Jumaat, 16 Januari 2009

Jangan tahu berjanji....

Kami diJanjikan kedamaian....

Kita biasa berJanji.Kita mungkin biasa diJanjikan
Kita mungkin biasa berJanji. Dan tentunya kita biasa diJanjikan...
Kekasih berJanji pada Kekasih...nak masuk meminang..
Ahli Politik kepada Pengikut...bantuan itu dan ini
Ayah kepada Anak2...nak ubah itu dan ini.
DAN KITA BERJANJI PADA DIRI
aku mesti begini dan begini
SERONOK BERJANJI
tentunya orang yg menanti JANJI....
menunggu.menunggu dan terus menunggu.
SEHINGGA KELUARLAH
DIA NI CAKAP BOLEH DENGAR AJALAH....
KEBAGUSAN KITA DIUKUR SEJAUH MANA KEMAMPUAN
KITA MENGOTAKAN JANJI
maka saya duduk membaca buku..
BENGKEL ROHANI - IMAM GHAZALI.
ini intipatinya : Jangan sesekali kamu berjanji dengan sesuatu tapi tidak kamu tepati.Maka sebaiknya bila kamu berbuat baik terhadap manusia , hendaklah dengan perlaksanaan tenaga , tidak usah dengan perkataan.
Adapun jika terpaksa berjanji ataupun punya kesungguhan kepada orang lain , maka jagalah dengan sungguh2 jangan sampai kamu mengingkari janji. Sebab memungkiri janji adalah tanda2 orang yg munafik.

37 ulasan:

arryani berkata...

Ayat yang selalu diungkapkan....
"aku cuba lah, tapi aku tak janji..."
Boleh terangkan tak maksud ayat tu dari sudut pandangan Tuan J...

Setiap orang ada pandangan berbeza...Saya cuma nak tahu dr pandangan orang lain kerana saya tak berapa gemarkan ayat tu....

Marzalina berkata...

saya paling takut menjadi manusia yg tak pandai kotakan janji..sebaiknya jgn berjanji kalau dah tau diri tak boleh kotakan janji tu..lagipun orang yg mungkir janji adalah munafik..mintak dijauhkan...

nurdaniella berkata...

cikgu, saya paling tak gemar orang yang suka berjanji, lepas tu buat2 lupa pulak.. eeiii... rasa macam nak tubing2 jer muka dia..

addyaholix berkata...

janji bukan lagi satu yang harus ditepati zaman sekarang. janji dah jadi mainan mulut. semua orang berjanji untuk menjaga hati semata-mata. dah lumrah manusia suka berjanji. untuk tepati, jauh sekali.

saya cuba jadi manusia yang susah untuk berjanji. risau tak mampu nak tunaikan. dan saya juga anti dengan orang yang tak menepati janji. rimas!

~Insan Biasa~ berkata...

kerana itu saya elak berjanji dan tak mahu orang buat janji dgn saya...

Aisyahumairah berkata...

saya bersetuju dengan semua pendapat sebab saya tidak suka pada orang yang mungkir janji...saya tidak suka berjanji sebab saya tak mampu untuk berjanji kerana sya takut akan dosa orang yang memungkiri janji...silalah datang ke blog saya..give something comment...

LotsOfLove-Pearls berkata...

Kata Harus Dikota,
Janji Mesti Ditunaikan..

Tak berani nak berjanji kalau tak tertunai..
Katakan, xleh nak janji..
Tapi akan cuba..
opsttt..

Khairi berkata...

Benar itu sahabat. InsyaAllah semoga bicara saudara mampu menggerakkan tangan-tangan, memandangkan tangan sendiri cuma dua.

sesungguhnya ucapan saudara mampu mencapai beribu telinga dengan beribu tangan yang mungkin kuasanya cukup besar dan berkesan.

insyaAllah.

Mak Su berkata...

meh janji ngn saya, saya takut nak mungkiri janji, tapi saya jarang berjanji, namun janji kalu, mesti cuba buat jugak jugak :)

::SRISUFI:: berkata...

salam cikgu..

