Isnin, 29 Jun 2009

lu fikirlah.......

Kata Dr. Hill (penulis buku Think & Grow Rich),
takut dikritik adalah perasaan takut yang paling merbahaya di antara ketakutan yang lain
(takut sakit, takut mati, takut miskin..).
Enam Asas Ketakutan Manusia
Takut di Kritik
Takut diserang penyakit
Takut di timpa kemiskinan
Takut untuk menempuh hari tua
Takut kehilangan orang tersayang
Takut mati...
Ini kerana, ketakutan yang lain itu tidaklah memberikan kegagalan yang amat besar, tapi jika takut dikritik, segala-galanya akan tidak mendatangkan hasil atau dalam erti kata yang lain, impian yang dibina akan musnah dan matlamat yang ditetapkan pasti tak akan tercapai.
untuk itu.
apa lagi yang kita adakah.
kerana hidup ini : kita tidak mampu menjadikan orang lain macam kita.
kita tidak suka menkritik orang
boleh kah kita menhalang orang lain menkritik kita.
untuk itu.
BELAJAR UNTUK TIDAK MUDAH MENCARI SALAH ORANG LAIN.
satu jari kepada orang lain bermakna yang lain kepada diri sendiri.

25 ulasan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

takut xkawin-kawin

hehehe

- jinggo - berkata...

takut xkahwin...
lain macam bunyinya...
ada jodoh ada la tu...jangan memilih kut.

saya pun takut nak kahwin
he........

Mak Su berkata...

saya tak suka hemoi-hemoi kritik orang, seterusnya saya tak senang terima kritikan. camner tu? adakah saya loser?

- jinggo - berkata...

mak su
hemoi2 tu apa...

kita hidup ni kan mak su main main boomerang : kita memberi dan menerima.

untuk jangan menkritik kalau tidak mahu dikritik......

terbaik : diam.

Marzalina berkata...

saya lak takut nak kawen hahaha..entahlah..manusia ni ada mcm mcm ketakutan ya...belum lagi alami tapi dah surrender awal2..itulah takut..takut kalah..takut dalam perjuangan..takut dilukai..takut dibenci..takut melukakan..takut menghadapi masa hadapan...

- jinggo - berkata...

intan.

perasaan takut semuanya dalam minda kita kan...
kita akan takut bermula dengan kita katakan takut pada minda kita....

he...takut kahwin !

bluevirgolady berkata...

takut nak kawin?


dare to fail...huhuhu..

ya ke? ahaks!

Tirana berkata...

Kalau kena cara orang mengkritik..insyaAllah kita tak akan takut menerima kritikan..hehehe

ustazah dyLLa berkata...

xnk komen ape2..."TAKUT KENA KRITIK"....~lalalala~

besa laaa...mulut tmpyan leh laa tutup, mulut manusia ni nk tutup ngn duitla...tpi akhirnya nti trbuka jugak kan...sume org diberi hak mgkritik & dkritik...cume mesti laa kena ngn tmpt n caranya...jgn laa main bedalje...

p/s: cra sy menerima kritikan...telinga mendgr, hati mengubat, akal think postif, mulut diam, kpala angguk sja...pastu ucap "TERIMA KASIH KERANA MENGKRITIK SAYA"...jgn lupe undi sy...hehehehe...

addyaholix berkata...

saya tak takut dikritik. cuma kritikan tu biarlah bukan menghina atau mencaci. saya seorang yang sangat mudah menerima kritikan sebenarnya. dan saya jarang mengkritik manusia lain. kecuali teman-teman yang sangat rapat dengan saya.

Arianni berkata...

Pada saya belajarlah utk menerima kritikan dgn fikiran dan hati yg terbuka..

- jinggo - berkata...

blue...

he...takut nak kahwin
kenapa.
biasanya orang takut ni sebab ada ceritanya takut dalam MINDA orang tu....

betul tak.
samada dari cerita orang
samada dari cerita sendiri.....

- jinggo - berkata...

puan tirana.

betul.
bijak ke mengkritik itu persoalannya.
sebab bila berlakunya kritikan - masing2 sibuk nak mencari pemenang....

tak sempat nak fikir lagi.

- jinggo - berkata...

dylla.

terima kasih kerana menkritik saya
senyum...

boleh ke.
hebatnya.
kebalnya telinga kalau macam tu - itulah sebaiknya.

saya - beri 200 % komitmen dalam kerja - tak mahu dikritik....

- jinggo - berkata...

dylla.

terima kasih kerana menkritik saya
senyum...

boleh ke.
hebatnya.
kebalnya telinga kalau macam tu - itulah sebaiknya.

saya - beri 200 % komitmen dalam kerja - tak mahu dikritik....

- jinggo - berkata...

addy

seorang lelaki yg hebat memang sepatutnya ada sifat dan semangat macam tu...
kita mahluk sosial
tak mahu dikritik.......
cari dan tutup ruang awal...

kalau ada juga....
ini persoalan hati dan EQ masing2

2_one berkata...

mmg takut dikritik..tp sbnrnya itu yg membina kita kalau kita anggap ia satu perkara positif ia adalah catalyst utk kita lbh berusaha n jd yg terbaik..ibarat pmbangkang n pencadang..kalau xde pembangkang,pencadang xkan sedar akan kesilapnnya,dia xboleh ukur tahap/aras pencapaiannya..pembangkang atau pengkritik ia ibarat cermin.memantul pada kita imej diri kita..tp sy akui kritikan amat pedihkan hati..sykan cuba supaya tdk dikritik dgn bri komitmen spenuhnya pd keje kita

- jinggo - berkata...

ariani

diantara IQ ada EQ.
diantara EQ sudah ada ESQ...

kita belajar untuk menerima kritikan seadanya.

- jinggo - berkata...

2 one

kritik dijalan dalam berbagai bentuk - dengan krtikanlah dunia ini bertamadun kan...

begitu juga dalam kontek pentadbiran negara - dengan kritikan.

kesedian kita untuk menerima memerlukan ilmu lain....

addyaholix berkata...

lelaki hebat sepatutnya tak takut dikritik dan berani mengkritik.

- jinggo - berkata...

dan begitulah addy
standby...
kamu nak kahwin kan
bersedia untuk dikritik dan menkritik...he....

addyaholix berkata...

jangan disebut bab kahwin. masih terlalu jauh. tapi saya tak tolak kalau itu yang Dia mahu untuk saya. tapi jujurnya itu belum masuk senarai 'wajib fikir' saya buat masa ini. haha!

dan persoalan yang satu ini paling buat saya takut.

Arianni berkata...

Pagiiiiii..salam semut semuanya.. hehehe

- jinggo - berkata...

ariani

terima kasih kerana kita terus berurusan.....

uNiqUe oRgaNisM berkata...

samada takut ataupun tidak... samada sudi menerima atau pon tidak segala kritikan.... it based on our eQ n sQ...thaT frOm me =]...

Eco Kid Adventure on Facebook