Khamis, 11 Jun 2009

sapa pernah hidup dizaman ini.....

minyak rambut lama : tahun bila pun tak ingat - rasanya macam pernah tengok masa kecik2 dulu.zaman tu rasanya inilah jenama paling top.

cuba tengok semua yang biasa duduk kat rumah nenek dulu.sesekali terkenang zaman ' sangam ' -semuanya masih ada cuma keadaannya berubah.

ha - dapur cap butterfly - memang top dulu.kena isi minyak tanah kat sebelah.dan kotak Fab lama...he....

ini siapa pernah tengok - untuk sembur ' apa2 ' - dan yang warna hijau tu biasa digunakan dalam kedai gunting rambut.

orang kedah panggil inilah air ' laminit ' - kenapa.tak tahu.
tapi itulah dulu.
dan semua yang ada diatas sebahagian dari apa yang ada di Muzium Time Tunnel di Cameron Highland. Kerana tidak ada dulu - mana mungkin ada sekarang.

17 ulasan:

Tirana berkata...

Mengingatkan kembali ke zaman lampau...zaman saya kecik2 dulu..hehehe..Sekarang ni benda2 tu dah jadi barang antik agaknya..

- jinggo - berkata...

he...ada juga kawan2 yang hidup dizaman tu.
tidak ada yang dulu tidak mungkin ada sekarang.....

paling nostalgia pada sya dapur butterfly tu...ada kenangan !

Na Shari berkata...

Saya sempat merasa guna dapur butterfly tu...rindu la pulak nak guna dapur tu. tapi skrg dah takde :(

~Insan Biasa~ berkata...

saya guna dapur butterfly tu sampai saya sekolah menengah tau wak...hehehe gara-gara ayah tak berani guna dapur gas....

- jinggo - berkata...

na shari

suatu hari dulu - pernah dapur tu meletup...masa kecik.
teruk kena balun dengan ayah...
nostalgia betul...

- jinggo - berkata...

wak anis

kat mana nak cari dapur tu
nak letakkan kat kem...
biar budak2 sekarang tahu - dengan dapur itulah makayah dia orang membesar....

ASE1 berkata...

saya sempat merasa hidup di zaman tu , dapur butterfly , air laminit , minyak rambut tu .. terkenang zaman kanak2 yg penuh nostalgia .. huhuhu ..

ku tak sempurna berkata...

saya bukan zaman itu ...
:D

sonata anak kancil berkata...

saya pernah guna dapur macam tu...
barang2 dalam tin tu pun...
klu ada la boleh buat pameran kat rumah...

ASYIQ berkata...

Eh...saya ni kira peminat setia Cameron..tapi nape sy tak nah gi Muzium ni haa...kt mana letaknya Jinggo??

Air Leminid tu kat mana2 pun org sebut lagu tu...asalnya Lemonade (air perisa lemon). Orang Melayu dh ubahnya...

Byak jg bahan di atas sy pernah tgk dan guna dulu2...kiranya sy ni generasi lama jg walaupn lahir di era 70 an.

Kat rumah saya masih ada lampu gasolin...seronok dulu2 tunggu ayah pam..baru menyala. Best kan???

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Saya dah hidup pada zaman ni.. Teringat pasal cerita kereta Proton.. Orang dikampung heboh bercerita yang body kereta Proton dibuat dari tin Milo tu.. heheh..

mcm2..

- jinggo - berkata...

ase1

hidup dizaman air liminit...mana pergi air tu.
dulu kalau tak salah botol kecik aja...
he - nostalgia dapur butterfly....pernah dulu meletup....

- jinggo - berkata...

kutaksempurna

disebab bukan hidup zaman tu
rugi satu kemanisan hidup zaman tu........

- jinggo - berkata...

cgu sonata

ingat nak cari dapur butterfly tu - letakkan kat kem
biar budak tahu - susah nak hidupkan air yg menggunakan sumbu ni....

- jinggo - berkata...

cgu asyik

lampu gasalin...he.teringat masa menyaji dulu...meriah betul kalau lampu tu ada.

air liminit memang top dulu....harganya kalau tak lupa dalam 30 sen aja kut.

muziun tu ada kat cameron - dekat Brincang.....

- jinggo - berkata...

cgu cat

hidup dizaman proton saga...
ruginya
mesti tak pernah tgk dapur butterfly ni kan...
mesti tak tahu air liminit....
rugi.
rugi.
rugi.

reen berkata...

betul tu..x de dulu...x de la skrng ni...
botol oren tu...ms sy kecik2 orng pnggil OREN BODOH"..pelik tul...sian je...huhuhu....
walaupn lahir dlm thun 80an...memang ms kecik dulu merasa gak la...gna brng2 tu..nk2 lg dapur mnyk tanah tu...&dapur arang...orang kmping la katakn

Eco Kid Adventure on Facebook