Rabu, 28 Januari 2009

Problem....

keluar dari kepompong

Dr Hill pada suatu hari ditanya oleh sekumpulan pelajar:
dimana tempat orang yg tidak ada masalah.
lalu beliau membawa pelajar tersebut kekawasan tanah perkuburan.
DISINILAH TEMPAT ORANG YG TIDAK ADA MASALAH DUNIA.
selagi kita bernafas selagi itu kita akan terus berhadapan dengan pemasalahan demi pemasalah.kita berbeda.secara fasiologinya.sosiologinya.psikologinya kita memang berbeza.semuanya akan menghasilkan penghakimanyang berbeza.
dihujungnya ada masalah.Masalah PENAFSIRAN.
Setiap orang ada kemahiran yg tersendiri bila berhadapan dengan semua pemasalahan ini.
ada orang suka dengan masalah kerana pada mereka :
Satu perkara baru lagi aku belajar yang orang lain tidak belajar .
Belajar dari Bencana.
Tapi tidak semua mampu BERDIRI dikala emosi jatuh.
Tidak ramai diantara kita mampu BERDIRI gagah dan keluar dari situasi ini
Tidak salah dikatakan oleh Mr Winston Churchill - Seorang pemimpin yang hebat diukur kehebatannya dikala berlaku ketegangan dan bagaimana dia keluar dari
ketegangan tersebut.
Seorang ahli fikir cina menyatakan :
kehebatan seseorang diukur pada skala pemasalahan hidup dan bagaimana dia keluar.
BAGAIMANA DENGAN KITA.
Satu ilmu lain yang perlu kita belajar.perlu kita tahu :
Masalah sering dikaitkan dengan emosi yang dihujung akan menhasilkan tindakan yg tentunya tidak MOLEK dilihat...
Ini menjadi satu kajian besar bedanya IQ.EQ dan seterus ESQ
MARAH.PANIK.SAKIT HATI.GERAM.PUTUS ASA.MALU.TAKUT.
Semuanya zahir dari emosi yg tidak stabil.Kegagalan kita untuk menerima itulah CERITA kita hari ini.Cerita yg kita tak mahu barangkali....
TERINGAT SEBUAH BUKU MENYATAKAN BEGINI
kenapa orang bila marah : akan meninggikan suara ( walaupun berdekatan )
kenapa orang bila sayang : akan memperlahan suara ( walaupun jauh )
Yang dekat dijauhkan hatinya
Yang jauh didekatkan hatinya

Yang terbaik mungkin DIAM...

23 ulasan:

ujie berkata...

masalah ni kan ujian.Allah akan sentiasa mguji umat Ya..setabah n segegah mana pon seseorang tu mgatasi masalah,akan rebah juga satu ketika..di depan org lain mungkin kita ni nampak kuat,ceria,hapy..tp sebalik yer hanya tuhan yg tahu...

kita ni manusia biasa...kita mmg ada emosi.

tp masalah tu la yg mendewasakan kita.tak ada seorang pon di muka bumi ni x punya masalah.

bagi ujie syukur sbb ujie ada masalah tp masih ada yg myayangi,myokong,membantu.sebesar mana masalah ujie,ujie kena tempuh..untuk org2 yang ujie sayang..setiap masalah perlu dikongsi,sbb kita x akn berjaya berdiri dgn sendiri..

ye..betol tu jinggo,mungkin yg terbaik DIAM..:-)

semoga Allah beri petunjuk n jalan untuk kita keluar dari setiap masalah...

Miss Jaz berkata...

he..he..mr.jinggo..tul smua apa yg diperkatakan..selagi kita bernafas selagi itulah kita akan berhadapan dengan masalah...tapi yang pasti, JAUH DIMATA ,DEKAT DIHATI....he..he...

- jinggo - berkata...

ujie

fitrah kita gamaknya.kemampuan kita untuk menhasilkan apa sahaja yang terbaik ;tidak tentu kita kita terbaik dalam hal2 mengendalian emosi.

emosi sendiri @ emosi orang lain.

kerana kerangkanya berbeza.tapi beruntunglah orang2 yg mampu membangunkan diri dan keluar dari kepompong...

masalah dikaitkan dengan emosi.emosi dikaitkan dengan hati...hati tentunya dikawal oleh BISIKAN @ SUARA2 KECIL....

pastikan kita ada bisikan @ suara kecil yang selari dengan apa yg kita mahu...berdasarkan hukum hakam...

