Ahad, 21 Jun 2009

ini jawapannya.


ditanya pada saya : oleh seorang kawan
BAGAIMANA NAK PUPUK MINAT MEMBACA
MEMBACA.
dikaitkan dengan minat
minat dikaitkan dengan apa.
minat dikaitkan dengan tujuan
tujuan dikaitkan dengan keinginan
keinginan tidak akan menjadi apa2 tanpa komitmen
yang tentu kita kena bersedia untuk mencabar kebiasaaan kita.
TAK MINAT MEMBACA kepada MINAT MEMBACA.
berdasarkan data @ fakta seorang rakan di PTS.meningkatan keinginan untuk menjadikan buku sebagai ' kawan ' baru semakin membangga.
BUKU YANG BAGAIMANA
membaca sering dikaitkan dengan minat dan tujuan
ada orang membaca untuk
mengisi masa lapang - bahan bacaan berdasarkan minat.
membaca untuk peperiksaan - nak tak nak - membaca.
DAN BAGAIMANA NAK PUPUK MINAT MEMBACA
terutamanya membaca bahan2 yang dikaitkan dengan peperiksaan @ tujuanb
pepatah india pernah berkata.
kelaziman akan membentuk budaya akan membentuk tabiat akan membentuk sikap akan membentuk takdir.
untuk mendapatkan takdir kita - orang yg suka membaca - sikap terhadap buku harus diubah - jadikan membaca sebagai satu tabiat dan datangnya dari budaya : dan semuanya datang dari kelaziman ( kekerapan ).
dalam buku U Can Win dinytakan Teori 21 hari.desak diri.paksa diri untuk melakukan kelaziman baru.minat akan menyusul kemudian.

PANDANGAN JINGGO

saya nak kongsi sedikit pengalaman terlibat dalam dunia baca2 ini secara serius.
saya membaca dengan tujuan - minat datang kemudian.
tujuan adalah ilmu yang mahu di kongsikan .saya semakin sensitif dengan :
siapa yang tulis + penerbitan dari produksi mana.
SEBAB DIYAKINI : NAK TENGOK KITA 5 TAHUN AKAN DATANG TENGOK BUKU APA YANG KITA BACA HARI INI

8 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

terima kasih wak. dah sedar kat mana salah dan silap saya...

- jinggo - berkata...

cgu anis.

paling susah dalam hidup kadang2 adalah mengaku dimana silapnya kita...
kita tidak pernah sempurna dalam banyak hal...
kalau ada keperluan : ubah.

a kl citizen berkata...

betul sekali en jinggo... tu gambar majalh solusi yang baru ke? susah nak cari kat tempat saya ni.. kena gi stesen minyak petronas baru jumpa

~ a m a ~ berkata...

nk tgk kite 5 tahun akan dtg tgk buku ape yg kite bace arini..2 bg mereka yg bace n btindak.
hehe.. tp agk2 kalo bg mereka yg takat bace with n0 action 2 cne..??
mcm tade mknenye die bace buku..
haha..

- jinggo - berkata...

cgu klcitezen

saya rasa itu majallah terbaik yang pernah ada dipasaran
susah nak dapat.
langgan terus..........

kepada yang lain.
ini bukan sekadar iklan.

- jinggo - berkata...

ama...

orang baca tak bertindak
madsudnya..
orang baca tidak dengan tujuan....dan mungkin tidak niat......
dan mungkin juga membaca sekadar ikutan dan mungkin membaca sekadar untuk join gruop....

kita fikirkan
sebab apalah erti ilmu tanpa amal......

~ a m a ~ berkata...

betul3!!!
pepatah arab.

ilmu tanpa amal bagai pokok tanpa buahnye..

huuuu~

- jinggo - berkata...

ama...

ada ramai orang macam tu....
kita fikir2kan
untuk penambahbaikan diri sendiri

Eco Kid Adventure on Facebook