Jumaat, 6 Februari 2009

akhirnya kita kena buat pilihan

Situasi hari ini - mungkin sebahagian dari kita merasakan..
Sakit hati.Geram.Putus Asa. Mengeluh.Tidak bermaya.Marah. Merungut.
Baran.Kecil Hati.Dendam.Benci.
KENAPA BOLEH JADI MACAM NI
terus - terusan kita akan begitu - kerana kita TIDAK MEMILIH
Itu sebahagian dari situasi negetif yang kita hadapi – suka @ tidak itulah kita.
Semuanya bermula bila kita tidak SUKA dengan apa yg kita lakukan.
Kita MESTI menerima orang ini yg bukan kita mahu.
Kita MESTI pilih sesuatu perkara ygn tidak kita pilih
Kita MESTI lalui hari2 yang kita tidak suka lalui.
TAPI KITA LAKUKAN SEMUANYA – DENGAN BEBALAN
INI KERANA KITA TIDAK MEMILIH
DAN KITA MESTI MENERIMA.
SESUATU YANG KITA TIDAK MAHU TERIMA
Cuma latihan ini….
SAYA MESTI ........
KALAU TIDAK A AKAN JADI B
KALAU TIDAK B AKAN JADI C
KALAU TIDAK C AKAN JADI D
KALAU TIDAK D AKAN JADI E
AKHIRNYA SAYA MEMILIH UNTUK A.
Perkataan MEMILIH yang kita akan install :
seterusnya kita bertangungjawab dengan apa yg kita pilih……
SAYA MESTI MEMILIH YB ZAMBRY ( sebenarnya TERPAKSA )
KALAU SAYA TIDAK MEMILIH YB ZAMREE - SEMUA TIDAK STABIL
KALAU TIDAK STABIL PELABUR AKAN LARI
KALAU PELABUR LARI KILANG AKAN TUTUP
KALAU KILANG TUTUP AKU NAK MAKAN APA
KALAU AKU TAK MAKAN ANAK AKU PUN MAKAN
KALAU SEMUA TAK MAKAN - SEMUA AKAN KEBULURAN
AKHIR AKU MEMILIH YB ZAMBRY
Moral untuk kita :
Selagi kita tidak MEMILIH selagi itulah sepanjang usia pentadbiran
YB Zambry kita akan
keluh kesah - mencari salah itu dan ini.
Kita adalah apa yg kita fikirkan.
Semuga Allah memberkatiNya dan merahmati keseluruhan penglibatan YB dalam usaha menguruskan amanah dan tangungjawab.
dipadankan dari Modul Pembinaan Karektor - PLKN

20 ulasan:

Sharifah Hassan berkata...

Salam,

Bukan mudah nak memilih! Bukan semua kehendak kita dapat dipenuhi dengan satu pilihan sahaja.

Terpaksalah kita memilih dalam banyak2 pilihan yang mana satau mungkin dapat memuaskan hati dan kehendak kita!

Tirana berkata...

hehehe...saya suka YB Zambry sebab dia senior saya.. Redha dengan ketetapan Allah. Berdo'a agar YB Zambry boleh dan dapat menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan dengan baik dan sempurna sebab kalau kita sendiri tidak menerima...hati kita yang sakit..so belajar menerima biarpun itu bukan pilihan kita.

Shifu67 berkata...

Situasi hari ini - mungkin sebahagian dari kita merasakan..
Sakit hati.Geram.Putus Asa. Mengeluh.Tidak bermaya.Marah. Merungut.
Baran.Kecil Hati.Dendam.Benci......

Situasi hari ini - tentu sebahagian dari kita merasakan..Suka hati.Gembira.Bersemangat..... BERSYUKUR.....

Redha dengan ketentuan Allah... jangan pula melatah!

kyuzo uehara berkata...

pilih jangan tak pilih..

teringat jugak permainan 'Saya Betul' yang menyakitkan..

apapun.. kelihatan Syaitan sedang berpesta atas kejayaan mereka sekarang ini..

- jinggo - berkata...

cgu sharifah

kadang2 mungkin dalam hidup : kita tidak berpeluang memilih apa yg kita mahu - kita terpaksa memilih apa yg orang lain pilih.
sebab kadang2 kita hidup dibawah pilihan orang lain.

untuk kesejahtraan diri sendiri.
belajar menukar mesti kepada itulah pilihan kita...

- jinggo - berkata...

Puan Tirana

secara paribadi saya senang berdasarkan latarbelakang pengajian dan tindakan YB terdahulu.
kami sama2 pernah terlibat dalam INMIND - Selangor
dia orang 'latihan ' cuma diharapkan kuasa tidak menjauhkan YB dari asas yg sepatutnya.