JANJI...ada apa sama janji ye??

cukup tak suka berjanji pd org lain..tapi sangat suka berjanji pada diri sendiri...bila sri berjanji pd diri sendiri seolah pemangkin semangat utk mengejar yang dijanjikan...

selalu nya utk selamatkan diri dr berjanji @ perkara belum pasti...ungkapan INSYAALLAH selalu meniti dibibir..

tp cikgu/ustaz sri dulu pernah kata..INSYAALLAH jg satu janji..maknanya 'jika diizinkan Allah'..jua membawa maksud jika tiada sebab yg nazak @ uzur ..janji tu wajib ditunai juga..

moralnya:
berjanjilah perkara yg mampu ditunaikan...sri salu guna 'jika tiADA aral sri pasti...blablabla...'

;)

hehehe

ujie berkata...

jinggo..jgn blank..kita yang merancang tuhan yang menentukan...

mountdweller berkata...

Salam dr. jinggo,

Berjanji ada satu perkara mudah hendakkan sesuatu. Manusia bisu pandai berjanji tetapi untuk menunaikan janji tidak semudah menaburnya.

Kalau nak juga berjanji, berjanjilah dengan perkara yang dirasa yakin boleh tepati. Kalau tidak kita akan tergolong di dalam golongan munafik.

- jinggo - berkata...

Aryani : orang berjanji ni menurut Iman Ghazali...ada yang..

nak lepaskan diri ( masa tu )...
dan memang satu lagi memang nak berjanji...

dari ayat tadi macam tulah : orang2nak lepaskan diri....( macam berhutang )...esok aku bayar !!!

hati2 dengan org macam tu.

- jinggo - berkata...

Intan : kepada orang muda....selalu berjanji dengan sapa.

biasanya dengan MARKA.

masa bercinta : selalu berjanji tak tepat masa....tapi ok sebab belum dapat...

dah lama bercinta...selalu janji nak jumpa makpak...tapi selalu auta...

lagi lama bercinta...selalu janji nak masuk meminang...tak masuk2...
......

- jinggo - berkata...

Nur...saya pun dalam banyak janji paling tak suka orang berjanji dalam ketegori NAK LEPAS KAN DIRI....

OK...esok aku bayar !
Ok...esok pukul 9...

Hampeh.Saya akan pangkah orang macam ni...

- jinggo - berkata...

Addy ; kadang2 kita memang nak elak dari berjanji...tapi ada tempat2 kita kena berjanji...

jadi addy . hari ini mari kita berpada2 berjanji dan sungguh2 untuk beri komitmen...terutamanya pada diri sendiri...

- jinggo - berkata...

Cgu Endok...kita tak suka orang mungkiri janji tapi perasaan tak.kadang2 kita diasak...untuk berjanji....betul tak.

Saya menulis N3 tu : sebab ada kawan ni.hutang dengan saya.asyik berjanji.esok.esok.dan esok....dan kita sentiasa bersangkabaik.

akhirnya bila dah jadi darah daging dia......suka berjanji untuk selamatkan diri....

- jinggo - berkata...

Asyah : menarik komen.orang yg waras takut untuk berjanji...takut balasan tuhan..

saya dah lawan blog : merah !..

Sebab saya ada berjanji nak buat itu ini hari ini.....saya akan jengok lain masa....

terima kasih.

- jinggo - berkata...

Lot of Love : seronok baca komen....saya sendiri secara warasnya takut berjanji..

tapi siapa kita untuk mengawal...
semuga ilmu yg menjadi sempadan menjadikan saya lebih berhati2...

- jinggo - berkata...

Khairi : terima kasih : semuga ruang yg disediakan disini mampu melebarkan kesedaran kita bahawa hidup ini bukan sekadar apa yg kita tahu......

Semuga ilmu2 begini mampu menganjak kita satu langkah lagi kehadapan...

- jinggo - berkata...

