Selasa, 24 Februari 2009

KENAPA.


kalau ini adalah Roslin Bin Harun
mungkin begini agaknya
SAMPAI HATI ANAK AKU NI..
sakit penat nak menguruskan perkahwinan belum reda
bangsal pun belum runtuh
pinggan mangkuk yang dipinjam dari masjid belum pulang lagi
kepala lembu yang ditumbangkan - masih ada kat belakang
hutang piutang belum selesai
DAH ADA CERITA BARU

ini sebahagian dari cerita kita - karektor - sikap -
yang dizahirkan dalam bentuk tindakan yang kita PERCAYA itu betul.
BETUL pada kita BELUM tentu BETUL pada orang lain
kerana kita hanya bertindak atas apa yang kita PERCAYA.
siapa yang membentuk KEPERCAYAAN kita.
tentunya orang yang amat berpengaruh dalam hidup kita - siapa !

Semuga apa yang berlaku hari ini - dan seterusnya : kita ambil pengajaran -
dalam melunasi kehidupan kadang2 kita tidak akan dapat
semua apa yang kita mahu -

mungkin apa yang kita mahu ' dilambatkan ' hari ini.
mana tahu - dari perkahwinan itu akan lahirnya anak2 yang mampu mendamaikan mak & ayah suatu masa nanti.

Disebab ini bukan Roslin Bin Harun - kita ambil pengajaran bahawa dalam hidup masih ada ruang kita duduk bercerita - berbincang - sebab diantara kita dan kita ada banyak lagi kita2 - yang melihat dan terkena kesan tindakan kita.

sekadar pandangan

20 ulasan:

nurdaniella berkata...

salam cikgu, hanya mereka yang tahu apa yang terjadi antara mereka.. dan pastinya ia adalah sesuatu yang tidak dapat diselamatkan lagi..

- jinggo - berkata...

nur

hanya mereka yang tahu cerita mereka...
kenapa.
mengikut cerita dalam ISU HANGAT - kata roslin itu bukan perkahwinan yang dia nak - pilihan keluarga.
...............
adakah pilihan keluarga tdk sesuai untuk dijadikan isteri..

banyak persoalan.
kita orang luar yg tdk tahu apa yg roslin tahu.......

ujie berkata...

testing..

- jinggo - berkata...

apa yang nak di test tu jie......
apa cerita.
roslin 12 hari aja...

semuga uji sampai ke anak cucu....

ujie berkata...

ok...dh leh mgomen..he3..

salam jinggo..

hidup kita memang banyak pilihan.terpulang pada kita untuk menentukan jalan terbaik.cinta x boleh dipaksa untuk myintai n dicintai...kalau mulut mengatakan YA tetapi Hati mengatakan TIDAK,macam mana nak teruskan .mungkin itu adalah jalan terbaik bagi mereka...'jodoh pertemuan'mereka hanya boleh bertahan takat tu..

kita doakan la saudara kita tu bahagia dengan jalan yang mereka pilih.

- jinggo - berkata...

itu kata orang muda mungkin uji...
cerita mak ayah @ sanak saudara - yang memberi keringat untuk menyatukan mereka...

kenapa tidak sebelum perkahwinan !
mungkin mereka ada cerita.

cinta - akan datang dari perkataaan CARE...semuanya bermula dari situ.dan akan terbenih dari perkataan itu : asas adalah kita mahu dicintai dan mahu menyintai....

kesimpulannya : hanya mereka yang tahu.....semuga roslin memilih jalan yg terbaik....

ujie berkata...

kita x boleh menilai orang dr luaran...kita x tahu pe yang berlaku antara mereka...n pasti yer mesti ada yang kesal dgn tindakan mereka.tu la hakikat yg perlu mereka terima.tak ada beza antara tua n muda.lumrah kehidupan kita,mmg setiap org x lari dr kesilapan.yg penting diri sendiri menilai setiap apa yang berlaku.

Tirana berkata...

Teringat cerita anak saudara kawan saya, kawin beberapa bulan then bercerai tapi sampai kesudah si suami (anak saudara kawan) tak dapat "sentuh" isteri. Bila sisuami cuba menyentuh, macam2 dia bagi alasan hinggalah si suami terpaksa melepaskan isterinya (isteri sendiri yang minta dilepaskan). Selepas bercerai baru terbongkar semua rahsia. Si isteri cuma inginkan title "janda". Ada cerita kenapa dia inginkan title janda tu...

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo.

Izinkan saya membuat pembetulan. Sebenarnya Roslin Hashim.

Memang tepat saudara. Kepercayaan membentuk sikap. Kepercayaan yang melampau akan membentuk sikap yang melapau. Kita akan berkeras yang kita betul tetapi macam saudara kata, betul bagi kita tidak semestinya betul bagi orang lain.

Jadi kita kenalah terbuka, hormati juga pandangan orang lain. Itu sebab yang saya katakan semua pendapat adalah betul mengikut persepsi masing-masing walau tidak semestinya kita setuju.

Brahimnyior berkata...

Takpelah Bro Jinggo, udah setakat itu je jodohnya.

Mana mbuatnye..

Harap-harap tak timbul fitnah itu dan ini.

Dapat dosa keghin jer, kata oghang Perak..

- jinggo - berkata...

ujie

begitulah hidup kita - siapa yg tak buat silap - tapi dunia ini penuh dengan banyak 'kelas' yg mengajar kita.....
pengalaman orang lain..

mungkin itu yg terbaik buat masa ni

- jinggo - berkata...

puan tirana

ni dah kira serius - nak title janda - kenapa nak claim insuran ke....

bercerai - kalau itu jalan terakhir - dari berlaku apa seterusnya - baik disudahkan perhubungan - tapi bukan dengan cara menyusahkan dan menimbulkan pemasalahan lain....

sebab saya ada pengalaman berbeza.

- jinggo - berkata...

tuan

maaf - roslin harun : saya andaikan kalau itu anak saya....tapi itu roslin hashim...

UJI + kawan2 - mari kita sesama hayati apa yg tuan mount tulis - ini satu pandangan dari seorang ' ayah ' yang tepat ' kesasaran '......

terima kasih.

- jinggo - berkata...

yop brahim

getik benor teman dengan cerita hari terakhir ni.
nikap kahwin - macam main2 aja...

nak mengawinkan bukan seratus dua.....tumpo yop !

Mak Su berkata...

penting bermusyawarah :)

- jinggo - berkata...

mak su

itu sebaik selagi ada ruang...

~mardihah~ berkata...

uiks...salam singgah semula ya...semoga kita dilandasan yang baik-baik belaka...amin

arryani berkata...

Belum tentu baik di mata kita tapi baik juga di mata org lain. Dan belum tentu salah di mata kita dan salah juga di mata org lain.


Apa yang berlaku, sudah pun berlaku.

Harap dia akan lebih berfikir panjang selepas ini. Nak kata pilihan fmly pun, kenapalah diteruskan jugak...Kan ada akal utk berfikir....

Entah...sekadar pandangan.

- jinggo - berkata...

mardiah

kemana menghilang.
dan selamat kembali - semuga ruang ini mampu memberi penambahbaikkan diri....

- jinggo - berkata...

puan aryani

pandangan seorang ibu dan kakak
pandangan seorang pengantin
pandangan seorang ayah
pandangan seorang yg tersilap catur.......

semuanya berbeza berdasar kapasiti masing2.

dihujungnya : apa yg kita rasa betul pada kita tak semestinya betul pada orang lain.....

Eco Kid Adventure on Facebook