- jinggo - berkata...

Cgu miss jauh

jauh dimata
dekat dihati...

gitulah gamaknya ye...
jangan ada diantara kita ( semua ) menjauhkan hati yg dah tersedia dekat....

mudah aja kan...

bertengkar
berdebat
menkritik...

tinggikan suara pada orang yg dekat - pastinya jauhlah hatinya...

kita fikir2kan..

Mak Su berkata...

kadang-kadang aku suka diam
kadang-kadang aku suka cakap
untuk berkongsi sebab "kenapa aku diam"

:)

- jinggo - berkata...

Mak Su -

akhirnya hari ini saya nak diam aja.

tapi kena ingat : MUSUH UTAMA kepada semua WANITA yg berkasih : adalah lelaki yg DIAM....

betul ke.....

Mak Su berkata...

lelaki yang diam? iya ker?

saya memang di luar blog berat mulut, nasib baik hubby banyak mulut, so, kita balance ler :)

tapi, mungkin benar.

mungkin juga lelaki diam sebab dorang tak serius kot?

- jinggo - berkata...

Mak Su

kadang2 cuba tengok : terutamanya semasa tgk berkrisis - isteri akan serang....
suami biasanya diam...buat tak tahu....
dikatakan itu yg perempuan tak suka agaknya....

saya sekadar berkongsi apa yg dibaca.

addyaholix berkata...

satu,
masalah itu fitrah.
hidup tanpa masalah itulah masalah dalam hidup sebenarnya.

dua,
saya kadang-kadang boleh jadi pendiam lebih dari orang yang bisu.

- jinggo - berkata...

dan addy

tiga

jangan marah - sebab marah di hujungnya adalah masalah ( dlm hubungan sosial ).
semuga kita sama peringatkan diri masing2....

addyaholix berkata...

tambah.

tiga point satu,
marah juga kadang-kadang buat saya tenang bila mampu lepaskan semua.

- jinggo - berkata...

Addy...

tambah sikit lagi

nak marah : mengikut buku dale carnegie - pastikan seni nak marah...

tarik nafas dulu untuk balancekan gerlombang otak...
posisi biar betul.
sedikit sentuhan kalau boleh
rendahkan suara...
YANG PENTING...
asertif bukan agresif : ini pandangan saya dan saya hargai pandangan kamu......menang - memang.....

dan lagi.....

Mak Su berkata...

oh... gitu. ingatkan diam gapo.. ahaks, tak paham.

diamlah best.. persekitaran adalah selamat. ;p

kalu bergaduh, memang dah didesignkan oleh Allah swt supaya sorang diam, sorang memekak,...dalam keadaan keluarga yang neutral, memang sentiasa gitu, untuk balancing, bukan wheel jer nak balancing, ahaks

saya senang lelaki yg diam, ada masanya, kita cakap sesama :), dan lelaki pun suka saya diam, kadangkala lelaki suka saya membebel. kadang2 kita sesama memekak, utk lebih happening.

jangan mare.... and good night :)

- jinggo - berkata...

Mak Su

kesimpulan : saya amat sunyi sekarang - sebab tak ada orang marah...
balik lambat
tak basuh pinggan
tak buang sampah....
tak apa lagi..............

kadang2 seronok juga : kena mrah !

selamat malam....

addyaholix berkata...

ya marah juga ada seninya.
dan saya belajar sesuatu dari tulisan kamu mr jinggo =)

Tirana berkata...

Jika kita tidak dapat berkata sesuatu yang baik dan berfaedah..maka diam adalah yang terbaik..

Saya baru selesai baca chapter 1 buku "9 things you simply must do". Quite interesting dan ada sedikit berkaitan dengan topik yang Jinggo tulis hari ini. Masalah tak boleh dibenamkan tanpa mencari penyelesaian kerana itu tidak akan membawa kebaikan.

- jinggo - berkata...

addy

disebabkan hari 85 % kita diukur dari EQ....bukan IQ : kerana itu kita jadikan ini sebagai pengajaran

- jinggo - berkata...