Mak Su....SAYA NAK MAK SU BERJANJI...JANGAN PAKAI TOPENG.JANGAN BERGAMBAR BELAKANG PASU BUNGA......JANJI TAU.

- jinggo - berkata...

sRI : kalau dicampurkan ilmu Iman Ghazali dan Dr Hill...berjanji ada lengkoknya..madsudnya seninya.

Ada nadanya.
Ada bahasanya...

Sebab kita harus ingat.janji adalah komitmen....

kalau berjanji dengan orang ; tentunya catuan 2 komitmen.bagaimana kalau seorg darinya mencabuli.....
org yg bertunang pun : terikat dengan janji....terikat dengan komitmen kan...

Semuga saya , kita dan semua tahu janji ada komitmen...

- jinggo - berkata...

Uji : saya dah berJANJI pada diri...dimana dan bagaiaman.JALAN HARUS KEDEPAN.....

- jinggo - berkata...

Tuan Mount

Kalau nak juga berjanji, berjanjilah dengan perkara yang dirasa yakin boleh tepati. Kalau tidak kita akan tergolong di dalam golongan munafik....saya memetik kata2 tuan.

Senang berjanji.macam org politik kita...berjanji ( baca suara keadilan terbaru ).sebab mudah.cakap aja...komitmen kita dihujung....

Minta dijauh dari kelompok org munafik

SITI KHADIJAH berkata...

saya paling tak suka kalau org berjanji tp x tepati..
seeloknya kita belajar bagaimna utk berterus terang dan bersikap jujur jika tak mahu melukakan hati seseorang.itu kan lebih baik dari berjanji tapi tak pula ditepati.

ujie berkata...

bagus tu jinggo..jgn pandang belakang..terus n terus ke depan sbb kat depan sana masih banyak yang menunggu..:)

- jinggo - berkata...

Khaty : yg terbaiknya adalag.kejujuran.....jangan suka2 berjanji....

kejujuran.

- jinggo - berkata...

Uji....jalan harus kedepan ; tapi sesekali kena juga tgk kebelakangkan....sebab tidak ada depan tanpa belakang...

ujie berkata...

ti bila tgk k belakang down lak :)

::SRISUFI:: berkata...

sri setuju...bila berjalan ke depan...yang di belakang usah terus dilupakan....kerana kita bangkit dari SEJARAH...sejarah sebuah kegagalan masa lalu...


cikgu...sri dah tgk entri sal ank2 cikgu...sri tak terluahkan di sini...sungguh menyentuh hati...

Mak Su berkata...

ah! tak koser aku

ujie berkata...

abis tu crita wayang 'jangan pandang belakang' pesan mcm gitu la sri..he3

- jinggo - berkata...

Sri : orang lain boleh persoalkan apa sahaja...hanya yang mengalami yg tahu...

pastinya : itu cerita yg diJANJI kan pada kita.kadang2 kealpaan dan keangguhan diri menjadikan kita seakan mahu menyalahkan itu dan ini.....

untuk hari ini dan seterusnya....terentas jalan yg dihadapan...mari kita lalui bersama....

- jinggo - berkata...

Mak Su...Janji tetap Janji....

- jinggo - berkata...

uji....dlm cerita.jangan pandang belakang....sebab tu takut.....sebab yg dibelakang ni.....mmmmmmm memang menakutkan...

~Insan Biasa~ berkata...

ujie...boleh ke kita untuk tidak memandang ke belakang ....
-----------------------------------
tapi kan cikgu jinggo adakalanya bila memandang kebelakang tu membuatkan kita sakit balik
dan sakit tu boleh buat kita jadi tambah kuat dan kadangkala buat kita jadi lemah juga...

p/s : ye cikgu jinggo saya ingat pesan cikgu yang satu itu.
-------------------------------------

- jinggo - berkata...

cgu anis.kedepan kebelakang.....cerita kita masih saya....

badan ini perlu diadili.....

mari kita bersikap adil untuk diri sendiri

Eco Kid Adventure on Facebook