Jumaat, 20 November 2009

hari ini ada keputusan..

Semalam ada banyak keputusan.
dan tentu keputusan hasil dari
TINDAKAN
yang datang dari
KOMITMEN
kita mulakan begini.
SITUASI 1
seorang rakan pesyarah UM.mengajar satu subjek wajib yang semua student UM kena lalui.
mahu tak mahu semua kena datang kelas.dengar dan ambil exam.
dan sudah seminggu saya mendengar rungutan.
U TENGOK INI.
hasil tindakan mahasiswa/siswi sebuah Universiti Malaya.
kenapa macam tu.
ginilah - subjek i ni memang budak tak suka tapi wajib kena ambil.
macam i cerita dulu.komitmen student terlalu ' poor ' .
duduk kerusi belakang.
malas bertanya
tak nak buat homework
masuk kelas pakai sliper
layan facebook dalam kelas.
I KEJAM KE.BILA I NAK GAGAL KAN BUDAK2 NI.
dan kesempatan untuk tengok.
ratanya datang dari kelompok student sastra + pengajian islam
bezanya dengan student kejuruteraan + perubatan.
( minta maaf )
ratanya student ini datang dari negeri TOT...
rakan pensyarah MENGAMUK bila dia di cop sebagai
PENSYARAH KEJAM
SITUASI 2
kami sudahkan di OneUtama.
tengok Mj dan That Is It
SAYA BUKAN PEMINAT MJ.
tapi cukup hebat kalau mahu dilihat ciri2 orang hebat.
MJ tahu semua.apa yang di buat.
semasa latihan konsert tu - dia terlalu tahu.
dan sepanjang konsert itu - komunikasi sesama rakan cukup hebat.
SOFTSKILL CUKUP HEBAT.
komitmennya cukup terserlah.
SITUASI 3
keputusan UPSR.
bertalu2 dari pagi.dimulai dengan 11 pagi sekolah di Balok.sekolah cgu YM.
kami dapat 25 orang 5A
GB nak ajak ke KFC
Asunta 2 - 21 orang 5A.
Puchong 2 - 95 5A.
dan beberapa sekolah yang pernah bersama kami.
dan beberapa sekolah lain yang hanya berhenti bila saya menutup YM.
KESIMPULAN
keputusan dikaitkan dengan tindakan.
tindakan dikaitkan dengan strategi
strategi dikaitkan dengan tujuan.
PROSES KESEMUANYA MESTI DIMULAI DENGAN
keseronokkan melalui proses tindakan.
keseronokkan bertindakan datang melalui pakej.
contoh terbaik SK Asunta 2.
cgu2 sudah hilang keseronokkan.bila makayah mula ' mengintai2 ' untuk mencari dimana salah cgu.sehingga seorang guru yg hebat
DI SAMAN.
semuanya hasil dari tindakan.

18 ulasan:

Pn Kartini berkata...

Salam..
Di saman???
Fenomena sekarang..hanya tahu menyalahkan guru..tidak lagi menghargai guru sepertimana dulu kala..Kdg2..bila ank berjaya..anknya yg pandai..bila anknya yg gagal..guru yg tak pandai mengajar!!Adilkah?

- jinggo - berkata...

cgu tini
satu sekolah cgu - dah dimatikan motivasinya.
kalau cgu duduk di sekolah tu cgu akan dpt rasakan...
cgu2 macam musuh kepada makayah...
semua cgu salah

kami buat kem
anak tak boleh itu dan ini..
buat salah - tak boleh tegur.

hasilnya.
tahun lepas sekolah tu dapat 40 orang 5A - tahun ni merudum.......

Tirana berkata...

Sekolah Keb Sri Hartamas - 50 5A dan 25 4A (kalau tak silap saya). cikgu2 yang mengajar di sekolah elit memang tertekan sebab makayah terlebih ambil tahu pasal anak-anak. Yang jadi tak adilnya, masalah akedemik aje yang mak ayah ambil pusing, masalah disiplin tak ambil pusing pulak..

Bagi saya, mak ayah tak wajar bantai cikgu jika anak-anak mereka lemah tapi wajar tanya pada diri sendiri samada ada ruang atau tidak untuk membantu. Anak saya dah empat orang bersekolah, saya tidak pernah mengharapkan cikgu mengajar lebih daripada kemampuan mereka. Apa yang cikgu tidak mampu lakukan, saya sendiri akan mengajar anak-anak saya di rumah.

Mak Su berkata...

kalau nak keputusan baik, semua pihak kena berusaha bersama-sama :)

- jinggo - berkata...

puan tirana

saya sudah lama dalam ' industri ' latihan untuk sekolah.
sebagai orang luar dari sistem saya melihat begini :
bagusnya budak mungkin didasarkan pada genetik.
tapi sebahagian besarnya dari persekitaran dia belajar...

sebab saya amat yakin.
media pengajaran seharusnya di jaga...
cgu2 bukan robot - emosinya berbagai..
KECEMERLANGAN DATANG DGN PAKEJ........

kesimpulan : jangan diharap ada kecmerlangan kalau cgu tak ' suka ' mengajar...........

- jinggo - berkata...

mak su

semuanya dtg dengan pakej.
cgu2 ada pengetua.
pengetua ada PPD
PPD ada orang di KPM
orang KPM ada Menteri..