Puan Tirana

kerana hari ini kita semakin banyak peluang untuk membuat penghakiman - kita akan dihakami.

pastikan - kita diadili dengan betul.madsudnya : dalam kontek sosial.
begitu juga dalm politik - semua kita sedang membuat pertimbangan...

moralnya jangan calarkan..
sebab kita ada ruang dan peluang untuk menjadi yg terbaik.

erisya nor berkata...

tuan J...suami erisya pun cakap camtuh...kalau isteri diam jer...tak meriah hehehe (maaf erisya nyampuk perbualan tuan J ngan maksu )

bagi erisya, lelaki yang diam semasa bergaduh adalah untuk menyejukkan marah si isteri tuh...diam yang camni baik sebab nak elakkan pergaduhan. tapi yang tak bagusnya jika lelaki itu diam bila seharusnya dia berkomunikasi ngan isteri...dulu masa mula kawin erisya tension gak sebab suami pendiam...tak tau apa dia nak...tak tau dia suka kah apa yang erisya buat atau sebaliknya....pendek kata selalu no komen jer...memang membosankan. tapi syukur bila dah lama kawin...kami sering berkomunikasi....terkejut bila terdengar perbualan suami ngan kawannya....menurut suami, erisyalah satu2nya sahabatnya...tempat dia luahkan rasa....rupanya dalam diam suami hargai kehadiran erisya.

- jinggo - berkata...

Puan Erisya

itulah lelaki gamaknya.
sebab kadang2 kita semua kena ambil tahu karektor pasangan agar senang nak buat penghakiman....

sebab kita memang berbeza.
tgk ajalah dompet perempuan dan dompet lelaki...ada beza tak

dompet perempuan : macam2 ada....
dompt lelaki ..................

erisya nor berkata...

tuanJ..betul tuh...sebab tuh bagi erisya 5 tahun pertama perkahwinan adalah saat yang sukar bagi kami berdua maklum.....segalanya berbeza. pernah masa mula kawin dulu kami makan di kedai yang berasingan ketika lunch break....kerana erisya tak suka makan nasi kandar...maklum perut tak tahan ngan rempah sana....suami pula tak selera kalau tak dak kari mamak....masa tuh sama2 keras ...tapi itulah kalipertama dan terakhir kami makan berasingan...kini bila org kata kami loving couple ...rasa syukur sebab harga yang telah kami bayar untuk sebuah kebahagiaan amat tinggi :)

semoga semua teman2 kan perolehi kebahagiaan yang sama atau lebih lagi tanpa perlu bayar apa2 harga (terutama tuah J :) )

- jinggo - berkata...

Puan Erisya

Menarik : untuk semua kita tahu...berkahwin dengan org yg datang dari lain budaya.
makan berbeza
peradapan berbeza
budaya berbeza..

apa2 pun kita tetap dalam media permainan ekuiti.....

erisya nor berkata...

betul tuh tuan J...erisya cuma berbeza negeri..ada teman tu kawin berbeza negara ...lebih tinggi tekanannya...kali terakhir erisya dengar berita suaminya beri kata putus...boleh pulang ke malaysia dengan syarat tinggalkan bayi di negaranya!apapun, bagi erisya jika kita tinggal di negara lain hendaklah ikut resam negara tersebut...isteri adalah di sisi suami. Sekali kita telah pilih jalan tersebut...sudahi hingga ke garisan penamat...tapi jika memang tak terdaya...sentiasa ada u-turn...tapi perlukan pengorbanan yan besar juga.....kehilangan anak. ...( dulu terpaksa korbankan keluarga demi cinta) ..erisya tak tahu apa pilihannya kini namun sebelum berpisah erisya sempat menyokongnya untuk memilih suami seadanya ...bukan demi anak sahaja. Hidup lebih mudah jika kita tak terlalu meminta . cuba bahagiakan diri dengan apa yang ada....erisya tahu dia amat menyintai suaminya cuma tak betah tinggal di negara tersebut...maklum di sini ada karier dan anak manja keluarga , sedangkan di sana suami bergaji kecil di negara yang tinggi kos hidupnya.

Eco Kid Adventure on Facebook