Selasa, 6 Januari 2009

Semua orang Sibuk hari ini.

Semua Orang Sibuk Hari ini
sebahagian kawan2 sibuk di sekolah.
sebahagian kawan2 sibuk tengok anak sekolah..
sebahagian kawan2 yang sengaja menyibuk sebab tengok orang lain sibuk.
SAYA SIBUK SEBAB SEMEMANGNYA PERLU SIBUK :
SEBAB SAYA ADALAH KULI DAN BOSS KEPADA 'SYARIKAT ' SENDIRI.
kenapa : tidak ambil PEMBANTU.
Maaf - soalan yang dah lama ditanya : jawapannya sama.
1997 saya ranap dan azab ditipu oleh seorang kawan.Sehinggakan dalam banyak hal kita boleh berkongsi tapi bukan soal DUIT.Untuk itu saya sememangnya sibuk.
Soalan lain : Kalau perlu pembantu
Saya akan sediakan CASH.
KEMBALI SIBUK DENGAN PROGRAM LATIHAN.
Komitmen Baru : Univerisiti Malaya melalui pentadbiran VC baru ingin memberi warna baru kepada Universiti Malaya.Dan tentunya saya sudah berada didalam 'pentadbiran ' itu...
SETERUSNYA.
PROGRAM LATIHAN DI KEM.
Bermula dengan pertemuan demi pertemuan.Tadi sempat duduk dan bercerita panjang dengan Kaunselor Politeknik Shah Alam : Kem PRS.Ok ini kesinambungan.
Yang saya mahu kongsikan : Bagaimana saya membina kesinambungan program latihan. Sebab 80 % program latihan yang saya jalankan adalah kesinambungan dari program pertama dan seterusnya. Ini rahsia kalau mahu dicungkil.
SAYA CUKUP MENJAGA SKILL 'MENGURAT ' SAYA. ( itu istilah pesyarahan saya ) : dalam bahasa mudah - teknik untuk mempengaruhi orang lain cukup2 saya bina dari hari ke hari.bukan satu buku.sebahagian buku2 saya menjurus kearah itu....
SAYA AKAN BUAT CATATAN UNTUK TAJUK ITU...
Moral Untuk Kita. Kita mahluk sosial.Kita akan berhadapan dengan orang demi orang.Terkadangnya kita tersasul bicara dalam menguruskan hari2.Kita terlupa fitrah kita begini dan fitrah orang lain begitu.
Untuk itu : Mari kita belajar MENGURAT orang dikiri kanan kita.....

34 ulasan:

Tirana berkata...

Jinggo...

Orang berniaga kena pandai 'mengorat' untuk cari customer.

Ibubapa kena pandai 'mengorat' anak supaya anak tidak liar.

Isteri kena pandai 'mengorat' suami dan suami kena pandai 'mengorat' isteri untuk mengekalkan kebahagiaan rumahtangga.

Pemimpin kena pandai 'mengorat' rakyat supaya kekal di atas kerusi..selalu pemimpin mengorat dengan duit..(marah SAS pada saya nanti..hehehe..)

Pendek kata semua orang kena pandai mengorat dan perlu belajar skill mengorat mengikut peranan masing-masing (ie ibubapa perlu belajar skill mengorat anak-anak)

arryani berkata...

Jinggo mungkin mereka2 (dan saya sndiri) bukan sibuk dibuat-buat, tetapi mmg sibuk. Mungkin 2-3 minggu lagi reda lah sikit...

Bagilah mereka2 ni sedikit ruang mengurus urusan dulu.

Mana yang masih terkial2 baru mncari pusat tsyn tuk ank2..

Mana yg nak melayan kerenah anak yg baru masuk sekolah..tu belum cerita bab emosi dorang lagi...

Mana yang sibuk mencari buku2 latih tubi yg pihak sekolah minta sediakan...

Pada mereka yg ada pmbantu, tidak mengapalah. Bagaimana pulak mereka bergerak secara individu?Kesiankan...

Bagilah mereka sedikit masa....

- jinggo - berkata...

Yang hujung tu : memang menarik untuk dilebarkan perbincangan.....
Teknik untuk Mengurat - saya bincang dengan Kaunselor Politeknik semalam...mencari tajuk ceramah....akhirnya.

Apa kata kita tukar tajuk : dan teringat sebuah buku.Memang betul pandangan puan : teknik mengurat..

