Selasa, 3 Februari 2009

kezaliman mulut...

Kita biasa mendengar keganasan fizikal - tapi bagaimana dengan KEGANASAN MULUT.
KAJIAN MENYATAKAN TABIAT BANYAK MULUT ADALAH MASALAH SIKAP ,
BUKAN MASALAH KEPINTARAN.
APA ITU KEGANASAN MULUT
ini adalah sejenis kezaliman psikologi
boleh menyebabkan kecederaan psikologi
KAJIAN MENYATAKAN
2 jenis keganasan mulut
BANYAK MULUT
SERANGAN MULUT
orang yang banyak mulut sangat sukar diyakini dan sangat skeptis.mereka sentiasa tidak percaya kepada apa2 yang mereka dengar.jadi , fikiran dan pendapat mereka sukar diubah.
ORANG BEGINI - suka bercakap lepas - asal dia menang.suka mempertikai cakap orang lain.suka membuktikan orang lain salah.
dapat membuktikan dirinya lebih pintar dari orang lain
DAN LAGI
mereka sentiasa tidak percaya kepada apa yang mereka dengar.f
ikiran dan pandangan sukar diubah.
RENUNG2KAN
sifat banyak mulut tiada kena mengena dengan IQ dan kelulusan, ini adalah persoalan sikap
dan bagaimana kita.dalam kontek hubungan sosial ini merupakan satu kecelakaan
dimana kita.....

22 ulasan:

mademoiselle ain berkata...

saya juga bnyk mulut..huhu

- jinggo - berkata...

ain

kalau banyak mulut untuk kebaikan ok : gunakan kepintaran banyak mulut untuk jalan yg sebaiknya.
semuga N3 ini menjadi pengajaran.
sebab kajian dari Jabatan Agama Islam menyatakan : punca utama penceraian adalah ' kezaliman mulut '

untuk itu mari kita sama2 fikirkan.

catz_mafia berkata...

Jinggo,
Dua-dua pun saya tak mahu.. Semoga dijauhkan dari sifat ini.

Mak Su berkata...

tak minat bergaul ngan org byk mulut, asik asik dia jer yg hebat, asik asik dia jer nak menang...

ya lah, menanglah
ambiklah klcc tu... ooops!

ahaks

- jinggo - berkata...

catmafia

dalam hidup ini kadang2 diam adalah jawapannya tapi bukan kesudahnya..
sesekali kena gunakan mulut
bukan dalam bentuk serangan..

kita ambil iktibar : ada sambungan tunggu...

- jinggo - berkata...

Mak Su

betul2.macam RandyOnton ( WWE ) dia aja yg nak cakap.dia aja nak gasak orang....

lebih baik diam.
tapi kena ingat mak su : diam adalah MUSUH UTAMA kepada orang yang banyak mulut....
ingat.hari ini.duduk diam2....

LotsOfLove-Pearls berkata...

Saya agak pendiam..
Tapi ada masa2 tertentu 'banyak mulut' gak..

- jinggo - berkata...

lotoflove

saya sedang membaca buku yang menceritakan macam hal yg selama ni remeh temeh....

hari ini pasal kelaziman mulut.ok setelah baca dan tahu elakkan diri tergolong dlm kelompot itu.....

mountdweller berkata...

Ada masa perlu banyak mulut dan ada masanya perlu tutup mulut.

sonata anak kancil berkata...

kerana pulut santan binasa,
banyak mulut badan binasa...

perlu fikir , kena renung & kena muhasabah diri..

Tera berkata...

erm... kezaliman mulut memang banyak melukakan perasaan org lain, dan luka ini lebih sukar sembuhnya berbanding luka fizikal.

siti_m berkata...

tapi kadang-kadang tak semua yang banyak mulut tue bercakap zalim.
ramai salah anggap atas sikap banyak mulutnya tue....

~Insan Biasa~ berkata...

saya sependapat dengan tera...
ermmm,tambah sikit - lenggok bahasanya lembut atau kasar...masih ada kezaliman dalam keduanya.

arryani berkata...

Banyak mulut??..

Saya tak banyak mulut. Ramai orang cakap saya pendiam.

TAPI....jangan la jari saya jumpa PC saya. "Saya akan bercakap melalui hujung2 jari saya".

Cuba komen sikit.

- jinggo - berkata...

tuan mount

ada masa memng kita ken banyk mulut dan ada masa kita kena kurang....

rasaya ke2nya betul berdsrkan kepada situsi.
yang pstinya - dihujungnya kita tidk meroskkn hubungan sosial kita

- jinggo - berkata...

cgu sonata

kerana mulut badan binasa.
itu kesedran diwaktu kita waras - semuga Allh permudahkan kita dlm urusn yg dikaitkan dengn mulut.....

agar kita tidak membinakan
diri sendiri
dan orng lain....

- jinggo - berkata...

cgu tera

memang skit menjadi mngsa kezaliman mulut
kezliman fizikl kekal....
kezalimn mulut ( kekal ) pada tindaknnya...

kita bergunakan nikmat ini sebaik mungkin

- jinggo - berkata...

cgu ct m

banyk mulut hari ini - dalm kontek kezliman.
mulut digunakn untuk menegangkan...
aku menang kau klh...

kita hyati bersama dn ambil pengjarnnya

- jinggo - berkata...

puan aryani

banyak mulut : saya banyak mulut - sebab saya berkerja dengan bercakap....
kefahaman saya dalam kontek kezaliman..

dan puan : dari N3 puan saya simpulkan memang begitu - banyak bercakap ditangan....tahniah kerana menggunakan nikmatnya dengan baik..

sebab mulut ni macam senjata.....saya mangsa kezaliman mulut..

- jinggo - berkata...

cgu insan biasa...

dalam kontek komunikasi - verbal ( 45 % ) - non verbal ( 55 % )...yang lebih impaknya ada bahasa badan...lenggoknya.

dalam verbal pulak - hampir 60 % pada nada...
jadi kita buat kesimpulan sendiri...

betulkan nada
betulkan bahasa badan
betulkan niat.....

sebab kita mahluk sosial..

nurdaniella berkata...

cikgu, kekadang tu, berdiam lebih baik.. lebih2 lagi bila dalam kepenatan..

- jinggo - berkata...

Nur - macam saya sekarang.DIAM aja mungkin lebih baik

Eco Kid Adventure on Facebook