Selasa, 16 Jun 2009

cerita orang kalah...kalah kah kita

Sesungguhnya dalam hidup kita tidak akan menang dalam semua hal : sesekali kita akan di'kalah'kan oleh diri sendiri. Kita akan dikalahkan oleh diri sendiri bila kita mengiakan yang kita kalah. Yang menjerumus diri kita dalam dunia yang kita cipta sendiri.
Dunia orang kalah.
Kita berhak menyatakan apa sahaja : sesungguhnya dunia ini tidak pernah mahu berhenti : malah mungkin tidak mahu bersimpati langsung kepada kita..
Dan begitulah seterusnya kita. Kita berhak menuding kepada persekitaran yang tidak sepatutnya memperlakukan kita sehingga kita kalah...
Adakah betul kita kalah.
Dunia ini masih adil dengan percaturan demi percaturan.
Cuma kita terkadang alpa dengan fitrah kita sendiri.
Persetankan segala punca yg di ' ada' kan - jalannya harus di hadapan. Kita akan terus di kalahkan seandainya kita menyalah.
Hidup ini adalah selingkar cerita yang kita pilih dan seharusnya kita bertanggungjawab terhadap pilihan kita.
Membiarkan diri terus terusan mencipta cerita ' orang kalah ' akan membenarkan segala hukum ' orang orang kalah '.
Hari ini.Kita tidak kalah.Kita ada pemenang yang ditunda kemenangannya.

12 ulasan:

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Kita akan kalah dan kalah sekiranya kita membenarkan kekalahan tanpa berusaha untuk menang. Penundaan kemenangan adalah hanya kepada yang berusaha untuk menang tetapi kurang bernasib baik pada hari ini.

~Insan Biasa~ berkata...

hidup....ada masa menang....ada masa kalah...

blueCITY berkata...

dare to fail =)

mengalah tak semestinya kita KALAH...

aku rela mengalah....

arryani berkata...

blue city,

aku pun mcm ko gak...slalu mengalah..

- jinggo - berkata...

tuan

satu pandangan yang lahir dari pengalaman.
kadang2 macam tu lah tuan.
kita tahu
kita faham
bila terkena batang hidup....
BISIKAN SUARA KECIL
menjadikan kita tak tahu dan tak faham.......

- jinggo - berkata...

cgu anis.

masa menang ingat masa kita kalah......
tak lah teruk sangat kut..
tak gitu.

- jinggo - berkata...

blue..

aku rela kalah...
mmm.
saya rela kalah tapi sekejap kut...
sebab SAKIT menjadi orang kalah...

- jinggo - berkata...

aryani

kenapa kita mesti kalah - kalau kemenangan itu hak kita....

ujie berkata...

saya adalah org yg pernah kalah teruk..dan sayalah org yg pernah menang setelah sy berhadapan dgn kekalahan...
tu la pahit manis kehidupan.kalah menang adalah jln yg kita pilih sendiri dan kita perlu bersedia untuk sebarang kemungkinan kalah menang ye...

- jinggo - berkata...

uji

pernah menang + pernah kalah.
skala menang + skala kalah
itu yg membezakan kita kut...
tapi kalah yang keperluannya....sebab tahu nikmat kemenangan....

~ a m a ~ berkata...

btul3! mengalah x semstinye bmkne kite kalah..!

- jinggo - berkata...

ama

kita kena ada kemahiran lain
bagaimana untuk kalah.....

Eco Kid Adventure on Facebook