Sebab mengurat melibatkan teknik ' menganyat '..rasanya sebahagian dari kita zahirkan teknik ni melalui fitrah.Dan sebahagian lagi kena ada usaha untuk TAHU.

Saya dalam banyak hal berjaya untuk mengurat : cuma dalam pada trajidi oktbr tu gagal terus.....tak habis menuntut lagi...he....

Dihujungnya : bukan sekadar fitrah sahaja.kita kena belajar.....

- jinggo - berkata...

Puan Aryani : saya tak tahu ni tahun pertama ke kena 'tinggal'...kalau tahun pertama mungkin gitu agaknya.

kalau dulu.rasanya mudah - buka sekolah.hantar anak.bayar yuran.stop.sekarang - macam2 ada.....

Mungkin kalau tahun2 seterusnya : mudah sikit kut.Sebab dah tahu betapa teruknya menguruskan anak sekolah.....

apa2 saya memang sibuk hari ini.....tapi 'rindu ' membaca komen kawan2...duduk sekejap.

Tirana berkata...

Hehehe..tragedi Oktober..ambil masa sikit kot untuk menyesuaikan diri dengan suasana baru..

Dari satu segi kita berjaya, tentu ada kegagalan di segi yang lain kerana manusia itu tidak sempurna. Tapi tak pe..tak selama-lamanya kita gagal asalkan kita perbaiki segala kelemahan yang ada.

so Jinggo, next time, kena belajar teknik 'mengorat' perempuan pulak kot..hehehe..(bergurau aje ye)

- jinggo - berkata...

Puan Tirana....banyak benda yg kita boleh buat dengan mudah berdasarkan keinginan....

sebab menurut Dr Hill : kalau nak mengurat - orang yang nak diurat itu mesti MENHADIRkan diri.Sudah terbuka ruang untuk diURAT...cuma mengayat kena lebih sikit.

kalau dah tak bersedia untuk menHADIRkan diri.payah sikit kut..kena guna skill lagi.

Tapi dah ok kut.Semua berjalan macam orang lain...cuma awal2 tahun ni nyilulah sikit tengok budak2 naik bas turun bas...tapi ok.

ujie berkata...

salam..jinggo lak bila nak blajar mengurat anak dara org ha3

- jinggo - berkata...

Ujie : he...nak mengurat anak dara orang...( mendalam tu ).Macamana nak mengurat sebab dikeliling saya semua makDARA..yang ada pun sedang membilang hari..he...he...

Tapi saya memang TENGAH belajar untuk menambah skill mengurat ni....mengorat pelatih saya...he....he....

Marzalina berkata...

wah...saya pun nak belajar mengurat lah dari cikgu jinggo...hehe...saya tak sibuk..tapi sengaja cari kerja supaya sibuk..boringlah dok berangan jer..hehe

- jinggo - berkata...

Intan : hang tukaq gambaq ka..nak belajaq mengurat ni...

tu ilmu yang tuhan bagi secara fitrah dan naluri kita memang dah pandainya mengurat.. ( itu dulu kut ) zaman la ni kalau kita nak mengurat sapa...

nak MENGURAT boss
nak MENGURAT mak ayah
nak MENGURAT adikberadik
nak MENGURAT marka...
DAN NAK MENGURAT KAWAN2 BLOG....

Semua kena belajaq.hang belilah buku SENI BUAL.dah habis baca tu nanti bagi tau no....nanti kita buat N3 tajuk tu...

ujie berkata...

ahaksss...nak ngurat pelatih.he3..good luck..n semoga cepat dpt jodoh..atau nak ujie ajarkan skill mengurat yang paling berkesan ha3

mademoiselle ain berkata...

hihi..menariklah..
mulai hari ini saya akan belajar mengurat bos..
macam menarik.
bukan untuk kepentingan peribadi.

mengurat dalam erti kata lain, menjaga hati bos.


mengurat lain belum pernah terfikir.

- jinggo - berkata...

ujie : apa agaknya teknik mengurat paling menarik tu.....saya pun dah jenuh mencari skill ni....

mesti ada skill untuk mengulaikan abang misai ni.....

- jinggo - berkata...

Ain : mengurat ni dalam bahasa mudahnya - bukannya mengurat secara tipikal yg kita tahu...

mengurat yang saya madsudkan : untuk memikat @ membina pengaruh atas kepentingan sesama...

