanya positif diri )....saya sendiri mencari buku buku yg hebat untuk saya baca.
sentiasa mencari.

dan pastinya : saya akan jumpa walaupun kadang2 RM 5...pastinya kesempatan.

Kesimpulan : sebelum kesempatan itu saya rasanya.Komitmen kita untuk dapatkan sesuatu....itulah asasnya...

tapi : jangan AMBIL KESEMPATAN....

- jinggo - berkata...

Intan : macam dikatakan diatas...komen pada puan aryani.

Mulanya dengan komitmen.Hang NAK KA TAK NAK...bila desakan untuk nak tu tinggi..pastinya kita akan mencari.

dan kita yakin.kesempatan akan datang.tapi jadilah orang no3....mencari kesempatan..

kali ke2.jangan ambil kesempatan.

ujie berkata...

salam jinggo...yang kita nampak sekarang org suka ambik kesempatan dr mencari kesempatan he3..paham2 la kan sendiri.bagi ujie mencari lebih baik dr ambik.kalau kita cari kita lebih matang dalam segala urusan.yg pasti yer kesempatan tu akn akan datang selalu kan...sbb tu kita kena rebut.n jgn jadi org yg rugi..:)

LotsOfLove-Pearls berkata...

Kesempatan sentiasa ada.. cuma kena kena cari dan bagaimana kita 'mengambilnya'.
kekadang kita melepaskan kesempatan kala kita tak berkesempatan..

- jinggo - berkata...

ujie : ada bezakan antara orang..

pencari kesempatan
mengambil kesempatan...

kedua2 adalah kesempatan.pastinya kita dahulukan niat pada segalanya.sebab matlamat tidak menhalalkan semua cara kan....

jadilah manusia no 3...rasanya Allah akan bantu kepada org2 yg mencari kesempatan untuk peningkatan diri

- jinggo - berkata...

Lots Of Love....menarik.kita kadang hilang kesempatan sebab tak sempat......tak terkejar.macamana tu.....

satu lontaran yg menarik.amat menarik...

Tirana berkata...

Hehehe..cerita hari ini benar-benar mencuit hati saya..kesian pengurus muda itu..jadi mangsa orang yang mengambil kesempatan..

Saya di mana? Saya di rumah..mencari kesempatan untuk lepak depan komputer sebab nak baca blog Jinggo..heheehe.. Kalau tak cari kesempatan, memang tak dapat baca dan bagi komen di sini..

Di mana ada kesempatan? Jadilah seorang yang proaktif insyaAllah kesempatan itu akan datang tapi jangan sampai kita terpaksa memijak dan membinasakan orang lain.

Sharifah Hassan berkata...

Hehehehe..untungnya saya jadi pompuan cun tu!

Cuma kesian kat Jinggo sebab dia le pengurus tu!

::SRISUFI:: berkata...

salam bahagia cikgu...

:)...harapnya usaha gigih menjadi no.3 berhasil walau byk onak ranjau....

tangguh..tunda..cuai..leka..bukan budaya hidup kita...

sri hanya insan biasa yang mahu jadi luarbiasa...mahu menjadi manusia yang memberi erti kepada org lain seperti cikgu

sangat gigih

- jinggo - berkata...

he...cgu sharifah.saya tak mahu jadi pengurus.turun pangkat.nak jadi pekerja dan cgu jadi nenek....he....

ok gurau.apa2 kita ambil pengajaran.
yang saya tahu : cgu adalah org kelompok no 3...dlm banyak hal

- jinggo - berkata...

Sri : semuanya kita macam tu kan....yang penting : untuk naik ketangga seribu harus dimulakan dengan langkah 1....

apa langkah 1.sri....
langkah 1 memang susahkan....itu dikaitkan dengan kesempatan....

- jinggo - berkata...

pUAN Tirana : kesempatan untuk bersama kalian dan kalian terutamanya puan adalah waktu2 emas saya...

setidaknya saya kena buka buku untuk menulis dan menulis.

sebab itu positfnya ruang ni pada saya...yg pastinya sekolah banyak call saya.ini juga kesempatan.ada awek2 yg berursan dengn saya....itu pun kesempat.tapi bukan ambil kesempatn....he....he...

nurdaniella berkata...

cikgu jinggo, kekadang kita tak berkesempatan untuk mengambil kesempatan.. lebih2 lagi jika kesempatan yang datang hanya sekali.. tiada kesempatan ke dua.. betapa ruginya bila tidak berkesempatan..

- jinggo - berkata...

Nur....macam ada yg tersirat aja.Itulah.kesempatan kadang tak sempat nak ambil sebab datg sekali...

Itu mungkin dalam kontek lain. Saya yakin kita semua diberi kesempatan....

Samada kita berepeluang 'menangkap' kesempatan itulah yg berbezakan kita dan kita...

Jadi hari ini...mari kita mencari kesempatan....

~mardihah~ berkata...

ermmm..menarik sekali entry ini....jika ada kesempatan, dan bukan kerana kesekalian, mari kita perjuangkan hak asasi manusia....takbir!

Mak Su berkata...

har har har, ja'atnyer

ouh, tapi menangguk di air keroh adalah tara baeeekkk punyer

- jinggo - berkata...

Dihah : takbir....disebabkan kadang2 kesempatan tidak dapat 2 kali....mari kita teruskan apa yg sepatutkan kita terusnya....

saya berjuang dlm kontek saya - pada kesempatan ini....

- jinggo - berkata...

mak su..sapa jahat.orang muda tu...
ada ramai yg macam tu.terutama dulu2 dalam bas mini...

sebab tu semua bas mini dah tak ada...ramai ambik kesempatan...

Eco Kid Adventure on Facebook