Menteri ada sapa.......

pija5120 berkata...

situasi 1

selalunya bangsa kitalah tu... berebut nk amik tempat palng blkg...
asal graduate, b'sosial org kmpg dia je... komitmen ala kadar

situasi 2

kagum dgn smgt MJ wpun melalui byk 'jalan hitam' tpksa ditempuh...

situasi 3

ada cikgu kata "dulu kementerian pendidikan malaysia... skrg kem. pelajaran malaysia... nk jentik pun tak boleh, kita ajar je... didik tak pyh"...

- jinggo - berkata...

cgu pija
nak cakap kedah..

cheq rasa macam nak terbakaq tgk budak2 la ni..
rasanya macam nak bagi tau depa ni....
ijazah tu dah tak ada harga kat luaq ni..
skill yg dibawa..

pasal sekolah pun sama..
cheq tgk sendiri - makayah sergah cgu2 ni....ngeri.....

teachersepum berkata...

huhu..tercabar gk rasa as student UM..confrm cgu bjumpa ngan lecturer titas..tahap fokus individu 2 berbeza..
1.klu 2 jam..lecturer cita pasal sejarah..just tunjuk slaid?bp lama student boleh fokus..

2.layan fb dlm kelas..jrng student buat..mlainkn utk subjek wajib u..klu x layn fb pn,sure siapkn asgmnt or buat kerja lain..

3.jrng subjek sains,education or subjek2 tough lain student on laptop bukak bnda lain..

4.klu x leh jwb exam..slh student la..x leh slhkn lecturer..sape suro x fokus dlm lecture hall..repeat la paper..pdn muka..tanggung sendiri..tp yg fail titas ni selalu lelaki..sbb girlz selalu w/pn x fokus kt kelas,blek or dkat nk exam cnfirm study btol2 cz xnk repeat paper..

5.pkai seliper,UM bg kbebasn..tpulng pd student..slh ke pkai seliper g kelas?ikut function..sume dh besar..dh jd mahasiswa pn..rase boleh fikir..

6.alhamdulillah,baru2 ni the higher education state UM are 1 of 200 top universiti in the world(180) and the 1st best universiti in Malaysia..mcm mne ranking ni boleh dicapai..cz lecture,student and all work together

7.sistem pmbelajrn u ngan sekolah mmng jaoh beza..dulu mmng sngt3 appreciate cikgu..sngt2 close..dan sy mmmng x nafikn bjaya sbb ckgu2 sy ajr and didik ngan baik.

8.sistem universiti..smunaya independent..kdng sy rasa seronok nk jadi lecturer..masuk2 kuliah...tunjuk slide show,pastu suro student cari bahan..study..tp itulah yg terbaik sbb kita berusaha utk dpt ilmu..bukn tunggu orng suap jek..

pnjang dh mnaip ni..hehe..as ckgu said..i try to explain from student side..sory slh or tsilap kata

wslm =)

ONE ZABA berkata...

setinggi-tinggi penghargaan buat semua guru yang sentiasa komited dalam tugas (walaupun tidak semua)...

walau apa cubaan, tetap unggul dalam tugas

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

kalau tak ada cikgu, macam mana la kita. Kalau cikgu tak minat mengajar.. habis semuanya. bila gagal cikgu pula di salahkan, dah saman cikgu pula.. macam mana nak berjaya kalau tak hormatkan cikgu. tak berkat tue.. Tahniah pada cikgu-cikgu.. hee.. nasib baik sy budak (IT) tak berasa sangat.. gurau ja.. apa-apa pun semua hebat.. ya.. nak berjaya prosesnya tindakan.. tak bertindak tak jalan..


-maiza-

- jinggo - berkata...

syamirah
u salah seorang dari yg duduk dalam kelas tu
i dah lama dengar komitmen tu..
kesimpullan.
SOFTSKILL

biar apa pun.
itulah jawapannya\
sebab jawapan kepada orang yg komited adalah keputusan..

sliper - orang yg berjaya imejnya positif.

yang lain2 - kita fikirkan bersama

- jinggo - berkata...

cgu one

apa2 pun keputusan tahun ni semakin baik - bedrmakna cgu2 semakin baik.......

- jinggo - berkata...

maiza

kita belajar dari tindakan demi tindakan orang lain...
org berjaya : dizahirkan dalam bentuk keputusan...
dari mana keputusan...
tindakan.............

insan pendidik berkata...

salam jinggo,

membuat sesuatu keputusan tu bukannya mudah. Kerana apa yang lebih penting lagi impak daripada keputusan itu...

blueCITY berkata...

salam....

dulu lain sekarang lain.
dulu saya dicubit di rotan
kita diam sebab takut, kita tahu kita buat salah..

kini, cikgu lak takut nak cubit n rotan budak2 kalo depa wat salah?

camana nak mendidik?

aku juga telah disaman oleh mawar. hahahha... n3 terkini!!!

keputusan?
belum buat. masih menunggu yg terbaik? hahahhah

- jinggo - berkata...

cgu IP

betul
kesan dari keputusan..
kerana itu - hari ini skill membuat keputusan kita kena ajar pada pelajar kita...

- jinggo - berkata...

blue city

cgu dulu
cgu sekarang
lain lenggoknya sebab kehendak persekitaran.
tapi hukum biologi tidak pernah berubah..
bagus
komited
mesti berjaya kan...

Eco Kid Adventure on Facebook