Saya akan buat N3 untuk itu....

ujie berkata...

ha..kena ikuti kelas tambahan ni...skill dia banyak cerita 3hari 3 malm pon x abis.he3..

- jinggo - berkata...

Ujie....pendekkan...apa agaknya skill mengurat yg abang misai pakai ni....

dalam buku lama : lelaki kalau nak mengurat perempuan apa yg dia lakukan dulu.....

2 perkara : betulkan seluar dan betulkan remos....betul ke.itu berdasarkan kajian.

azlanlin berkata...

Sekadar Pandangan:

Petua saya mudah: SEMUA ORANG INGIN DIHARGAI - masa, ruang pendengar yang baik + bahasa yang tidak mempamerkan EGO (kebijaksanaan/kehebatan diri sendiri) = wujudlah RUANG & SUASANA SELESA....

ujie berkata...

he3 ha pandai pon.betol2.

abg misai ni senang..dia keyit mata ajer kat ujie trus ujie terpikat ahaksss....

tp dulu ujie jumpa dia ni x la segak sgt jmpa pon,biasa2 jer..tp kejujuran n keikhlasan dia je yg menambat hati ujie he3...(malu2)

n yg penting cuba la ngurat..x ngurat x dapt hehehe

PakLah berkata...

Ok cgu azlan : itu yang TERBAIK.jadi semua orang dikiri kanan kita PENTING.

Sebab itu dikatakan KUASA PUJIAN.
sebab fitrah kita memang suka dijadikan penting.Nak mengurat pastikan semuanya lain penting....

PakLah berkata...

ok G.itu yg terbaik tetapi nak ENTER tu mesti ada skillnya kan...

Semua pemasalahan ini bermula dengan.....bagaimana nak ENTER.

- jinggo - berkata...

Maaf cgu Azlan + Ujie.Saya terbalas komen dari seorang rakan....PAKLAH.

mademoiselle ain berkata...

saya tahu apa yg en. jinggo nk sampaikan.saja je..
konon nk make some jokes lah..
tp mcm tak berjaya pulak

::SRISUFI:: berkata...

salam cikgu...

tertinggal daku entri nih...
nak belajar juga skill mengorat nih...hehehehe

ujie ...leh bagi slot khas pada peserta mcm kami semua ...

Mak Su berkata...

eeeiiioouuuu? skill mengurat? aauuuwww!

- jinggo - berkata...

terimakasih ain.....bermula hari dan seterusnya mari kita mengorat sesama sendiri.....he.....

- jinggo - berkata...

Sri : kerja macam sri lagilah memerlukan skill macam ni.....sebab kita keana ingat : manusia akan berubaha kalau dia suka untuk berubah.

SUKA itu harus dimulai dengan bagaimana kita MASUK dalam satu2 hubungankan.....

- jinggo - berkata...

Mak Su : mengorat sapa agaknya...

Ngorat laki
Ngorat anak...
Ngorat org kat....

Pastinya kita mesti mengurat

khadijah berkata...

salam jinggo??ape kbar?1st at all thanx sbb sudi luangkan ms utk bantu sy buat blog hari ni.rasa teruja bila ada blog sndiri..=) SMG JINGGO AKN TRUS BRJAYA DALAM BIDANG YG DICEBURI.

sonata anak kancil berkata...

i'm not sure how to ngorat anybody,but we manage to do so thru our experience...nak baca teori2 ngorat ni banyak...macam2...yang penting hati mesti baik...

- jinggo - berkata...

Khaty : semuga dihujungnya kita diberkatiNya....terima kasih.

- jinggo - berkata...

cgu sonata : zaman dah berubah kan....rasanya dulu2 pun teknik mengurat ini pun diajar dalam bentuk berbeza.Dan hari ini semuanya didasarkan pada pendekatan akademik.....

mudahnya : bagaimana untuk mendapat.dan mengikatkan kawan dan pastinya orang sekeliling kita

xiiinam751 berkata...

Salam...
ckLah sedang mengurat anak2 murid baru ckLah....tak kenal maka tak cinta...
Selamat terus bertugas

- jinggo - berkata...

cgu cik la...terima kasih.saya pun sedang mengurat....bebarapa sekolah yg sedang berurusan dengan saya....

yang pastinya.mari kita terus mengurat.

Mak Su berkata...

saya mana reti ngorat orang kat dot dot dot....

heh heh heh

Eco Kid Adventure on Facebook