- jinggo - berkata...

saudara shifu97

saya tidak tahu dimana 'kedudukan' saudara dalam isu ini - berdasarkan komen rasanya saya boleh membuat penghakiman.

dan saya pun tidak bersedia untuk melawan arus...

kita bersangkabaik pada semua keadaan - sebab untuk memahami isu ini tidak sekadar apa yg kita baca dan diberitahu.

saya bukan org politik : walaupun dekat dgn org politik.dan mengelak diri untuk membuat apa2 penghakiman - semuga Allah merahmati semua kita.

- jinggo - berkata...

puan kyuza

ini tidak sihatnya kita bila yang memang beranggapkan yg kita menang semua - dan yang kalau seakan2 kalah semua.

kita berharap kita berjaya menzahirkan satu keinginan yg MENANG - MENANG.hormati pandangan org yg menang dan yang kalah.

mountdweller berkata...

Yang penting terima saja takdirNya. Pilihan sebenarnya bukan di tangan kita. Kuasa pilihan dan pilihan yang tepat juga adalah dengan izinNya.

Semuanya berasaskan takdirNya, begitu atau begini, yang itu atau yang ini. Hakkikatnya, kita adalah hamba yang tiada punya kuasa apa-apa.

- jinggo - berkata...

tuan mounth

kita bersangkabaik pada semua keadaan.ini bukan kerja kita...
kontek N3 saya macamana nak hilangkan keluh kesan tu...

semuga kita semua diberkatiNya

abe MIE 'TERJAH' berkata...

FOBIA NAJIB

Pakatan Rakyat huru-hara takut ada ahli lompat parti.

Ada ahli mereka buat tuduhan kononnya akan dibayar oleh BN untuk lompat atau ditawarkan jawatan.

Mereka lupa- dulu Anwar Ibrahim lakukan perkara yang sama...

Karajaan BN huru-hara bila ada yang hendak lompat parti sertai Pakatan

Anwar tawar jadi EXCO dan jawatan dalam kementerian jika ada ahli dari Sabah lompat parti.

UMNO Fobia Anwar kerana masalah lompat parti dan kini...

PAS, DAP dan PKR FOBIA NAJIB...

Kita tunggu Najib jadi PM selepas MAC nanti...bertambah lagi fobia Pakatan.

http://pkrpasdap.blogspot.com

- jinggo - berkata...

saudara abe

saya tidak berpihak dalam soal yg saya yakin tidak menguntungkan - secara prinsipnya saya menggunakan peluang untuk mengundi sahaja...

saya melihat dari kontek lain.
kesibukan kita berpolimik selain budaya politik yg MENAKUTkan tidak banyak membantu ke arah pertumbuhan diri kita.

jadi hari ini : saya mengambil sikap - DIAM - mungkin ini yg terbaik dengan situasi hari ini.

nurdaniella berkata...

salam, mungkin ini sebenarnya yang patut dipilih dari dulu..

- jinggo - berkata...

puan

itu sekadar pandangan dari banyak pandangan2 lain.
yang penting : sejauh mana pandangan kita memberi kebagusan kepada kita secara keseluruhan.

terima kasih kerana pandangan...

jane berkata...

salam cikgu,

pentingkah pandangan kita rakyat marhaen ?
andai yg melompat masuk itu isu korupsinya amat besar...yg kalau dihitung gaji sekumpulan kita hidup dan mati dan hidup kembali pun, tidak dapat dikumpul sebanyak itu.

apa akan jadi ? kita bersangka baik sahajalah...lagipun, dunia hanya pinjaman. nak bawak pi nanti kain putih aje...kan ?
sabo ajelah....
belasungkawa perakians!

www.katobengke.com berkata...

hello......
salam kenal yah......
boleh kah.....

- jinggo - berkata...

cgu jane

saya dah kira kalau sebulan gaji
RM8 ribu x setahun - seumur hidup tak akan dapat apa yang kita fikirkan dia orang dapat...

akhirnya - bawalah duit tu masuk ke kubur......

- jinggo - berkata...

kato

salam kenal - terima kasih kerana sudi mamper....

Brahimnyior berkata...

Timun tetap timun, menggolek pun luka, dogolek lagilah luka..

Biarlah biduk berlalu, moga kiambang bertaut semula.

Yang penting, Perak kembali stabil.

InsyaAllah..

- jinggo - berkata...

yop brahim

jangan lupa musim doroan datang kampung teman......
kita cakap politik durian ajalah....

Eco Kid Adventure on Facebook