Selasa, 10 November 2009

semua mahu dihormati....

ketika seorang ahli samseng ditanya kenapa membawa pistol
SEBELUM SAYA MEMILIKI PISTOL
SAYA TAK DIHORMATI
KINI SAYA DIHORMATI.
kita semua mahu dihormati
sehinggakan ada orang yang memilih kerjaya tertentu semata2
untuk mendapat penghormatan
PERASAAN HORMAT
ada hubungan dengan harga dan keyakinan diri
MENGHORMATI BERMAKNA MELAYAN ORANG SEBAGAIMANA
ANDA MAHU ORANG MELAYAN ANDA.
menurut satu pandangan
insan yang menghormati orang lain menjadi pendengar yang baik
bertimbang rasa - akur dengan hak sendiri dan citarasa oran lain.
dari jinggo
itu satu lagi fitrah manusia.
dimana2 pun kita mahu dihormati
dan bagaimana kalau kita tidak dihormati.
anak tak lagi homat makayah
anakmurid tak lagi hormat cgu2
rakyat tak lagi hormat PM
kawan2 di blog tak lagi menghormati sesama.
SETIAP MANUSIA YANG WUJUD DISINI
MEMPUNYAI PERANAN MASING2
SAMADA KITA BERSETUJU DENGAN APA
YANG MEREKA LAKUKAN @ TIDAK.
kepada saya.
amat meyakini kepada konsep
ini pandangan saya
saya menhargai pandangan anda

20 ulasan:

MaizaC'Joe berkata...

Salan Jinggo

ingin di hormati.. fitrah manusia..
nak mengharapkan org lain hormati kita..
hormati org lain..
hormati diri sendiri..
br wujud saling hormat menghormati...

-maiza-

ONE ZABA berkata...

aku juga amat menghargai jinggo serta semua kengkawan di bawah sana kerana sudi memberi ruang untuk memberi pandangan.

sebagai guru....

untuk dihormati... guru lah mesti terlebih dahulu menghormati murid. apa salahnya guru terlebih dahulu memberi salam atau menyapa murid. nilai yang baik itu harus ditunjukkan terlebih dahulu, baru lah ditanamkan dalam diri murid. kerana semua murid persediaan dirinya adalah menerima segala apa yang ditunjuk dan diajar.

ZOOL@TOD berkata...

Hormat ke takut?

Bila dihormati ketiadaannya dirindui, kehadirannya dinanti.

Bila ditakuti hetiadaannya dinanti, kehadirannya dibenci.

zan-xray berkata...

kalau kesimpulan saya begini boleh diterima kot,
dihormati kerana ada nilai2 baik
dan kepercayaan

anak tiada sikap hormat pada ibu bapa ada banyak sebabnya. kita juga pernah menjadi anak.

- jinggo - berkata...

maiza
betul tu
nak orang hormat kita
kita kena hormati diri sendiri dulu....
dan percayalah.
pendidikan awal membentuk asas penghormtan tersebut...

AiE bAhRi berkata...

Ckgu,

Sekarang ni mcm2 terjadi dalam dunia maya ni.cuma kita kena bersikap profesional..Kena selidik dulu latar belakangnya baru kita boleh nilai seseorang..

kita ada cara untuk menegur.Moga ita saling hormat menghormati antara satu sama lain

- jinggo - berkata...

cgu one yg dihormati...

rasanya ini diantara komen serius cgu one.
macam nak luahkan perasaan aja.
betul tu
kita nak murid2 hormat kita
kita mungkin boleh mulakan dulu....

betul cgu2.....

- jinggo - berkata...

enzoll

falsafah yg amat tinggi maksudnya....
ni membuatkan saya lagi hormat pada orang sekapai ni - org kome.....he......

- jinggo - berkata...

zan..
sikap hormat menghormati datang dari didikan awal...
macam sekumpulan murid di kawasan elit - panggil cgu2 awak aja........
sebab didikan macam tu....

sedih dengor murid2 ber'awak2 ' dengan cgu2....

- jinggo - berkata...

aie..
saya faham : dan tahu apa yg berlaku.
saya menghormati apa yg didedahkan dan saya masih menghormati - siapa yg punya cerita....

hidup macam main boomerang aja.
kita memberi dan menerima.......
tunggu ajalah....

izzah berkata...

hidup mesti ada 'give and take'
kalau kita nak di hormati..kita kena bagi dulu rasa hormat pada orang lain..
nak orang hormat kita,jaga tatsusila,jaga tingkah laku,jaga peribadi..yang baik..akan di pandang tinggi...
yang buruk selalunya orang benci...

hidup..mesti saling hormat-menghormati...

- jinggo - berkata...

cgu izzah
begitulah adatnya bersosial
konsepnya menang - menang.
setiap orang betul pada ' tempat ' nya......

ini pandangan saya
saya hargai pandangan anda...

zai berkata...

Salam Jinggo..

Bila menjadi manusia..lelaki dan perempuan bererti kita saling melengkapi antara satu sama lain kerana fitrahnya kita bukan maksum..kesilapan akan tetap berlaku setiap masa dan ketika..

justeru itu untuk menjadi orang yg dihormati sentiasalah menghormati oranglain dgn menghormati pandangan mereka meskipun tidak sependapat.

joegrimjow berkata...

bagiku terletak pada diri
sebab ada lagi hidup disana yg kekal lama

Tirana berkata...

Bila kita menghormati orang lain dengan perasaan yang ikhlas, tentu orang pun akan menghormati kita...Tak payah kita nak cari sesuatu untuk menghias diri supaya orang respect pada kita.

- jinggo - berkata...

kak zai

saya amat percaya
hidup macam main boomerang...
kita memberi dan menerima.
kita kena belajar untuk belajar bagaimana mahu menghormati dan dihormati...

- jinggo - berkata...

joe..

saya yakin : kita ada bahagian kita disana....
jangan abaikan faktor itu

- jinggo - berkata...

..........
puan tirana
itu dikaitkan dengan gift gamaknya.tanpa ada sesuatu kita tetap dihormati
saya percaya ini dikaitkan dengan keikhlasan..

ASYIQ berkata...

Jinggo,

Sy pun ada juga pembaca misteri yg enggan dikenali....tapi sy mengenali....lempar batu nk sorok tangan. Ganggu privasi saya...

Kemudian terasa diri bersalah, melompat sendiri...gelisah...menjerit2 serata alam... Sdgkan saya tenang aje.

Suka kenyataan Jinggo ttg hidup mcm main boomerang....sesekali terkena btg hidung sendiri.

Kena byk bersabar dan serahkan segalanya pd Allah. Biar Allah yg menentukan pengakhirannya.

- jinggo - berkata...

cgu asyik

kalau orang dan N3 macam cgu pun kena ' godam ' saya pun hairan jenis manusia macam ni
tak reti nak hormat orang..

dan yg paling best
siap cari penyokong.

Eco Kid Adventure on Facebook