Isnin, 8 Jun 2009

kita lihat dari sudut lain.....

KERAJAAN PERPADUAN
ramai yang melihat dari berbagai sudut dan pandangan.
dan kita ada macam2 cerita.
INI PANDANGAN SAYA
dilihat dari sudut perhubungan sosial saya padankan..
dalam mana2 hububungan sosial kita umpama MELABUR - dan dihujungnya kita mula melihat sejauhmana pelaburan kita ini MENGUNTUNGKAN.
dan tahab motivasi kita bergantung besar kepada nilai keuntungan yang kita akan dapat dari perhubungan tersebut.
keuntungan yang boleh kita tafsirkan dari banyak sudut.
keuntungan emosi.keuntungan nilai. keuntungan dari segi penghargaaan
kita akan terus sedaya mempertahan @ merobohkan perhubungan sosial itu seandainya kita tidak mampu melihat keuntungan.
dan seterus motivasi yang semakin menurun seandainya perhubungan itu merugikan.
DARI JINGGO
dalam kontek apa yg diperbualkan
KEHARUSANNYA PERHUBUNGAN YANG SAMA2 UNTUNG.
semuga dihujung tidak ada yang kalah - menang
SATU MALAYSIA.
lihat dari sudut yang berbeza

24 ulasan:

Marzalina berkata...

satu malaysia...kan malaysia ni memang satu pun hehe..apapaun saya harap konsep baru ni membawa perubahan yg baik bagi semua rakyat malaysia.

- jinggo - berkata...

intan..

sejauhmana kemampuan kita untuk berada dan duduk dalam kefahaman yang cukup jelas....

kita disini.
lahir disini
kubur pun disini.....

Khairi berkata...

Umno dgn pas gap tak besar. rasanya menjadi asal diorang pandai pilih item untuk tolak ansur.

kan?

sonata anak kancil berkata...

tanamkan semangat kepada anak2 didik SATU MALAYSIA...mereka ( anak2 orang Malaysia - MIC dll ) kecik2 semuanya seperti kain putih ...kita corakkan dengan corak SATU MALAYSIA.

azlanlin berkata...

Yup..saya setuju. Perhubungan yang berteraskan konsep keuntungan (benefit) yang diperolehi mampu membawa sesebuah perhubungan yang tiada penghujungnya.

Konsep keuntungan bukanlah berteraskan materialistik semata-mata. Keuntungan emosi, fizikal, idea dan sebagainya sebagai pemangkin kuat dalam sesebuah perhubungan..

Sayangnya, kuatkah minda dan emosi kita apabila ada sedikit perbezaan-perbezaan yang mengucilkan hati. Ketika inilah, minda negatif dan positif akan saling mendominasi antara satu sama lain untuk melihat kelebihan dan kekurangan...

:: Dalam kehidupan berkeluarga sgt bahaya ::

Tirana berkata...

"Win-win situation"...cara positif dalam perhubungan..tak kira dalam kontek apa sekali pun samada hubungan ibubapa-anak, suami-isteri, majikan-pekerja, guru-anak murid, BN-BA dan sebagainya...

sakurasa 2 berkata...

Cikgu Jinggo

cantik lambang
baru tu...

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Kita semua adalah pemenang, tiada pengalah.. hehe

Luth Textile berkata...

semua boleh..
kita kena bersatu, kalau tak kita akan rugi..
sekarang ni bangsa kita dah rugi, rugi sangat2..

baik kita bersatu..

~Insan Biasa~ berkata...

orang dulu-dulu dah pesan...

bersatu teguh, bercerai roboh

Brahimnyior berkata...

Bro Jinggo, apa pun saya doakan Malaysia yang tercinta ini kekal diperintah secara aman dan menjaga kepentingan rakyat terbanyak.

Itu harapan saya, demi anak-anak saya dan generasi akan datang, demi kelangsungan hidup beragama dan toleransi antara kaum, tapi agama Islam tetap menjadi tunjang...

arryani berkata...

kita tunggu apa yg terjadi nanti..Saya juga mngharapkan sesuatu dari situ,,

mungkin fhaman yg tak sama, pandangan tak sama, pendapat tak sama, pemimpin pun tak sama...TAPI...arah itu tetap sama. Kiblat itu tetap sama...

arryani berkata...

kita tunggu apa yg terjadi nanti..Saya juga mngharapkan sesuatu dari situ,,

mungkin fhaman yg tak sama, pandangan tak sama, pendapat tak sama, pemimpin pun tak sama...TAPI...arah itu tetap sama. Kiblat itu tetap sama...

- jinggo - berkata...

saudara khairi

terima kasih
agar dihujungnya sama2 menang
lihat jauh dari sudut emosi..

betul tak

- jinggo - berkata...

cgu sonota

isu ini seharus dilihat dari sudut sejarah....
dan dalam masa yg sama SEJARAH gabungan yg pernah berlaku....

semuga dihujungnya kita tidak tergadai....

- jinggo - berkata...

cgu azlan

terima kasih
saya melihat keuntungan dari sudut yg besar.
sebab fitrahnya manusia begitu.
nilai motivasi diajak oleh desakan kemenangan....
kalau kalah.....

- jinggo - berkata...

puan tirana

bila ini gabungan.
ada perbincangan....
jadikan perbincangan dihujungnya menang2.....
yang pastinya keikhlasannya harus jelas.....

lihat N3 ini dari sudut perhubungan...

- jinggo - berkata...

sakura..

memang cantik
akan lebih cantik...
kalau itu bukan sekadar ilusi penulis......

- jinggo - berkata...

cgu cat...

kita adalah pemenang..
kalau orang nak bagi kita menang...
dan sememangnya kita memang layak untuk menang....

fikirkan

- jinggo - berkata...

bro luth

kerana itulah kita kena lihat dari kontek lain.
ketepikan penghalang...

tapi sejarah sudah membuktikan banyak perkara.......

- jinggo - berkata...

cgu anis..

saya tidak bersatu
macamana nak berteguh....

- jinggo - berkata...

yop

terbaik.saya masih berharap...Al Quran dan Sunnahnya dijadikan landasan...
biar dimana dan bagaimana
itu asas....
pada keamamanan dan kebahgian yg dicari.....

- jinggo - berkata...

puan aryani

kiblat tetap sama
saya suka ayat ni...
hari ini ancaman dalam dan luar sudah semakin tidak mempedulikan apa yg bakal berlaku...

untuk itu bersatulah.

~Insan Biasa~ berkata...

makanya bersatulah untuk teguh...kan ade pilihan...:-)

Eco Kid Adventure on Facebook