Selasa, 30 Jun 2009

kita kadang2 macam tu.......

Elatkan berdendam - Maafkan.
kita pernah dengar
SAYA MAAFKAN TAPI TIDAK AKAN MELUPAKAN.
kenapa macam tu.
apabila seseorang tidak mahu memaafkan , dia sebenarnya mengunci pintu yang satu hari nanti mungkin perlu dibuka.bila dia menyimpan dendam dan memendam perasaan.
SIAPA YANG PALING KITA SAKITI
DIRI SENDIRI.
memang tidak berbaloi menyimpan dendam , juga tidak dapat diterima akal jika terhantuk beberapa kali.
Pepatah ada menyatakan
ANDA MENIPU SAYA SEKALI.MALULAH ANDA.
ANDA TIPU SAYA DUA KALI - MALULAH SAYA.
menurut John Kennedy
Maafkan orang lain tetapi jangan lupa namanya
ini sekadar untuk memberitahu diri kita jangan ditipu kali kedua.

kita fikirkan

Itu mungkin sebahagian cerita yang ada sekeliling kita.
memaafkan orang bukan sesuatu yang datang dengan mudah.
kerana ini persoalan hati dan karektor
sejauhmana betul dan salahnya
AKU MAAFKAN KAMU
TAPI TIDAK AKAN MELUPAKAN.......

16 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

cgu jinggo,

A broken heart can never be healed, but it can learn to love again.

Tirana berkata...

Jika kemaafan diberi dengan penuh keikhlasan..insyaAllah dendam akan hilang walaupun perkara yang menyakitkan hati kita itu tidak akan dapat dilupakan.

ONE ZABA berkata...

sekadar pendapat peribadi...

nak memaafkan adalah mudah, tapi nak melupakan sesuatu adalah agak sukar nak dilaksanakan. ungkapan maaf zahir dan batin yang diungkapkan setiap kali sambut raya pose hanya di bibir semata-mata.

- jinggo - berkata...

cgu anis

kita belajar dari semua keadaan sekarang dan seterusnya....

- jinggo - berkata...

puan tirana.

nak dapatkan keikhlasan tu...
ini soal hati.
sebaiknya semua macam tu - keikhlasan.

sebab jam yg mati pun akan betul 2 kali.

- jinggo - berkata...

cgu one

betul2...
pernah tgk orang jawa minta maaf pada hariraya.

kalau tak pernah.tanya wak anis kat atas.

nampak macam ikhlas tapi.....hanya tuhan yg tahu.

~Insan Biasa~ berkata...

amboiii!!!

- jinggo - berkata...

cgu anis

betulkan..
orang jawa kalau minta maaf - macam tak jumpa lagi....

suka tgk baraan kat pulau indah...

blueCITY berkata...

okis,

dari pengalaman i:

i pernah rasa di tipu oleh org yg i sayang dolu2...

i pernah rasa marah n cam berdendam gak la, tapi tak lama... i rasa benci n dendam bukan sikap i...

lama2 i rasa rindu n sayang , kerana i ingatkan kenangan indah jerk... kalo i kenangkan citer2 pahit, mmg hati i rasa sakit.

tapi, i juga yg bermsalah..
so, i dah maafkan , walo tak melupakan , tapi i anggap semua tuh adat manusia, adat dunia. mayb balasan or ujian?

so, baca lah buku,
how to stop worrying & start living, ekekeek =p

- jinggo - berkata...

blue...

amat menarik komen yg datang dari pengalaman yg panjang...

maka begitulah seterusnya.
saya : dalam hidup saya pernah berdendam : sorang - lelaki.

lelaki yg menikam saya dari belakang ( rakan kongsi bisnes ) - hari ini saya belum ada idea macamana nak memaafkan orang...

selain dari itu.tidak kut.

ummumishkah berkata...

memang ramai yang macam gitu..
tapi kalau kita tak melupakan.. samapai sudah tak selesai.. asyik berdendam jerlah sampai bila2.. hidup tak aman jugakkan?

- jinggo - berkata...

ummu

begitulah sepatut.
maaf dan dendam adalah urusan hati.
soal hati.
harus dididik dengan ilmu dan iman....betul ke.

semuga hari kita lebih baik dari semalam....

sakurasa 2 berkata...

Cgu Jinggo

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita......

tapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan mengubati hati yang telah terluka.....

Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuan segala parut luka emosi.....

Salam dari sakura

- jinggo - berkata...

Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuan segala parut luka emosi.....

sakura.

mendalamnya madsud
hanya jauhari yg mengenal manikam....

a kl citizen berkata...

peristiwa memang tak mudah lupa, tapi perasaan semasa peristiwa tu insyaallah boleh dihilangkan...

- jinggo - berkata...

cgu..

peristiwa memang tidak boleh dilupakan....

gitulah kita.
semuga kita dipermudahkan dalam segala urusan kehidupan untuk seterusnya...

tak jawab lagi.
cgu sekolah mana.......

Eco Kid Adventure on Facebook