Sabtu, 3 Januari 2009

Hidup yang bagaimana....

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak:
ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya.Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu.
Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tak mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA. Tak lama CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu."KEKAYAAN! KEKAYAAN! Tolong saya!" teriak CINTA.Lalu apa jawab KEKAYAAN, "Aduh! Maaf, CINTA!" kata KEKAYAAN."Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. saya tak dapat membawamu serta, nanti perahu ini tenggelam. Lagipula tak ada tempat lagi bagimu di perahuku ini." Lalu KEKAYAAN cepat-cepat mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam.
CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN lewat dengan perahunya."KEGEMBIRAAN! Tolong saya!", teriak CINTA.Namun apa yang terjadi, KEGEMBIRAAN terlalu gembira karena ia menemukan perahu sehingga ia tuli tak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama lewatlah KECANTIKAN.
"KECANTIKAN! Bawalah saya bersamamu!", teriak CINTA.
Lalu apa jawab KECANTIKAN, "Wah, CINTA, kamu basah dan kotor. saya tak bisa membawamu ikut. Nanti kamu mengotori perahuku yang indah ini." sahut KECANTIKAN.CINTA sedih sekali mendengarnya. CINTA mulai menangis terisak-isak. Apa kesalahanku, mengapa semua orang melupakan saya.
Saat itu lewatlah KESEDIHAN. Lalu CINTA memelas, "Oh, KESEDIHAN, bawalah saya bersamamu", kata CINTA.Lalu apa kata KESEDIHAN, "Maaf, CINTA. saya sedang sedih dan saya ingin sendirian saja...", kata KESEDIHAN sambil terus mengayuh perahunya.
CINTA putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap kalau dirinya dapat diselamatlkan. Lalu ia berdoa kepada Tuhannya, oh tuhan tolonglah saya, apa jadinya dunia tanpa saya, tanpa CINTA? Pada saat kritis itulah tiba-tiba terdengar suara, "CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!"CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahunya. Lalu Cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi.
Pada saat itu barulah CINTA sadar, bahwa ia sama sekali tidak mengetahui siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya itu. CINTA segera menanyakannya kepada seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya orang tua itu."Oh, orang tua tadi? Dia adalah "WAKTU", kata orang itu.Lalu CINTA bertanya "Tapi, mengapa ia menyelamatkanku? saya tak mengenalnya. Bahkan teman-teman yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA heran."Sebab", kata orang itu,

"hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya
harga sebuah CINTA itu......"
Morul untuk Kita : Dikatakan dalam hidup hanya 15 % kelancaran hidup disempurnakan oleh IQ manakala selebihnya ada EQ : dan tentunya semua mampu disempurnakan oleh ESQ. Mari kita renung dan tenung hari ini dalam kesibukan kita mencari dan mencorak hidup berdasarkan apa yg orang nampak...kita selalu terlupa yang Allah sentiasa nampak.

26 ulasan:

Tirana berkata...

Analogi yang menarik... Bila kita ingin membuat sesuatu, selalu kita akan berkata,"apa orang akan kata nanti" hingga kadang-kadang kita terlupa apa persepsi Allah terhadap kita dan perbuatan kita padahal pandangan Allah itulah yang lebih penting dari segala-galanya.

- jinggo - berkata...

itulah Puan : disebab terlalu nak menjaga...APA ORANG LAIN AKAN NAMPAK sehingga kita kadang2 terlupa yang Allah nampak.....

Mungkin diawal tahun ni: penting untuk orang nampak tapi biar beriringan dengan apa yg Allah nampak...harap2 2009 sistem pentadbiran negara kita dicaturkan bukan sekadar orang nampak...

Sebab 2008 yang ditinggalkan sistem politik yang comot.semua untuk bagi orang nampak....

ujie berkata...

jinggo..nape ujie jd sedih hari ini..lebih2 lagi dgr lagu n baca n3 jinggo...

- jinggo - berkata...

Ujie : La Tahzan jangan bersedih pagi2.Kuatkan diri.Bercakap pada diri...

Ujie : Aku ok.Jangan risau tak lama lagi aku akan dapat laki..abang misai.Jangan risau.Kuat diri.Kuat Semangat...

Sebab kesedihan kita akan mengundang KUASA TARIKAN....nanti macam2 perkara lain akan datang....jatuh tangga ke.hilang duit ke.boss marah ke.abang misai marah ke....untuk itu.

Kita okkan walaupun hujan kat luar

arryani berkata...

Sedihnya cerita ni....

Tapi...saya tahu, dengan kesedihan timbul kesedaran.

Dengan kesedaran timbul kekuatan.

Dengan kekuatanlah kita boleh meneruskan kehidupan...

ujie berkata...

tgh pujuk hati ini la..nampak yer nak kena tukar lagu yg ceria sikit...hati sayu.tambah gan dgr lagu2 sedih..aduh..tambah2 lak.
ape2 pon ujie ok jer..hari ke3 2009 kena happy kan..
jatuh tangga?ha3 mana tahu ni ahakss...

- jinggo - berkata...

Puan Aryani.Puitis nya bahasa.Itulah hidup kita barangkali...

zaman hari ni 2 perkara yg orang kejar.KESERONOKAN dan KEBENDAAN.sehinggakan kadang2 kita terlupa untuk melihat perkara2 lain yg harus jadi pertimbangan....

Kesian CINTA...orang mahukan dia diwaktu untuk BERSENANG sahaja...

- jinggo - berkata...

Ujie : betul ke jatuh tangga. dalam pengkajian KUASA TARIKAN ada menyatakan macam tu.Kalau kita menarik gelombang negetif maka negetif dan negetif akan datang dan datang dan datang sepanjang hari....HATI2....

lepas ni lagi...

Bangun !!!!!

ujie berkata...

kalau jatuh sendiri..kena kuat bangun sendiri kan...jgn harap kan org sbb kadang2 org x perasan yg kita ni jatuh he3

~Insan Biasa~ berkata...

n3 pagi ni,terkelu seketika...

"Kesian CINTA...orang mahukan dia diwaktu untuk BERSENANG sahaja..."

Kenapa boleh begitu?

erisya nor berkata...

tuan J....kisah yang amat indah! hanya waktu yang boleh membuktikan cinta sejati...

nurdaniella berkata...

dan hanya waktu sahaja yang bisa membuat kesedihan berlalu pergi..

- jinggo - berkata...

cgu anis : itulah hidup kita yang kadang2 orang lupa..

cinta pada orang
cinta pada alam
cinta pada Allah..
cinta pada makayah
cinta pada negara...

semuanya orang mahu semasa senang : cinta sejati mungkin datang semasa tekanan datang....

untuk itu uji cinta dengan tekanan......

- jinggo - berkata...

Puan Erisya : Hanya waktu yang boleh menentukan cinta.Semuga kita diberi ruang untuk menghayati pada tidak semuda itu menzahirkan cinta.....ada benda2 lain yg kena ditatsirkan bersama....

- jinggo - berkata...

Puan Nurdani...hanya waktu yang mungkin boleh menentukan segalanya....dalam bab ni saya kurang faham sikit.amat tak faham......

::SRISUFI:: berkata...

salam cikgu....

hehehe...tak sangka entri kita sama ye cikgu....ssri penah keluarkan entri ni....memang benar hanya masa yang setia dalm suka duka perjalanan yang bernama cinta...

sebaiknya cinta yang yang sejati tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana keburukan...

- jinggo - berkata...

Sri - kemana menghilang ! Cerita cinta adalah cerita kita semua.Mahu tak mahu kita berhadapan dengan cerita ini hari2.

Ada yg tersenyum
Ada yg tersengih
Ada yg 'teriak '...

Sebab cinta.Saya pun nak teriak...sebab cinta anak2 muda dan remaja hari ini pada negara terlalu rapuh.....

ujie berkata...

ahaks...ops..tu bkn tekanan..jatuh tangga bukan salah cinta..tp salah tangga tu he3

- jinggo - berkata...

Sri : saya beri pandangan kat blog saya berasaskan apa yg berlaku di blog sri.saya minta maaf : saya tidak zahir disini untuk mencari apa2 kepentingan lain selain dari media untuk saya mencanai idea dan minat saya....

Saya simpati dan tahu bagaimana keluh kesah sri saya menulis satu persatu balasan demi balasan terlalu ' lelaki tak bernama' tu...

Konflik.Di ujungnya ada 2.

Aku Menang Kau Kalau
Aku Kalah Kau Menang.

Keduanya tidak bagus dalam kontek hubungan sosial..Orang yang mengalah tidak kalah semua , dan yang menang tidak menang semua.

Sebab kekuatan besar hidup kita adalah kebijaksanaan kita mengendali emosi sendiri seterusnya emosi orang lain. Sebab dari emosilah akan zahir geraklaku lain..

Saya minta maaf Sri.Kita bersangka baik.Sebab saya sendiri hanya membuat tafsiran berdasarkan apa yg berlaku yang dipadankan dari apa yg saya nampak @ baca.

Sebab hidup ini umpama kita bermain Boomerang....

::SRISUFI:: berkata...

salam cikgu::

terima kasih atas komen cikgu...

jangan risau cikgu....sri seorang yang positif....cuma adakalanya sikit rasa down tu ada...
tp sri anggap ini ujian...ujian utk mematangkan diri...

selepas ini sri malas nak melayan perkara sebegitu...kerana masih byk isu2 lain hendak difikirkan...sri tdk mahu mengalah lagi....cukuplah sekali..

sri yakin sri bukan buat dosa pun pada 'dia yg tak bernama tu'....

hurrrmmm....mcm2 ada...

BIARKAN SI LUNCAI TERJUN DGN LABUNYA...

terima ksh ats keprihatinan cikgu dan semua kwn2 blogger...

alhamdulillah

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Agak lama tak jumpa. satu cerita dan kaitan yang sempurna. Cinta dan Waktu.

Cinta dan Waktu membuatkan manusia sempurna di ruanglingkup kehidupan. Cuba bayangkan kehidupan manusia tanpa cinta dan waktu. Cinta ibarat pakaian dan waktu ibarat pandangan. Cuba bayangkan pula anda pandang ke arah yang tidak berpakaian!

ujie berkata...

boomerang tu ape jinggo?ape2 pon sri mmg cool he3...

- jinggo - berkata...

Selamat Kembali Orang Gunung.....

Komen yang berfalsafah.terima kasih kerana penglibatan tuan dalam blog saya.Saya kena baca beberapa kali kalau tuan tulis....

Semuga 2009 kita dirahmatiNya dan insyallah azam tahun nak pekena teh tarik dengan tuan....

- jinggo - berkata...

Ujie : Boomerang tu permainan tradisonal orang2 kat Australia.Macam kita main gasing....

Kita baling 'boomerang ' tu dan kena sambut sebab dia akan patah balik kepada kita.....

ujie berkata...

oo..baru ku tahu..thanks...

Ajeem berkata...

memang hebat artikel nii...cerita ilusi tapi pengajaran cukup tinggi..hidup tidak bermakna tanpa waktu..masa itu bukanlah emas kerana emas boleh dibeli?jadi masa itu apa?bekas cikgu dulu mengatakan masa itu hayat kerana hayat juga tidak boleh dibeli..sama-sama kita renungkan.

Eco Kid Adventure on Facebook